TA EN BANAN: En ny studie viser at bananer vil ha like god effekt på utholdenheten som en sportsdrikk, i tillegg er den uten kunstige tilsetningsstoffer.  Foto: Thinkstock.com
TA EN BANAN: En ny studie viser at bananer vil ha like god effekt på utholdenheten som en sportsdrikk, i tillegg er den uten kunstige tilsetningsstoffer. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Kosthold

Dropp sportsdrikken og ta en banan

Banan inneholder naturlig fruktsukker og har flere fordeler når du trener enn en sportsdrikk.

Etter en treningsøkt har kroppen behov for påfyll av energi, men det er mange diskusjoner om hva du helst bør velge.

Som vi har skrevet tidligere, er sjokolademelk et av de beste alternativene for å få tilbake energien etter trening, men i motsetning til hva mange tror, gjelder ikke det vanlige mosjonister.

Nå viser i tillegg en ny studie at det ikke er nødvendig med en sportsdrikk under trening, men at det er like fordelaktig med en banan, skriver Science Daily (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Dette er de sunneste nøttene

Har mer viktige næringsstoffer

Bananer er allerede kjent som et supert lite måltid før trening, under trening og etter trening. Den bidrar med mye energi og kan faktisk øke utholdenheten din.

I tillegg er bananer en ypperlig kilde til kalium og andre viktige næringsstoffer. Det er også enkelt for idrettutøvere å ta med seg på veien.

– Vi ønsket å se hva som var mest gunstig under en intens sykkeløkt - bananer eller sportsdrikker med tilsatt karbohydrater, forteller Dr. David C. Nieman, direktør for prestasjonsforskning og medlem av fakultetet for forskning innen helse ved Universitetet i Appalachian.

– Resultatene i studien viste at ytelsen var den samme uavhengig av om utøverne fikk bananer eller sportsdrikk, og det var flere fordeler ved å spise bananer, forteller han til forskningssiden.

I motsetning til sportsdrikken bidro bananene i tillegg med antioksidanter, mer næring, inkludert mer fiber, kalium og vitamin B6. I tillegg har bananer en mye sunnere blanding av sukker.

LES OGSÅ: Drikken du bør nyte etter lunsj

Sportsdrikker er sukkerholdig vann

I studien skulle veltrente syklister innta enten en kopp med sportsdrikke eller en halv banan hvert 15. minutt gjennom en sykkelløype på 75 kiliometer. Løpet var forventet å vare mellom 2,5 og 3 timer.

Både før og etter treningsøkten ble det tatt blodprøver av utøverne, og resultatene ble grundig analysert. Resultatene viste åpenbare fordeler ved å velge en banan fremfor sportsdrikker.

- Bananer er fullpakket med fiber, næringsstoffer og antioksidanter, forteller Nieman, og legger til at effekten kan overføres til hvilken som helst trening.

- Jeg tror det er mange idrettsutøvere som ikke liker tanken på å drikke sportsdrikker, som essensielt er sukkerholdig vann. Denne forskningen viser at det finnes sunne og naturlige kilder til karbohydrater som vil ha like god effekt på prestasjonen, sier han.

Gå inn her for å lese hele forskningsstudien (ekstern lenke).

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: