<strong>EFFEKTIVT:</strong> Hoppetau er ifølge ekspert et svært effektivt treningsverktøy som passer perfekt til å supplere med annen type trening. FOTO: NTB Scanpix
EFFEKTIVT: Hoppetau er ifølge ekspert et svært effektivt treningsverktøy som passer perfekt til å supplere med annen type trening. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Hoppetau

- Du kan få en svært effektiv økt med hoppetau!

Noe å legge til i treningprogrammet ditt?

Publisert

Etter en lang og annerledes hverdag for de fleste, som en følge av koronapandemien, har vi vært nødt til å tenke nytt og mer kreativt på flere områder i livet. Dette gjelder også innen treningen.

Treningssentrene har vært stengt, og flere har for eksempel tatt i bruk trappene som en effektiv treningsmetode, vektvesten har fått sitt framspring denne våren og styrketrening med kun egen kroppsvekt har vært det mest tilgjengelige valget for de fleste.

Nå er det også mange som ser på hoppetau som et godt alternativ når man begynner å gå tom for gode treningsideer. En del av oss vil kanskje forbinde hoppetau-trening med barn som leker i skolegården eller noe som kun proffboksere bruker mens de trener, men det er faktisk ingen grunn til å ikke bruke nettopp dette verktøyet mer aktivt i treningsprogrammet ditt.

Større belastning

Ifølge personlig trener og tidligere proffbokser, Stian Haug, kan hoppetau nemlig være en svært effektiv treningsform som får satt i gang hjertepumpen på null komma niks. Han har selv trent mye med hoppetau som et supplement gjennom sin boksekarriere og synes det er et godt tilskudd til treningen - også nå.

- Hoppetau kan være bra for korte og intensive intervalløkter, og man kan fint gå gjennomført en svært effektiv økt kun ved hjelp av dette treningsredskapet, sier Haug til KK.

Han anbefaler likevel ikke å bruke det over lengre tid om gangen.

- Hoppetau gir en generelt større belastning for hele kroppen da det er en øvelse hvor man enten står eller hopper opp og ned - som fort kan slite på spesielt legger, knær og hofte. Jeg vil derfor anbefale løping og sykling hvis du er ute etter en ren kondisjonsøkt, nettopp fordi man kan holde på lenger med mindre belastning på kroppen.

Kampsport og crossfit

- Hva er årsaken til at det brukes så mye i kampsport og crossfit?

- Hvorfor vi driver med det i kampsport er i utgangspunktet for å stimulere samme holdning som vi bruker når vi trener i sporten, samt hvordan leggene jobber likt.

- I et crossfit-perspektiv kjører man ofte «double unders» (et hopp med tauet rundt to ganger, journ.anm.) for å skape en høy intensitetsintervalltrening, ofte koblet i en sirkeløkt. Det passer det helt perfekt til, og er noe jeg anbefaler om du ønsker mer variasjon i treningen.

Forbrenner mest

KK har tidligere skrevet om at hoppetau er en god treningsform hvis målet er å forbrenne flest mulig kalorier. Pulsen øker raskt når man hopper, og vil derfor forbrenne mer i forhold til løping.

Men hvor lenge må man egentlig hoppe for at det skal kunne veie opp for en times løping, tenker kanskje du?

- Dette er veldig individuelt. I løpet av en time har en gjennomsnittsperson kanskje forbrent rundt 450- 650 kcal. Her spørs det hvor mange pauser og repetisjoner man tar, men antall hopp vil cirka ligge på mellom 1000 og 3000, sa personlig trener, Eirik Bakken, til KK den gang.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer