<strong>EFFEKTIVT VALG:</strong> Eksperter mener proteiner, som blant annet egg er rik på, gir deg metthetsfølelsen som varer lengst. Foto: colourbox.com
EFFEKTIVT VALG: Eksperter mener proteiner, som blant annet egg er rik på, gir deg metthetsfølelsen som varer lengst. Foto: colourbox.com Vis mer

Egg

Du bør spise egg til frokost

Egget reduserer sultfølelsen.

Publisert
Sist oppdatert


Egg til frokost

Spiser du egg til frokost?



Det er ikke alle som har tid til eller lyst på egg til frokost på travle morgener, men er du litt bevisst på helsa, kan det være en stor fordel å starte dagen med nettopp dette.

En proteinrik frokost vil gjøre det lettere å kontrollere sultfølelsen resten av dagen, og du vil totalt få i deg færre kalorier. Kaloriinntaket vil gå ned med hele 18 prosent, ifølge ny forskning, skriver nyhetstjenesten Eurekalert.org. Egg er en svært god kilde til proteiner.

LES OGSÅ: Derfor er egg sunt

Ja, noen ganger.
 
727 (69%)
Ja, hver dag.
 
235 (22%)
Nei, aldri.
 
85 (8%)

Du blir mindre grådig

I denne studien kom det fram at det er særlig menn som har godt av å starte dagen med et egg. Når de mannlige testpersonene hadde spist en eggbasert frokost var de langt mindre grådige når de skulle spise lunsj fra en buffé noen timer senere, enn hvis de hadde startet dagen med et karbohydratrikt måltid, men med tilsvarende kalorier som eggfrokosten.

Heldigvis viser annen forskning at tilsvarende resultater også gjelder for kvinner.

- Forskere sammenlignet vekttap hos kvinner som enten hadde to egg eller et rundstykke til frokost. Begge måltidene hadde like mange kalorier, men kvinnene som spiste egg gikk ned hele 65 prosent mer i vekt, skriver Helsenett.no.

Denne studien støtter tidligere forskning som viser at de som spiser egg til frokost, som del av en kaloriredusert diett, kan gå ned i vekt. Disse vil faktisk gå ned 65 prosent mer i vekt, og føle seg mye mer energiske, enn overvektige slankere som starter dagen med like mange kalorier, men i form av en bagel.

LES OGSÅ: Spis deg glad

- Det er mer og mer bevis for at det er viktig for helsa å innta proteiner av høy kvalitet, og spesielt å få i seg slike proteiner under frokosten, sier studieleder og professor Maria Luz Fernandez, ved University of Connecticut.

Les også: Derfor bør du elske egg

Frokosttips som gjør det lett å spise egg

Her er noen forslag til frokoster som inneholder egg:

  • Har du dårlig tid om morgenen, prøv dette: Visp et egg og legg det i en bolle og putt i mikrobølgeovnen i ett minutt. Legg det på en skive grovt brød, og legg en osteskive på toppen og noen skiver tomat.
  • Lag hardkokte egg kvelden før, og legg dem i kjøleskapet. Disse kan legges på en skive på morgenen, eller du kan rett og slett bare ta med deg egget og spise det i farta.
  • Lag en omelett av to egg, og fyll den med revet ost, purre, røkt fisk eller krydderurter. Ha gjerne litt grovt brød, salat, agurk og tomat på siden.
- Å starte dagen med en proteinrik frokost med egg, er en god måte å få en langvarig metthetsfølelse og redusere kaloriinntaket. Egg inneholder bare rundt 70 kcal, og er en kompakt og næringsrik kilde til kvalitetsrike proteiner, sier ernæringsekspert Helenbeth Reynolds.

Tomat på brødskiva = lurt

Se den store forskjellen

21 menn var med i studien, der de spiste to forskjellig type frokoster. En dag spiste de en eggbasert frokost, som besto av eggerøre av tre egg og halvannen skive loff. Den andre dagen spiste mennene en frokost som var rik på karbohydrater, som besto av en bagel, en halv spiseskje fettredusert smøreost og cirka 200 gram fettredusert yoghurt. Frokostene hadde like mange kalorier, men når mennene spiste egg til frokost observerte forskerne at:

  • Mennene som hadde spist egg til frokost spiste omkring 112 færre kalorier til lunsj tre timer senere, sammenliknet med bagelgruppa.
  • Mennene som hadde sist egg til frokost konsumerte rundt 400 færre kalorier i løpet av det neste døgnet, sammenliknet med bagelgruppa.
  • Blodprøver viste at mennene som hadde spiste bagel til frokost hadde langt høyere nivåer av hormonet ghrelin i kroppen sin. Hormonet er også kjent som sulthormonet, og gjør at du kjenner sult.
Studien er publisert i tidsskriftet Nutrition Research.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer