LYKKEN ER: Nærmere enn du tror, og du kan gjøre noe selv for å komme dit! Foto: Colourbox
LYKKEN ER: Nærmere enn du tror, og du kan gjøre noe selv for å komme dit! Foto: Colourbox Vis mer

Velvære

Du kan tenke deg lykkeligere

Trener du på å være positiv, nysgjerrig og omtenksom, øker det lykkefølelsen.

Publisert
Det er mange som drømmer om å bli vakrere, slankere, sprekere, smartere og rikere. Graver vi litt i HVORFOR i ønsker oss dette, er egentlig svaret at vi tror vi vil bli lykkeligere da.

LES OGSÅ: 15 snarveier til lykke

Higen etter å være lykkelig er ganske allmenn. Men du trenger ikke farge, plukke, løfte, trene til blodsmaken tar deg, pugge TP-spørsmål til du får kortslutning - eller sette din lit til at lottokupongen en dag skal ha syv rette, for å finne lykken.

Du kan faktisk tenke deg lykkeligere, viser forskning fra Universität Zürich.

Det fant de ut ved å dele en gruppe på 178 studenter i tre, og be den første gruppen øve seg på karaktertrekk som nysgjerrighet, optimisme, takknemlighet, humor og entusiasme. Den andre gruppen skulle fokusere på å være kreative, hjelpe andre, se framover, verdsette skjønnhet (ikke folks utseende, nødvendigvis), og hige etter lærdom. Tredje gruppe skulle ikke gjøre noen slike øvelser, men fungere som kontrollgruppe.

LES OGSÅ: Smådeppa? Dette gjør deg glad igjen

Etter ti uker registrerte forskerne følgende: Begge de to gruppene som hadde fått øvelser å gjøre, rapporterte om større lykkefølelse enn kontrollgruppen. Det var særlig den første gruppen, som skulle øve på nysgjerrighet, optimisme, takknemlighet, humor og entusiasme som merket dette. Til sammenligning merket ikke kontrollgruppen noe forskjell.

- Alle som trente på en eller flere øvelser, rapporterte en økt følelse av velvære. Dette merket de ved at de oftere kjente seg glade og i godt humør, sa Willibald Ruch, professor i personlighetspsykologi og -diagnoser.

Det viste seg også at personene som lærte å kontrollere sine handlinger og følelser mer effektivt i løpet av de ti ukene, og utviklet mest entusiasme fikk mest ut av forsøket.

LES OGSÅ: Kom i bedre humør på to minutter!



Hva slags øvelser?

Dette virker jo lovende for alle oss andre som gjerne skulle vært mer tilfreds og lykkelig. Kanskje det er verdt å prøve seg på noen av øvelsene fra forsøket?

For å vise takknemlighet kan du skrive et takkekort, eller sende en hyggelig e-post til noen som har hjulpet deg på en eller annen måte. For å lære deg å verdsette skjønnhet skal du stoppe opp og ta inn over deg situasjonen når du for eksempel ser et vakkert objekt - det kan være en flott blomst, glimt av regnbuen etter regnvær, eller synet av en vakker mann (det er lov å stirre litt, vel ...)

Les mer om lykkestudien her (ekstern lenke).

LES OGSÅ: På jakt etter lykken? Dette kan bikkja di lære deg

ANNEN TYPE TRENING: Det går fint an å trene på å bli lykkeligere! Foto: Colourbox
ANNEN TYPE TRENING: Det går fint an å trene på å bli lykkeligere! Foto: Colourbox Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer