Gåtur

Dropp helsestudio - gjør dette

Denne treningen koster deg ikke en krone, men mange kalorier.

<strong>BRUKER NATUREN:</strong> Supermodell Heidi Klum trener ute i New York. Foto: All Over Press
BRUKER NATUREN: Supermodell Heidi Klum trener ute i New York. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert


DETTE FÅR DU PÅ PERSONLIGTRENING.no

  • Personlig oppfølging
  • Norges beste kostholdseksperter
  • Norges beste treningseksperter
  • Skreddersydd treningsprogram
  • Kostholdstest
  • Kondisjonstest
  • Se resultatene med grafer
  • Instruksjonsvideoer
  • Treningsdagbok
  • Drahjelp fra andre medlemmer
  • Nye treningsvenner
Personligtrening.no er eid av Aller Media, moderselskapet til Aller Internett, som utgir KK.no.


Når kvikksølvet kryper over 20 grader, er det ikke akkurat fristende å stige inn i en svett gymsal med ekstraklamme apparater og stinkende tåfis.

Men du vil jo gjerne holde formen, selv om du ikke ønsker å tilbringe timer på helsestudio. Så hva gjør du?

Les også: Så lenge varer treningsgleden

Kom deg ut

Gjør øvelsene dine ute. Ta beina fatt og gå! Det er gratis, det er behagelig og du kan gjøre det når som helst. Erstatt ditt vanlige utstyr med benker, trapper og lekestativ. Naturen har mye å by på!

- Det lett å glemme at det å komme seg ut i naturen har en så fantastisk virkning på oss. Derfor er det lett å velge sofaen etter en lang og slitsom hverdag. Hvis du klarer å komme over dørstokken - og ut - vil du umiddelbart få en positiv effekt og merke at det var verdt det! Jeg ville i hvert fall ha prøvd, hvis jeg var i tvil, sier ansvarlig redaktør Irene Mårdalen i Personligtrening.no

Les også: Derfor bør du trene om morgenen

Enkle øvelser

Dersom du følger disse rådene skal du kunne merke forskjellen i løpet av 14 dager, ifølge Health.com

1. Gå hver dag

Sett av 40 minutter hver dag til en frisk og livlig gåtur.

Lyst på variasjon? Prøv dette:
  • Du kan veksle mellom å gå i et moderat tempo i ti sekunder, og 20 sekunder i fort tempo. Gjør dette i to minutter.
  • Finn en trapp. Løp så fort du kan opp og ned for cirka to minutter.

    Les også: Slik blir trening en rutine

    2. Knebøy

    Stå med skulderbreddes avstand mellom føttene. Ha høyre fot foran deg, og bøy kneet ditt i 90 grader. Hold overkroppen rett, mens du holder høyre fot på lik linje med din bakerste fot.

    I det du reiser deg, holder du presset på din høyre fot. Så skal du ha venstre fot foran, og gjenta samme øvelse på den siden. Fortsett i to minutter. Husk å bevege deg så fort du kan, for å opprettholde den gode formen.

    Les også: TV 2-profilens beste treningstips

    2. Tren ryggen og bicepsene

  • Stå «ansikt til ansikt» med et slankt og solid tre. La føttene stå samlet mens du gjør dette. Hold rundt treet og fold hendene dine sammen. Len kroppen sakte bakover.
  • Bruk den øvre delen av ryggen din og bicepsene dine til å dra deg inn mot treet igjen. Repeter øvelsen 15 ganger.

  • Les også: Slik blir løpeturen en kalori-killer

    3. Pull-ups

  • Finn en lekeplass og se etter et stativ. Den bør være i en slik høyde at du kan kjenne føttene i bakken når du holder deg fast i det.
  • Hold deg fast, bøy knærne, og hopp forsiktig mens du drar brystkassen din opp mot stativet.
  • Rett ut armene så sakte du kan, mens du returnerer til posisjonen du begynte med.
  • Gjenta øvelsen 15 ganger.


  • Les også: Lyst på armene til Madonna? Se her

    4. Tren magemusklene

  • Finn et lekestativ. Det bør være slik at du har føttene i bakken når du holder deg fast i det.
  • Hold deg fast, spenn magemusklene og løft knærne sakte opp mot brystet. Det er viktig at ryggen er rett mens du gjør dette.
  • Deretter jobber du deg tilbake til utgangspunktet.
  • Repeter 15 ganger.

  • Les også: Bli bikiniklar på 1-2-3

    5. Tren lårmusklene, rumpa og skuldrene

  • Stå foran en benk i parken, og plasser din venstre fot på den.
  • Gi trykk på den venstre foten, slik at den løfter deg opp, mens du strekker din høyre arm opp mot himmelen.
  • Gå rolig tilbake til der du startet.
  • Gjør 15 repetisjoner, bytt deretter fot og gjenta 15 ganger.
  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer