JUICE ER EN SUKKERBOMBE: Det høye sukkerinnholdet gjør juice til en like usunn drikk som brus og saft. Foto: Getty Images/Purestock
JUICE ER EN SUKKERBOMBE: Det høye sukkerinnholdet gjør juice til en like usunn drikk som brus og saft. Foto: Getty Images/Purestock Vis mer

Juice

Du kan droppe juicen

Kroppen klarer seg helt fint uten, ifølge eksperten.

Er du av dem som tror at juice er supersunt fordi det inneholder frukt, og frukt er jo sunt? Da må du tro om igjen.

Det høye sukkerinnholdet gjør nemlig juice til en like usunn drikk som brus og saft, men er selvsagt å foretrekke fremfor disse på grunn av det høye innholdet av vitaminer og mineraler.

LES OGSÅ: Den beste juicen du kan velge

IKKE NØDVENDIG: Dersom du spiser frukt trenger ikke kroppen juice.  Foto: Getty Images
IKKE NØDVENDIG: Dersom du spiser frukt trenger ikke kroppen juice. Foto: Getty Images Vis mer

Ikke drikk for mye

I kostrådet som omhandler frukt og grønnsaker, står det at ett glass juice kan inngå som maksimalt 1 av 5 om dagen. Fruktjuicer bidrar med de fleste av næringsstoffene fra frukten de er laget av.

Likevel vil et for høyt inntak kunne bidra med mange kalorier.

– Siden gjennomsnittsnordmannen i dag får i seg i underkant av 3 om dagen mot de anbefalte 5, vil ett glass juice om dagen være gunstig i hvert fall for de som ellers har et lavere inntak av frukt og grønnsaker enn de anbefalte 5 om dagen.

– Et høyere inntak vil over tid kunne bidra til et for høyt inntak av kalorier. Juice inneholder masse sukker og syre, derfor bør ett glass om dagen være maks inntak, forteller Tine Sundfør som klinisk ernæringsfysiolog til KK.no.

(saken fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Ikke drikk mer juice enn dette

Spis heller frukt

I stedet for å helle i deg glass på glass med juice, bør du spise frukt. Juice inneholder mindre antioksidanter og fiber enn det frukt gjør, og hel frukt kan gi en større metthetsfølelse enn juice, noe som også er viktig i forhold til forebygging av overvekt.

– Kroppen trenger vitaminene, mineralene og antioksidantene som finnes i frukt og grønnsaker for å holde seg frisk, men den trenger ikke juice. Det aller sunneste er å spise frukt og grønnsaker i naturlig form da dette gir mer fiber, bedre metthetsfølelse og mer stabilt blodsukker enn juicen gjør.

– Med andre ord, dersom du spiser frukt og grønnsaker trenger ikke kroppen juice, sier Sundfør.

LES OGSÅ: Dropp denne til kveldsmaten

Slik blir juicen litt sunnere

Selv om kroppen vår egentlig ikke trenger juice, smaker det likevel godt med et glass til helgefrokosten eller lunsjen, og med noen forholdsregler blir det litt sunnere både for kroppen og tennene.

Tidligere har KK.no gitt følgene tips til hvordan du kan gjøre juicen litt sunnere:

• For å redusere noe av kaloriinnholdet i juicen kan du blande den ut med vann. Faktisk kan det spare deg for 85 kalorier per glass, eller 2 kilo i året.
• Velg helst en juice som er tilsatt kalsium og/eller vitamin D.
• Prøv å styre unna juice som hevder at de er sukkerfrie. Selv om den er sukkerfri, kan den fortsatt inneholde mye naturlig sukker. Sjekk i så fall innholdsfortegnelsen.
• Du bør heller ikke drikke juice rett før tannpussen. Så dropp juice hvis du spiser før du børster tennene, og til kveldsmaten.
• Husk også at du ikke skal gi barn juice som er upasteurisert, siden de som ikke er det kan inneholde bakterier som gjør dem syke.

LES OGSÅ: Juice eller smoothie?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: