<strong>TRENGS IKKE:</strong> Kalsiumtilskludd er bare for dem med spesielt behov. For oss andre kan det gjøre mer skade enn gavn. Les hvorfor i saken under. Foto: Colourbox
TRENGS IKKE: Kalsiumtilskludd er bare for dem med spesielt behov. For oss andre kan det gjøre mer skade enn gavn. Les hvorfor i saken under. Foto: Colourbox Vis mer

Kalsium

Dropp kalsiumtilskudd - for helsas skyld

Kan få en lei bivirkning, så fremt legen ikke har gitt deg ordre om å ta det.

Publisert
Sist oppdatert
Tar du kalsiumtilskudd for å sikre deg mot benskjørhet og passe på at musklene har det de trenger for å fungere optimalt?

Det bør du straks slutte med, med mindre legen din har gitt deg beskjed om at du skal ta det.

Økt risiko for hjerteproblemer

Ny forskning viser nemlig at personer som tar kalsiumtilskudd har større risiko for å få hjerteproblemer, skriver Guardian.co.uk (ekstren lenke).

Faktisk viser det seg at inntak av kalsiumtilskudd gir dobbelt så høy risiko for å få hjerteinfarkt. Det kom fram i en undersøkelse der nesten 24.000 tyske kvinner og menn deltok.

Forskere sjekket hva disse spiste av vanlig mat og kosttilskudd over en 11 år lang periode, og det viste seg altså at blant personene som spiste kalsiumtilskudd jevnlig - så hadde langt flere fått hjerteinfarkt, enn blant dem som ikke tok kalsiumtilskudd.

Dette er et såkalt «betydelig statistisk funn», og dermed advarer professor Sabine Rohrmann ved Zurich Universitets institutt for sosial og preventiv medisin mot å ta kalsiumtilskudd hvis ikke det er anbefalt av legen din for å forebygge benskjørhet.

I samme rapport skriver hun og resten av forskerteamet at de ikke fant at å ta kalsiumtilskudd hadde noen positiv effekt for muskelarbeidet.

LES OGSÅ: Sjekk om du trenger kosttilskudd

<strong>GOD KILDE:</strong> Melkeprodukter inneholder mye naturlig kalsium. Foto: Getty Images/iStockphoto
GOD KILDE: Melkeprodukter inneholder mye naturlig kalsium. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
<strong>GLAD MAT:</strong> Spis laks for å dekke behovet for vitamin d. Kalsium fungerer ikke uten. Foto: Getty Images
GLAD MAT: Spis laks for å dekke behovet for vitamin d. Kalsium fungerer ikke uten. Foto: Getty Images Vis mer

Bedre å få kalsium gjennom kosten





Med andre ord - er du ikke i risikogruppen for å få benskjørhet, skal du ikke spise kalsiumtabletter. Det holder at du har et sunt og variert kosthold som gir deg det du trenger av naturlig kalsium.

Den daglige dosen bør ligge på rundt 800 mg, eller cirka fire glass melk.

Er du ingen melkedrikker, yoghurtspiser eller osteelsker kan du heller gå for bønner, nøtter, grønne bladgrønnsaker, brokkoli og blomkål. Les mer om hvor mye du må spise av hva for å nå 800 mg i denne artikkelen.



LES OGSÅ: En kaffe latte gir nesten full dagsdose

Husk vitamin D


Kalsium kan forøvrig ikke gjøre noe nytte i kroppen hvis det ikke er på lag med vitamin D.

Ergo er det viktig at du får minst 15 minutters dagslys om dagen, passer på å spise fet fiske som laks, ørret og makrell to ganger i uka, og tar trantilskudd om vinteren, når det er mørkt ute.

LES OGSÅ: Ned i vekt? Ut i sola med deg!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer