SØVNLØS: Ny forskning viser at koffein kan ødelegge søvnen opptil seks timer etter siste kaffekopp.  Foto: David J. Green - Lifestyle / Ala
SØVNLØS: Ny forskning viser at koffein kan ødelegge søvnen opptil seks timer etter siste kaffekopp. Foto: David J. Green - Lifestyle / AlaVis mer

Kaffe

Dropp kaffe på ettermiddagen

Selv én enkelt kopp tidlig på ettermiddagen kan gjøre at du får problemer med søvnen.

Koffein skjerper sansene og styrker konsentrasjonen, og for mange er det helt nødvendig med to, tre kopper kaffe på starten av dagen.

Er du blant dem som også drikker kaffe rett før du drar fra jobb, når du kommer hjem, eller etter middag?

Sliter du med å få sove på kveldstid, kan det faktisk være dette som er årsaken - selv om du drakk koppen mange timer før du skulle legge deg.

Ny forskning viser nemlig at effekten av koffein varer langt lengre enn først antatt .

LES OGSÅ: Du blir lurt av morgenkaffen

KAFFE: Den mørke drikken er positivt for helsen i moderate mengder, men kan også ha noen uheldige bivirkninger.  Foto: Getty Images/FogStock
KAFFE: Den mørke drikken er positivt for helsen i moderate mengder, men kan også ha noen uheldige bivirkninger. Foto: Getty Images/FogStock Vis mer

Seks timers grense

En studie fra Wayne State University i Michigan, viser at to til tre kopper kaffe kan ødelegge søvnen hele seks timer fram i tid. Så hvis du har planer om å legge deg rundt kl. 23, bør du faktisk ikke drikke kaffe (med koffein) etter kl. 17.

I studien fulgte forskere søvnrutinene til 12 testpersoner, som alle fikk piller med 400 mg koffein, noe som tilsvarer mellom to og tre kopper kaffe.

Testpersonene fikk koffein seks og tre timer før de gikk til sengs, men også i det de la seg for kvelden. Innimellom var koffeindosene placebopiller.

Resultatene, som er publisert i tidskriftet Clinical Sleep Medicine, viser at koffein førte til at testpersonene ble liggende og vri seg søvnløse i opp til en time.

– Å drikke en stor kopp kaffe på vei hjem fra jobb kan få like negative konsekvenser for søvnen som om du drikker kaffe rett før du legger deg, sier psykiater og professor Christopher Drake til Daily Mail.

LES OGSÅ: Får du i deg for mye koffein?





Forstyrrer søvnhormonet

Psykologen og professoren tror mange ikke er klar over at det kan skyldes ettermiddagskaffen, dersom de sliter med å sovne senere på kvelden.

– Vi ser en tendens til at det er mindre sannsynlighet for å oppdage de forstyrrende effektene av koffein, når det drikkes på ettermiddag, sier Drake.

Forskere har lenge mistenkt at koffein virker i kroppen i mye lenger tid enn man har vært klar over, men har ikke før nå klart å dokumentere det. Denne studien skal være den første som har sett nærmere på hvor lenge etter siste kopp koffeinet virker negativt på søvnen.

Det som skjer når koffeinet gjør at du ikke får sove, er at den stimulerende effekten av koffeinet forstyrrer flyten av melatonin - kroppens eget søvnhormon.

En tidligere studie fra Israel viste, ifølge Daily Mail, at koffeinholdig kaffe så mye som halverer kroppens nivåer av melatonin, og kan føre til en og en halv time mindre søvn i løpet av én natt.

LES OGSÅ: Den egentlige årsaken til at du er trøtt

EN TIME: Så mye av søvnen kan ødelegges av ettermiddagskaffen.  Foto: (c) Corbis/All Over Press
EN TIME: Så mye av søvnen kan ødelegges av ettermiddagskaffen. Foto: (c) Corbis/All Over Press Vis mer

Så mye koffein inneholder kaffen

At kaffe og koffein i moderate mengder er sunt, finnes det en rekke forskningsstudier som påviser. Som KK.no tidligere har skrevet, viser for eksempel studier at kvinner får lavere stressnivå når de drikker kaffe.





Kaffe bidrar også til å holde deg ung, og kvinner som drikker kaffe har lavere risiko for å utvikle brystkreft.

En nyere studie fra University of Scranton i Pensylvania viser også at kaffe er en langt bedre kilde til antioksidanter enn man tidligere har vært klar over.

Koffein finnes naturlig i kaffe, te, kakao og sjokolade. I tillegg blir det tilsatt kunstig i brus og energidrikker, og dessuten i smertestillende medisiner.

Ønsker du å være bevisst på hvor mye koffein du får i deg, kan det også hjelpe å vite hvor mye koffein kaffen du vanligvis drikker inneholder.

– Espresso inneholder 1200 mg koffein per liter, mens koke- og filterkaffe inneholder mellom 500 og 600 mg. Pulverkaffe inneholder 400 mg, har Marit Lynes, daglig leder i Norsk Kaffeinformasjon tidligere fortalt til KK.no.

Og sliter du med å sove - ja, da lønner det seg å droppe kaffe helt etter lunsj.

LES OGSÅ: Slik sover du bedre

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: