Søtsug

Du kan fråtse uten å gå opp i vekt

Noe annet som er verre for vekten.

SØTSUG: Vi kan alle falle for fristelsen, men er det egentlig småspisingen eller fråtsingen som er verst? Foto: Garo/Phanie/REX/All Over Press
SØTSUG: Vi kan alle falle for fristelsen, men er det egentlig småspisingen eller fråtsingen som er verst? Foto: Garo/Phanie/REX/All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Vi har alle opplevd perioder der vi konstant kjenner suget etter noe godt – enten det er smågodt, kaker, sjokolade eller potetgull.

Kanskje snoker du i godteskuffen hver kveld og småspiser litt for å dempe suget. Eller kanskje klarer du å holde deg til helgen, men når du først setter i gang så fråtser du i alt du kommer over. 

Men er det egentlig småspisingen eller fråtsingen som er verst?

LES OGSÅ: Derfor er selvkontroll blitt trendy

Bedre med én kosedag

Det er kanskje lett å tro at litt hver dag er bedre enn veldig mye på én dag, men ifølge Lise von Krogh, ernæringsbiolog i von Krogh Ernæring Limited, er det heller omvendt.

– Det kan nok lønne seg å heller ha én dag i uken der du skeier ut. Det er tross alt litt begrenset hvor mye man faktisk klarer å få i seg på en kveld, så i det lange løp kan dette få mindre innvirkning på vekta​ enn et daglig inntak av godteri og snacks​, sier hun til KK.no.

FRÅTSE: Ifølge ernæringsfysiologen kan det lønne seg å heller ha én dag i uken der du skeier ut. Småspisingen i hverdagen kan nemlig gå ut over ditt øvrige kosthold.  Foto: Bubbles Photolibrary / Alamy/All Over Press
FRÅTSE: Ifølge ernæringsfysiologen kan det lønne seg å heller ha én dag i uken der du skeier ut. Småspisingen i hverdagen kan nemlig gå ut over ditt øvrige kosthold. Foto: Bubbles Photolibrary / Alamy/All Over Press Vis mer

– Dette er jo snakk om unyttig energi i form av sukker og fett med salt. Og dersom du småspiser litt snop og snacks hver dag, vil du rett og slett fylle opp med ekstra kalorier i hverdagen, uten at det tilfører noe viktig næring. 

Småspisingen i hverdagen kan derfor gå ut over ditt øvrige kosthold, ved at du ubevisst spiser mindre av den sunne maten du egentlig burde få i deg i løpet av en dag. 

LES OGSÅ: Hvilken type salt snacks er «sunnest»?

Ikke fyll opp godteskuffen

På samme måte som man ikke kan gå ned i vekt ved å slanke seg én dag, kan man heller ikke gå opp i vekt ved å overspise én dag. Fråtser du derimot hele helgen utgjør det en tredjedel av uka, og da blir saken en annen.

– Kjøp det godteriet du liker best, og kos deg ordentlig med det den ene utvalgte dagen i uka. Men ikke strekk det ut over hele helgen, velg deg ut enten fredag eller lørdag, sier von Krogh. 

I perioder der suget etter noe godt er ekstra stort kan det riktignok by på store mentale utfordringer.

FRISTELSER: Det er en tung prosess å legge om en vane, og i perioder der søtsuget er ekstra stort kan det by på store mentale utfordringer. Du gjør derfor lurt i å ikke ha snop tilgjengelig. Foto: David J. Green - lifestyle themes / Alamy/All Over Press
FRISTELSER: Det er en tung prosess å legge om en vane, og i perioder der søtsuget er ekstra stort kan det by på store mentale utfordringer. Du gjør derfor lurt i å ikke ha snop tilgjengelig. Foto: David J. Green - lifestyle themes / Alamy/All Over Press Vis mer

– Dette handler om vaner, og det kan være utfordrende å endre en gammel vane, men man må bare stå i det. Etter hvert vil endringen nemlig kunne bli vanen, men husk dette er ikke gjort over natten​. Sørg for å ha frukt og bær tilgjengelig for å ta litt av søtsuget, eller planlegg noen gode måltider du kan glede deg til.

– Du bør i hvert fall ikke ha masse snop liggende tilgjengelig, det er den største fristelsen å bekjempe. Derfor bør du unngå å hamstre godteri, eller kjøpe de største forpakningene. Kjøp bare det du trenger akkurat den dagen du skal kose deg.

Sjokoladesuget er verst

Legger du opp til én kosedag i uken betyr ikke dette at du skal «spare» kalorier til helgen ved å spise mindre i løpet av ukedagene.

Sørg heller for å spise nok mat, og å ha et balansert og godt kosthold gjennom hele uken, da vil det også bli lettere å kontrollere mengdene av snacks du får i deg i helgen. Rett og slett fordi du ikke blir like fysen.

SPIS SUNT: Sørg for å spise nok sunn mat gjennom hele uken, da vil det også bli lettere å kontrollere mengdene av snacks du får i deg i helgen. Og ikke hamstre snop på tilbud! Foto: Caiaimage/REX/All Over Press
SPIS SUNT: Sørg for å spise nok sunn mat gjennom hele uken, da vil det også bli lettere å kontrollere mengdene av snacks du får i deg i helgen. Og ikke hamstre snop på tilbud! Foto: Caiaimage/REX/All Over Press Vis mer

Det eneste som kan by på litt problemer er lysten på sjokolade.

– Sjokoladesuget er nok det som er vanskeligst å gjøre noe med, fordi det er så konkret hva man har lyst på. Og da hjelper det ikke med så mye annet.

– Hvis du absolutt må ha litt sjokolade tilgjengelig, bør du i så fall velge en mørk variant. Mørk sjokolade er mer mektig i smaken, og det er lettere å bare spise litt, forklarer hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer