<strong>VONDT I HODET?:</strong> Det er en kjent sak at for mye rødvin kan gi deg hodepine. Da er det kanskje ikke så rart at druer, som vin er laget av, kan gjøre det samme? Foto: Getty Images
VONDT I HODET?: Det er en kjent sak at for mye rødvin kan gi deg hodepine. Da er det kanskje ikke så rart at druer, som vin er laget av, kan gjøre det samme? Foto: Getty Images Vis mer

Hodepine

Druer kan gi hodepine

Og her er de andre matsynderne som kan forverre eller føre til mer hodeverk.

Publisert
Sist oppdatert
Du har sikkert fått med deg at røkt mat kan gi deg hodepine. Det kan også matvarer som er tørket og syltet.

Det er en kjent sak at rødvin kan trigge hodepine, men visste du at druer også kan gjøre det?

Druer inneholder tyramin

Ifølge Dr. Manny Alvarez, administrerende helseredaktør ved FoxNews.com, kan nemlig druer også trigge frem en hodepine.

Han forteller at selv om druer er en sunn snack, som er lav på kalorier og rik på C-vitamin, så har de også én ulempe ved seg. Akkurat som med røkt mat inneholder nemlig druer stoffet tyramin, som finnes naturlig i noen matvarer. Det dannes når protein brytes ned i forbindelse med aldringsprosessen.

Tyramin kan også få blodtrykket til å stige, som igjen kan føre til hodepine hos enkelte.

LES OGSÅ: Duften av et grønt eple hjelper mot hodepine

Dette kan du få mathodepine av

Dersom hodet ditt reagerer på druer, kan det også være at du er ømfintlig for andre mattyper også.

Disse mattypene kan også forårsake hodepine:
  • Røkt eller herdet kjøtt
  • Gamle oster
  • Sitrusfrukt
  • Surkål
  • Soyasaus
  • Rødvin
  • Enkelte typer øl

  • LES OGSÅ: Derfor kan du bli dårlig av visse dufter

    Pass også på disse matsortene

    De ovenfor nevnte matvarene er imidlertid ikke det eneste som kan trigge hodepine og migrene. Vær også forsiktig med disse luringene:

  • Peanøtter, peanøttsmør, andre nøtter og frø
  • Pizza
  • Potetchips
  • Kyllinglever og annen innmat
  • Røkt eller tørket fisk
  • Surdeigsbrød, fersk gjærbakst
  • Brød, kjeks og desserter som inneholder ost
  • Noen friske frukter, blant annet moden banan, papaya, røde plommer, bringebær, kiwi og ananas
  • Tørket frukt (fiken, rosiner, dadler)
  • Supper laget av kjøttekstrakt eller buljong (ikke hjemmelaget)
  • Surmelksprodukter, rømme, kjernemelk og yoghurt
  • Koffein som finnes i sjokolade, kakao, kaffe, te og coladrikker. Det finnes også i visse medisiner
  • Aspartam og andre kunstige søtstoffer

  • Pølser, skinke, bacon, kjøttpålegg med høyt nitratinnhold, og mat som inneholder MSG kan også være triggere for hodepine.

    LES OGSÅ: Røkt mat kan gi deg hodepine

    Slik unngår du mat-hodepine

    Får du ofte vondt i hodet bør du skrive ned hvilke matvarer du har spist i løpet av dagen.

    Skriv også ned drikkevarene du har konsumert. Etterhvert vil du kanskje se et mønster i notatene dine, og kan eliminere matvarene som gjør hodet kranglete.

    En annen metode er å kutte ut den maten du mistenker utløser migrenen, og så gjeninnføre ett og ett.

    Kanskje er det maten som ødelegger for deg, men det kan også være noe annet.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer