Søvn

Dropper du kveldsmaten?

Det kan være grunnen til at du ikke går ned i vekt.

En porsjon varm havregrøt med blåbær kan være det som sikrer morgendagens treningslyst.  Foto: colourbox.com
En porsjon varm havregrøt med blåbær kan være det som sikrer morgendagens treningslyst. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Følger du det gamle slankerådet om å ikke spise etter klokka 18.00? Det kan være grunnen til at du ikke klarer å gå ned i vekt.

For mens du tror at du slanker deg mens du sover, er det nemlig noe helt annet som skjer.

Sulten sauetelling

En ny studie som ble publisert i PLos Biology viser nemlig at både en svak sultfølelse og en rumlende mage kan gjøre deg søvnløs.

Sultfølelsen gjør nemlig at du ikke blir søvnig, uansett hvor mange sauer du teller.

Klar for jakt


- Fra et evolusjonsmessig perspektiv gir dette mening. Når du er sulten, innstilles kroppen på å holde deg våken, slik at du øker sjansene dine for å finne mat, , sier en av forskerne bak studien, Matt Thimgan ved Washington University ifølge Msnbc.

Virker inn på treningslysten

Det kan altså være på tide å gjenreise barndommes kveldsgrøt eller brødmåltid med kamillete. For spiser du noe lett og mettende før sengetid, forteller du altså kroppen at den trygt kan gå til ro. Du unngår dermed å kaste deg rundt i senga til fuglene står opp. Og effekten varer også dagen etter.

Du kjenner sikkert følelsen. Når du er trøtt og uopplagt, er det lett å tilbringe kvelden på sofaen med en boks is. Du faller lettere for fristelser, og trening er hvertfall helt uaktuelt. Får du nok søvn, orker du både være aktiv og gjøre lettere matvalg. Mange opplever også at de ikke blir så sugne verken på mat eller søtt når de er uthvilte.

Her finner du 59 andre supre slanketips.

- Søvnløse spiser mer

En god natts søvn kan være hemmeligheten som holder deg slank. Dette ble slått fast på en internasjonal konferanse om fedme og overvekt i Amsterdam.

- Etter en natt med for lite søvn spiser folk 22 prosent mer (tilsvarende en stor hamburger) enn etter en normal natts søvn, ifølge rapporten til European Centre of Taste Science i Dijon, Frankrike.

Drikk melk til

Og ta gjerne et glass melk til kveldsmaten. Det gjør deg nemlig også slank. Forskerne er ikke helt sikre på hvorfor meieriprodukter har en slik gunstig effekt på BMI-en, men antar at det kan skyldes et stoff i melkefett kalt konjugert linolsyre (CLA).

En annen av forklaringene kan være at å drikke melk gjør deg mindre sulten.
- Det kan få folk til å føle seg mette, slik at de ikke spiser usunn og sukkerholdig mat, sier ernæringsforskeren Dr. Douglas Husbands til Aol Health.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer