HVITLØK: Hvitløk har mange positive helseeffekter, men visste du at det også kan ha en negative effekt på enkelte av oss?  Foto: daffodilred - Fotolia
HVITLØK: Hvitløk har mange positive helseeffekter, men visste du at det også kan ha en negative effekt på enkelte av oss? Foto: daffodilred - Fotolia Vis mer

Hvitløk

Dropp mye hvitløk før sengetid

- Du risikerer å sove dårlig dersom du spiser det sent, sier eksperten.

Hvitløk er en av de mest brukte urtene innen matlaging, men som du sikkert vet har den aromatiske løken også lange tradisjoner når det gjelder behandling av sykdommer.

Kineserne begynte å bruke den for mer enn 3000 år siden – som middel mot alt fra tannpine til diaré. Nå bekrefter moderne forskning det de gamle kineserne trodde: Hvitløken er bra for veldig mye.

Men for enkelte av oss kan den også ha et par negative virkninger. Har du noen gang opplevd at du har sovet svært dårlig etter å ha spist en sen middag som inneholdt mye hvitløk? Da er du ikke alene. Men hva er egentlig årsaken til dette?

LES OGSÅ: Derfor skal du spise rå hvitløk

Mange positive helseeffekter

SUNT OG GODT, MEN....: Hvitløk setter en herlig smak på maten, men dersom du har sensitiv mage, kan det være lurt å droppe før sengetid! Foto: MaxCab - Fotolia
SUNT OG GODT, MEN....: Hvitløk setter en herlig smak på maten, men dersom du har sensitiv mage, kan det være lurt å droppe før sengetid! Foto: MaxCab - Fotolia Vis mer

Kristin Bjørge, som er ernæringsfysiolog og gründer av KB Ernæring, forteller til KK.no at hvitløk kan ha negative virkninger for noen av oss, men at dette ikke er grunn til å droppe den smakfulle ingrediensen.

- Ikke bare gir hvitløk mat god smak, men kan også ha en rekke positive effekter på helsen vår. Hvitløk inneholder nemlig organiske svovelforbindelser, virkestoffer som gjør godt i kroppen vår. Det viktigste virkestoffet er allicin, som er en flyktig olje som frigjøre når hvitløken knuses eller hakkes – det er dette stoffet som gir hvitløken den intense lukten.

- Både de organiske svovelforbindelsene og antioksidanter  i hvitløk vil gi økt effekt ved avgiftning av gift- og avfallsstoffer i leveren. Virkestoffene kan også hemme karsinogen aktivering, og beskytter derfor mot flere krefttyper.

Videre forteller hun at hvitløk også kan hemme forskjellige bakterietyper, senke kolesterol og blodtrykk, ha immunstimulerende effekt og betennelsedempende virkning.

- Det er også vist å motvirke sopp i tarmen og kan virke gunstig ved fordøyelsesplager, sier hun.

KUTTE HVITLØK: Når du kutter hvitløk frigjøres allicin, som er en flyktig olje. Dette stoffet er veldig gunstig for kroppen.
KUTTE HVITLØK: Når du kutter hvitløk frigjøres allicin, som er en flyktig olje. Dette stoffet er veldig gunstig for kroppen. Vis mer

LES OGSÅ: Skrell hvitløken på 10 sekunder

Unngå hvitløk før leggetid

Til tross for sine mange helsegunstige egenskaper, kan hvitløk også ha noen negative effekter på kroppen – i alle fall for enkelte av oss.

- Hvitløk har mange positive egenskaper, men når det er sagt er det også mennesker som reagerer når de spiser det. Hvitløk inneholder nemlig oligosakkarider, som er karbohydratkjeder med 3 til 10 monosakkarider. Oligosakkaridene passerer ufordøyd gjennom tynntarmen, og fordøyes av tykktarmsbakteriene ved en gjæringsprosess.

- Denne gjæringsprosessen fører til økt produksjon av tarmgass, og kan skape ubehag for noen mennesker. Spiser du mye hvitløk før leggetid kan dette føre til dårlig søvn, da du risikerer å få luft og magesmerter i løpet av natten.

Videre forteller hun at hvitløk også kan forverre symptomene for mennesker med halsbrann.

- Har du halsbrann med sure oppstøt vil store måltider og sterk mat som hvitløk være lurt å unngå før leggetid.

VONDT I MAGEN: Årsaken til at du ikke skal spise hvitløk sent på kvelden er at det hos enkelte kan gi magesmerter.
VONDT I MAGEN: Årsaken til at du ikke skal spise hvitløk sent på kvelden er at det hos enkelte kan gi magesmerter. Vis mer

LES OGSÅ: Sover du dårlig og svetter mye?

Andre ting som kan ødelegge søvnen

Det er ikke bare hvitløk som kan ødelegg en nattesøvnen. Bjørge forteller at heller ikke er særlig gunstig å spise raske karbohydrater sent på kvelden.

- Raske karbohydrater gir raske svingninger i blodsukkeret og kan føre til økt appetitt og overspising.

- Derfor anbefaler jeg deg å styre unna tunge, fettrike måltider, samt mat som inneholder raske karbohydrater like før leggetid. Potetgull, sjokolade, brus, kaker, lyst brød og annen snacks vil falle inn under denne kategorien, sier hun.

I tillegg til hvitløk og tunge måltider, vet du helt sikkert at koffein heller ikke er særlig gunstig å få i seg sent på kvelden. Under nevnes noen flere ting du bør unngå før du legger deg, som du kanskje ikke har tenkt på før:

  • Sterk, krydret mat. Har du spist sterk krydret mat kan du oppleve å få halsbrann. Da er det ikke lett å sove. Er maten du har spist fet i tillegg, vil kroppen bruke mye tid på å fordøye dette, som går utover søvnen.
     
  • Skjult koffein. Du vet at du bør droppe den siste koppen med kaffe om kvelden. Men vær obs på andre koffeinkilder, som sjokolade, coca-cola og te. I tillegg til å inngå i en lang rekke ulike drikker, finnes koffein også i flere legemidler!
     
  • Kutt ned på all drikke. Du har nå fått med deg at du bør kutte koffeinholdig drikke, og du vet sikkert at du bør unngå for mye alkohol før du legger deg. Selv om det er viktig å huske væskeinntaket i løpet av dagen, bør du være forsiktig med all slags drikke på kvelden. Da slipper du å våkne opp i løpet av natten for å måtte gå på do.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: