Både olje og ost kan du unne deg om du bare er bevisst hvilke andre vaner du har.  Foto: Rafal Strzechowski / PhotoAlto
Både olje og ost kan du unne deg om du bare er bevisst hvilke andre vaner du har. Foto: Rafal Strzechowski / PhotoAlto Vis mer

Frokost

Du kan spise mer og veie mindre

Det finnes ingen grunn til å gå rundt sulten.

Publisert
Av alle slankemetoder som finnes, er kanskje sultekurer de aller tåpeligste. Hvem vil vel egentlig gå rundt med skrikende tarmer, kort lunte og dårlig ånde?

Det finnes ingen gode grunner til å sulte seg ned i vekt. Her er triksene som gjør at du kan spise mer, og likevel se vektnåla bevege seg mot venstre.

For å gå ned i vekt er det bare én ting som funker: Å forbrenne flere kalorier enn du tar inn. Her kan du sjekke hvordan du ligger an.

1. Et glass vann

Det gode, gamle vanntipset har fortsatt noe for seg. Drikker du et stort glass vann før du spiser blir du raskere mett. En studie gjort ved Virginia Polytechnic Institute i USA viste at personer som var på diett og drakk et glass vann før måltidet gikk ned nesten to kilo mer i løpet av en tremånederskur enn de som droppet vann-forretten. Slik kan du drikke deg slankere.

Les også: Dette bør du spise når du trener

2. Gode bønner hjelper

Personer som har sluppet bønner inn i kostholdet sitt er i gjennomsnittet lettere enn de som ikke spiser bønner. Om du velger soyabønner, kidneybønner, hvite, brune eller svarte bønner spiller ikke så stor rolle. Soyabønner er rike på kalium, som faktisk kan bidra til å gjøre magen flatere.

3. Husker du grapefrukt-kuren?


Grapefruktkur, ananaskur og hvitvinskur var bare tre av 80-tallets store slanketrender. Nå viser det seg at grapefruktkuren kanskje ikke var helt ute likevel. Personer som driker et glass grapefruktjuice før måltidet går nemlig ned 1,5 kilo i løpet av tre måneder, helt uten å gjøre andre endringer i kostholdet. Dette skyldes at grapefrukt inneholder veldig få kalorier. Dessuten er det en næringsrik frukt som reduserer sultfølelsen og senker insulinnivået. Grapefrukt inneholder nærmere 90 prosent vann, noe som er en god hjelper for fordøyelsessystemet ditt. I tillegg har frukten et høyt innhold av fettforbrennede enzymer, som gjør at du forbrenner mer.

  • Slik kan du forbrenne fettet brennkvikt.

  • 4. Egg til frokost

    Vil du gå ned i vekt, kan du gjerne kjøre cowboyfrokost - bare du begrenser baconmengden. Studier viser nemlig at personer som spiser egg til frokost føler seg mettere dagen igjennom. Som en følge av det spiser de i gjennomsnitt 400 færre kalorier om dagen enn personer som spiser en magrere frokost.

    Her er noen forslag til frokoster som inneholder egg:
  • Har du dårlig tid om morgenen, prøv dette: Visp et egg og legg det i en bolle og putt i mikrobølgeovnen i ett minutt. Legg det på en skive grovt brød, og legg en osteskive på toppen og noen skiver tomat.
  • Lag hardkokte egg kvelden før, og legg dem i kjøleskapet. Disse kan legges på en skive på morgenen, eller du kan rett og slett bare ta med deg egget og spise det i farta.
  • Lag en omelett av to egg, og fyll den med revet ost, purre, røkt fisk eller krydderurter. Ha gjerne litt grovt brød, salat, agurk og tomat på siden.
  • Lysten på cowboyfrokost, men redd for kaloriene? Prøv posjerte egg i stedet for speilegg eller og spar ca. 50 kalorier. Dropper du baconstripene også og erstatter dem med kalkunkjøtt sparer du ytterligere ca. 60 kalorier.

  • 5. Lett forrett

    Spiser du salat eller suppe til forrett har også vist seg å være effektivt hvis du vil spise mindre til hovedrett og dessert.

    6. Spis treig mat

    Spiser du mat med såkalt langsomme karbohydrater eller lav glykemisk indeks, holder du deg mett lengre. Dette fordi denne typen mat tar lengre tid å fordøye enn mat med lav glykemisk indeks. For eksempel vil en havregrøt med ekstra frø og bær holde deg mett lengre enn en porsjon med puffet ris.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer