KYLLING: Fjerner du skinnet fra kyllingen reduserer du fettmengden med cirka 75 prosent.  Foto: Getty Images/iStockphoto
KYLLING: Fjerner du skinnet fra kyllingen reduserer du fettmengden med cirka 75 prosent. Foto: Getty Images/iStockphotoVis mer

Kylling

Dropp skinnet på kyllingen

Da sparer du deg for mange kalorier og mye fett. Flere gode kyllingtips!

Kylling er en av de mest populære matvarene i norske hjem, både til lunsj og middag.

Vi steker, friterer og griller hele og halve kyllinger, fileter, lår og vinger opptil flere ganger i uken.

Ja, studier viser faktisk at kylling er den mest populære proteinkilden på middagsbordet blant nordmenn, skriver Forskning.no .

LES OGSÅ: Derfor bør du spise kylling

EKSPERTEN: Jeanette Roede er slanke- og ernæringsekspert, samt kommunikasjonssjef i Grete Roede AS.  Foto: Axel Bauer
EKSPERTEN: Jeanette Roede er slanke- og ernæringsekspert, samt kommunikasjonssjef i Grete Roede AS. Foto: Axel Bauer Vis mer
MAGRERE: Dersom du er nøye på kaloriene bør du spise kylling uten skinn.  Foto: Getty Images/iStockphoto
MAGRERE: Dersom du er nøye på kaloriene bør du spise kylling uten skinn. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Gjør maten usunn


Kylling er en mager kjøtt-type, men den kan faktisk bli uforholdsmessig fet og kaloririk.

Det mange av oss glemmer, er nemlig at skinnet (som ofte følger med på hele kyllinger, kyllingvinger og lår) inneholder veldig mye fett.

Ifølge Matprat.no inneholder et kyllinglår uten skinn omtrent 160 kalorier, mens et kyllinglår med skinn inneholder omtrent 350 kalorier.

Det vil si at dersom du fjerner skinnet reduserer du fettmengden med cirka 75 prosent.





Jeanette Roede, som er slanke- og ernæringsekspert, samt kommunikasjonssjef i Grete Roede AS, forteller at dersom du ønsker å spare deg for en del kalorier kan det være lurt å droppe skinnet på kyllingen. Og ja, det gjelder selv om du har stekt skinnet godt. Sprøtt skinn er ikke noe sunnere eller magrere.

– Kylling er magert kjøtt, men fettet sitter under skinnet. Stek eller bak kyllingen gjerne med skinnet på, så kan du heller ta det av etterpå om du vil ha en magrere variant.

– Er du opptatt av kalorier bør du også holde deg unna fritert kylling, sier hun til KK.no.

LES OGSÅ: Derfor er denne kyllingen «best»

(saken fortsetter under bildet)






Bør ha variasjon

Sunn hverdagsmat og et variert kosthold gir deg et godt grunnlag for god helse, og bidrar til at du får i deg næringsstoffene du trenger.

Selv om du er glad i kylling bør du, ifølge Roede, ikke spise det altfor ofte. Du bør heller ha et variert kosthold og velge fra forskjellige matvaregrupper.

– Jeg vil anbefale kylling som pålegg eller i en salat, og ellers ikke mer enn to til tre ganger i uken til middag. Der bør det også være plass til blant annet, som to til tre fiskemiddager. Husk å bytte på tilberedning og tilbehøret, slik at måltidene blir variert.

– I noen land har den billige kyllingen ikke hatt det beste foret og fått veksthormoner og antibiotika – så sjekk dette når du er ute og handler mat, sier hun.

Magert kjøtt du bør velge:
• Svin: flatbiff, ytrefilet og skinkebiff
• Storfe: flatbiff, ytrefilet og mørbrad
• Lam: flatbiff
• Kylling og kalkun uten skinn


LES OGSÅ: Ja, vi elsker kylling

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: