TREG MAGE: Linfrø setter fart på systemet, men pass på at du ikke spiser for mye av frøene. Foto: dorness - Fotolia
TREG MAGE: Linfrø setter fart på systemet, men pass på at du ikke spiser for mye av frøene. Foto: dorness - Fotolia
Treg Mage

Dryss disse over frokosten

Frøene setter fart på fordøyelsen.

KK.NO: Har du ofte problemer med magen og fordøyelsen?

Ofte skyldes mageproblemer mat og drikke vi har fått i oss, men heldigvis finnes det flere matvarer – og spesielt én – som kan bidra til å få systemet i balanse igjen.

LES OGSÅ: Sliter du med luft i magen?

Sunne frø

Dersom du er opptatt av at magen og fordøyelsen din skal fungere optimalt, bør du først og fremst sørge for at kostholdet ditt inneholder nok grove og fiberrike kornprodukter.

– Velg grovbrød og grove kornprodukter, da dette er fiberrikt og gir bedre fordøyelse, har Jeanette Roede, konseptsjef i Grete Roede AS, tidligere fortalt til KK.no.

Hun trekker fram et bestemt frø, som du kan forsøke å inkludere i kostholdet ditt.

- Linfrø er supert for fordøyelsen.

Linfrø tilhører planteslekten linfamilien, og er spesielt kjent for det høye innholdet av kostfiber og Omega-3 fettsyrer.

Frøene kan du for eksempel blande i frokostblandingen, havregrøten eller bake i knekkebrød eller brød.

LES OGSÅ: Gi magen en kickstart

BAKE MED LINFRØ: Hender det at du baker brød eller knekkebrød? Prøv å ha litt linfrø i neste gang. Foto: All Over Press
BAKE MED LINFRØ: Hender det at du baker brød eller knekkebrød? Prøv å ha litt linfrø i neste gang. Foto: All Over Press Vis mer

Spis med måte

Vil du forsøke å spise mer linfrø, skal du imidlertid være litt varsom.

Frøene inneholder cyanogene glukosider som frigjøres til blåsyre (hydrogencyanid = HCN) i magen.

- Det kan være skadelig om du får i deg for mye blåsyre, har Birgitte Paulsen ved Seksjon for smittestoff og biotoksiner i Mattilsynet tidligere fortalt til KK.no.

Du bør derfor ikke spise mer enn en til to spiseskjeer om dagen.

HUSK VANN: Fiberrik kost krever litt ekstra væske. Foto: All Over Press
HUSK VANN: Fiberrik kost krever litt ekstra væske. Foto: All Over Press Vis mer

Knuser du linfrøene før du spiser dem, får du ekstra mye ut av næringsstoffene. Men vær forsiktig, knusing av linfrø kan gjøre at du får i deg mer HCN – siden det da frigjøres.

Vil du være helt sikker på at frøene ikke inneholder HCN, kan du varmebehandle knuste linfrø ved cirka 90–100 grader i stekeovnen i cirka 20 minutter.

LES OGSÅ: Detox kan være bortkastet

Drikk nok vann

Vil du ha en mage som fungerer bedre, kan du også tenke over hvor mye grønnsaker du spiser.

Grønnsaker inneholder mye fiber og er derfor gunstig for fordøyelsen.

I tillegg bør du være oppmerksom på at når du spiser mye fiberrik mat, så gjør fiberen at kroppen suger til seg væske.

Derfor bør du ifølge Roede drikke mye vann ved siden av måltidet, slik at fiberen kommer ut igjen.

– Rikelig med vann hjelper fordøyelsen. I tillegg kan det også være gunstig å drikke noe syrlig, som for eksempel et lite glass appelsinjuice, ha sitron, lime eller appelsin i vannet har hun tidligere fortalt til KK.no

Til forsiden