PÅ KAFFEN: Dryss litt kanel over kaffe latten din - det kan ha en positiv effekt på både blodtrykk og blodsukker. Men pass på at du ikke får i deg for mye - det er litt som er nøkkelordet her! Foto: nataliazakharova - Fotolia
PÅ KAFFEN: Dryss litt kanel over kaffe latten din - det kan ha en positiv effekt på både blodtrykk og blodsukker. Men pass på at du ikke får i deg for mye - det er litt som er nøkkelordet her! Foto: nataliazakharova - Fotolia Vis mer

Krydder

Dryss litt kanel på kaffen

Har en positiv effekt på både blodtrykk og blodsukker.

Høyt blodtrykk er noe svært mange nordmenn sliter med, og det er også regnet som en av de største helserisikoene i verden.

Det som er problemet med høyt blodtrykk, er at det kan være vanskelig å vite om man har det eller ikke, da det ikke alltid gir noen symptomer eller plager. Likevel vet man at både hjertet, nyrene og blodårene tar skade av å være overbelastet med for høyt trykk over lang tid.

Som KK.no tidligere har skrevet, er det derfor ekstra viktig at du regelmessig oppsøker legen din, og får sjekket opp nettopp dette. Hvis det blir oppdaget tidlig, er det nemlig flere forskjellige og gode behandlingsmuligheter. Det viktigste er da å forebygge skade på hjerte, nyrer og blodårer, og redusere risikoen for hjerneslag.

Mer informasjon om høyt blodtrykk får du i denne saken!

LES OGSÅ: Høyt blodtrykk tar flest liv

PÅ GRØTEN: Det er nok mange av oss som forbinder kanel med risengrynsgrøt og juletider... Foto: Thinkstock.com
PÅ GRØTEN: Det er nok mange av oss som forbinder kanel med risengrynsgrøt og juletider... Foto: Thinkstock.com Vis mer

Litt kanel er bra

Det finnes en rekke grep du kan ta for å motvirke høyt blodtrykk, og sunn livsstil er selvsagt en av dem.

Et annet godt triks, som forskning tyder på at kan funke, er å drysse litt kanel på maten, eller kaffekoppen din. 1-2 gram kanel om dagen skal nemlig kunne senke blodtrykket ditt, og det i løpet av svært kort tid, skriver Prevention.com.






Det er en studie publisert i tidsskriftet Nutrition som tyder på at kanel (i mindre doser) har forebyggende effekter på blodtrykket. Og ifølge forskerne viste resultatene av tre ulike studier at kanel hadde en tydelig positiv innvirkning og kunne senke både det systoliske (overtrykket) og diastoliske trykket (undertrykket) blant voksne i forstadiet for å utvikle diabetes type 2, samt de som faktisk hadde diabetes type 2.

- Jeg vil absolutt anbefale å tilføye litt kanel til den daglige kosten din. Men det bør ikke være den eneste tingen, sier Wendy Bazilian, lege og forfatter av «The SuperFoodsRx Diet» i forbindelse med studien:

- Det må bli som del av et sunnere kosthold, og sammen med regelmessig trening og en riktig vektplan, vil det kunne ha en positiv innvirkning på blodtrykket.

Det er flere smarte triks som gjør det enkelt å lure litt kanel i kosten på. Dryss for eksempel litt over den herlige kaffekoppen du kjøper på vei til jobb, eller over nyskårne eplebåter som en liten scack. Du kan også riste en halv teskje på yoghurten, müslien eller havregrøten til frokost/aftens.

Kanel er også supergodt å blande inn i enkelte varmretter, dressinger eller oppå nøtter før du rister dem i ovnen. Og det passer perfekt i bakst - tenk herlige kanelboller, eller snurrer.

LES OGSÅ: Disse testene bør alle kvinner ta

VÆR OBS PÅ MENGDE: For mye kanel kan faktisk skade leveren din. Så sørg for at du ikke får i deg for mye via mat eller drikke.  Foto: Panther Media
VÆR OBS PÅ MENGDE: For mye kanel kan faktisk skade leveren din. Så sørg for at du ikke får i deg for mye via mat eller drikke. Foto: Panther Media Vis mer

Stabiliserer blodsukkeret

I tilegg til å at krydderet kan ha en positiv effekt på blodtrykket ditt, har studier også vist at kanel kan hjelpe deg ned i vekt.

Dette kommer av at kanel holder blodsukkeret under kontroll, og reduserer mengden av insulin som produseres etter et måltid.

Høye nivåer av unødvendig insulin kan resultere i produksjon av overflødig fett. Kanel har også evnene til å bremse ned tømming av magesekken, og kan derfor holde deg mett lenger.






For høyt inntak kan skade leveren

Husk imidlertid at det ikke er bra å få i seg for mye kanel. Som KK.no tidligere har skrevet, kan nemlig et for høyt inntak av kumerin, som er stoffet som er med på gi kanel den spesielle smaken, bidra til skade i leveren.

Anbefalingene gjelder spesielt for små barn, men også voksne bør være obs på inntaket hvis de regelmessig spiser havregrøt med kanel, drikker kanelbasert te eller tar kosttilskudd som inneholder kanel. Da kan det nemlig hende at du overskrider grensen for hva som anses som «trygt».

Det gjelder imidlertid ikke inntak av andre matvarer med kanel, som for eksempel pepperkaker og kanelboller. Selv ikke hvis du spiser det ganske ofte en periode.

I tillegg er det ganske forskjellig hvordan folk reagerer, og mindre skader vil man ikke merke. Blir det eventuelt skade vil leveren fortsatt kunne reparere skadene når du slutter med kumerin.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer laurbær

Ikke få i deg mer enn dette

Hvis du er usikker på om du får i deg for mye, kan du ta en kikk på tabellen under som forteller deg hvor mye kanel du kan ha på grøten, og hvor mye kanelte du kan nyte daglig.

Det totalte daglige inntaket (TDI) sier noe om hvor mye et menneske kan få i seg (per dag) av et stoff uten at det medfører helseskade (én teskje kanel veier 2,7 gram).

Sjekk hvor mye kanel du trygt kan innta nedenfor:





LES OGSÅ: Mørk sjokolade kan senke blodtrykket

AldersgruppeAntall gram kanel før TDI overskridesAntall dl kanel-te daglig før TDI overskrides
1-åringer0,2 gramIkke beregnet
2-åringer0,3 gramIkke beregnet
4-åringer0,4 gram0,6 dl
9-åringer0,7 gram1,0 dl
13-åringer1,2 gram1,5 dl
Voksne1,4 gram1,9 dl
Kilde: Matportalen.no

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: