DU TRENGER IKKE KUTTE UT ALKOHOL: Ifølge ernæringsfysiolog, Tanya Zuckerbrot, er det fullt mulig å drikke alkohol OG gå ned i vekt - du må bare vite hvordan du kan velge litt smartere.  Foto: Fotolia
DU TRENGER IKKE KUTTE UT ALKOHOL: Ifølge ernæringsfysiolog, Tanya Zuckerbrot, er det fullt mulig å drikke alkohol OG gå ned i vekt - du må bare vite hvordan du kan velge litt smartere. Foto: FotoliaVis mer

Alkohol

Du kan drikke alkohol og gå ned i vekt

Sjekk hvordan du kan spare hundrevis av kalorier i baren.

Tenkte du kanskje at du skulle kose deg med noe godt i glasset i helgen?

Hvis du er opptatt av å holde vekten, kan det likevel være at du bekymrer deg over alle kaloriene du finner i alkoholholdig drikke.

For eksempel kan en margarita inneholde opp mot 850 kilokalorier - tilsvarende seks flasker med cola!

Men det er fullt mulig å drikke alkohol og gå ned i vekt.

LES OGSÅ: Maten du bør spise i november

Slik drikker du smartere

Faktisk viser en tidligere studie at personer som drikker moderate mengder alkohol legger på seg mindre vekt over tid, enn de som ikke drikker i det hele tatt.

Studien, som er publisert i en utgave av Archives of Internal Medicine, viste også at de har lavere risiko for å bli overvektig senere.

Tanya Zuckerbrot, ernæringsfysiolog og skribent for Fox News, skriver på nettsiden at hun har sterk tro på at du ikke trenger å kutte ut alkohol selv om du vil prøve å gå ned i vekt - og presiserer også dette overfor pasientene sine.

«Istedenfor å be dem om å kutte ut alkohol, hjelper jeg dem ved å vise dem hvordan de kan drikke smartere», skriver Zuckerbrot.

Og hun vet av erfaring at det funker.

ALKOHOL: Det er slett ikke noen rocket science å få drinken til å bli litt lettere, bare velg club soda eller lettbrus fremfor sukkerholdig blandevann.  Foto: All Over PressAll Over Press
ALKOHOL: Det er slett ikke noen rocket science å få drinken til å bli litt lettere, bare velg club soda eller lettbrus fremfor sukkerholdig blandevann. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Gjør drinken litt lettere

Skal du bestille deg en drink i baren? Det er ingen grunn til å droppe den, selv om du vet at de ofte inneholder mye kalorier - bare gjør den litt lettere.

For eksempel kan du velge å blande ut vodka, tequila eller andre typer sprit med club soda - som ikke inneholder kalorier i det hele tatt, og en liten skvett med juice.






Så enkelt kan du faktisk spare opp mot 80 kalorier.

Det finnes også mange andre triks for å gjøre drinkene dine litt lettere - for eksempel er det fullt mulig å redusere kaloriinnholdet i en Mohjito til 150 kalorier.

LES OGSÅ: Drikken alle snakker om nå

Bland ut vinen

Har du hørt om «wine spritzer»?

Det er kanskje ikke like utbredt i Norge, men det er veldig vanlig i land som England, Frankrike og Italia - generelt der de drikker store mengder vin.

Ikke bare kan det hjelpe på den utrolig kjipe formen dagen derpå, men det kan også spare deg for massevis kalorier!

Bland ut vinen din med club soda, eller vann med kullsyre og du får en forfriskende drink som bare inneholder 50 kalorier per glass.

Pass på cocktailene

Som nevnt over, skjuler det seg mye kalorier i typiske drinker som margarita, sex on the beach, strawberry daquiri og pina colada.

Faktisk varierer innholdet mellom 400 og 600 kilokalorier.

Det er selvfølgelig lov til å unne seg en slik drink en gang i blant også, men ifølge Zuckerbrot kan du spare mye på å bytte de ut.

Velg heller tequila med litt juice og lime, eller bestill en drink som kan baseres på lettbrus eller club soda.

LES OGSÅ: Disse kvinnene bør kutte ned på brødet

Ta det med ro

Sist men ikke minst, gjelder det og ikke stresse med drinken.

Den hjelper svært lite at du har redusert kaloriinnholdet i drinken hvis du drikker dobbelt så mange. Det vil definitivt også ha sine følger dagen etter.

Velg derfor en drink som varer en liten stund.

Og da er det ikke bare størrelsen som teller. Hvis drinken din smaker som saft, er det også fullt mulig å drikke den som saft. En martini derimot, kan du nippe og nyte over litt lenger tid - samtidig som at den bare inneholder 160 kalorier, utblandet med litt vermouth.

CHAMPAGNE: Hvis du skal velge etter kaloriinnhold er champagne det beste valget, ettersom et glass kun inneholder 80 kalorier.  Foto: All Over Press
CHAMPAGNE: Hvis du skal velge etter kaloriinnhold er champagne det beste valget, ettersom et glass kun inneholder 80 kalorier. Foto: All Over Press Vis mer

Kaloriinnholdet i de vanligste drikkene

Selv om en drink kan inneholde opp mot 800 kalorier, gjelder det absolutt ikke alle typer alkohol. Med et glass champagne kan du faktisk slippe unna med 80 kalorier.






Her er en oversikt over kaloriinnholdet i andre vanlige typer drikke:
  • En flaskeøl = ca. 140 kalorier
  • En halvliter = ca. 215 kalorier
  • En flaske lettøl = ca. 80 kalorier
  • En halvliter lavkaloriøl = ca. 135 kalorier
  • Et glass tørr hvitvin (1,5 dl) = ca. 100 kalorier
  • Et glass søt hvitvin (1,5 dl) = ca. 135 kalorier
  • Et glass rødvin (1,5 dl) = ca. 100 kalorier
  • Et glass tørr champagne (1,2 dl) = ca. 90 kalorier
  • En shot brennevin* (4 cl) = ca. 100 kalorier
  • Et glass Baileys (4 cl) = ca. 130 kalorier
  • Et glass likør (4 cl) = ca. 155 kalorier
  • En vodka cranberry = ca. 200 kalorier
  • En rom og cola (4 cl alkohol, 33 cl cola) = ca. 200 kalorier
  • En rom og cola light (4 cl alkohol, 33 cl cola) = ca. 100 kalorier
  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: