Fett

Dropp rødt kjøtt før sengetid

Setter fordøyelsen i høygir og kan påvirke nattesøvnen din.

KVELDSMAT: For at du skal få god nattesøvn er det enkelte matvarer du bør styre unna før sengetid, blant annet mat som inneholder MYE fett, sukker, protein og karbohydrater. Foto: Thnikstock
KVELDSMAT: For at du skal få god nattesøvn er det enkelte matvarer du bør styre unna før sengetid, blant annet mat som inneholder MYE fett, sukker, protein og karbohydrater. Foto: Thnikstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er en kjent sak at du ikke bør spise et større måltid altfor sent, men det er heller ikke bra å legge seg på sulten mage.

For selv om du har spist en god middag, er det ikke så uvanlig at sulten begynner å melde seg igjen litt senere utpå kvelden.

Det kan imidlertid være verdt å merke seg hvilke matvarer du gjør lurt i å droppe før sengetid - både for søvnen og midjemålet.

Blant annet kan det være lurt å droppe mat som inneholder mye fett, sukker, protein eller karbohydrater. Mindre/små porsjoner er også et godt tips!

LES OGSÅ: Er billigmat mindre sunt?

Rødt kjøtt og proteiner

Det er flere gode grunner til å trappe ned på inntaket av rødt kjøtt, men det gjelder spesielt før sengetid.

Rødt kjøtt vil gi fordøyelsen din en utfordring mens du sover. Det samme vil også en stor porsjon kylling eller svinekjøtt.

Du trenger ikke holde deg helt unna proteiner på kveldstid - bare sørg for at det er magert kjøtt og at du holder deg til små porsjoner - for eksempel kjøttpålegg.

Unngå for mye sukker og karbohydrater

Det er ingenting galt med en liten bit sjokolade i sofakroken før sengetid.

Hvis du imidlertid hiver i deg en hel plate, eller et stort stykke sjokoladekake, vil det først sende blodsukkeret ditt til himmels og deretter rett ned igjen. Dette kan forstyrre nattesøvnen din.

Unngå derfor kaker og andre desserter, i tillegg til matvarer som inneholder mye karbohydrater - for eksempel lyst brød og kjeks. Bytt det heller ut med et eple.

LES OGSÅ: Snopet du bør droppe på kino

GÅ FOR REVET OST: Hvis du skal spise ost, kan det være lurt å rive den for å unngå at du overdriver inntaket.  Foto: Thinkstock.com
GÅ FOR REVET OST: Hvis du skal spise ost, kan det være lurt å rive den for å unngå at du overdriver inntaket. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Pass på fet mat

Tung og fet mat vil ikke bare få deg til å føle deg litt ekstra slapp og sliten dagen etter, men det er også tungt for fordøyelsen, og vil derfor sette den i høygir - noe som kan bli ubehagelig når du skal sove.

Styr derfor unna mat som burgere, pommes frittes, kaker, nøtter, iskrem eller mat som inneholder mye ost (ost er ganske fett) før du skal ta kvelden.

Hvis du skal spise mat med ost, kan det være lurt å rive osten fremfor å bruke skiver, siden det sørger for at du bruker mye mindre ost.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






DROPP STERK MAT: Selv om sterk mat har en rekke fordeler, bør du helst droppe det rett før sengetid. Foto: Thinkstock.com
DROPP STERK MAT: Selv om sterk mat har en rekke fordeler, bør du helst droppe det rett før sengetid. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Sterk mat

Sterk mat har absolutt mange fordeler for kroppen din. Studier har blant annet vist at det kan senke blodtrykket og redusere det dårlige kolesterolet.

Når du skal kose deg med kveldsmatet derimot, er det lurt å la tabasco-flasken bli stående.

Sterk mat kan uroe magen, i tillegg til at enkelte stoffer i sterk mat kan stimulere sansene dine, og gjøre det vanskelige å få sove.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Kaffe kan skade beinbygningen

Unngå for store porsjoner

Selv om kveldsmat ofte smaker veldig godt, er det viktig at måltidet ikke utvikler seg til å bli en middagsporsjon.

Helst skal det ligge på omkring 200 kilokalorier.

Da vil du ikke få problemer med å sove, i tillegg til at du vil ha litt bedre samvittighet for at du avsluttet dagen like sunn som den startet.

Ikke glem tennene dine

Det er også viktig å tenke på hva du drikker før du legger deg.

Som KK.no tidligere har skrevet bør du blant annet droppe appelsinjuice og andre drikker som er svært syrlige til kvelds.

Dette skyldes at syren fra drikken myker opp emaljen på tennene. Når du da pusser tennene kan det gi skader på emaljen.

LES OGSÅ: Slankerådene du simpelthen vil elske

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer