KREVER MYE FYSISK AKTIVITET: For å forbrenne én vanlig halvliter må du enten gå lett gange i 40 minutter, eller løpe fort i 20 minutter, står det på Matportalen.no.  Foto: www.jupiterimages.com
KREVER MYE FYSISK AKTIVITET: For å forbrenne én vanlig halvliter må du enten gå lett gange i 40 minutter, eller løpe fort i 20 minutter, står det på Matportalen.no. Foto: www.jupiterimages.com Vis mer

Alkohol

Du må løpe i 20 minutter for å forbrenne én øl

Det krever mer fysisk aktivitet enn du tror for at kroppen skal kvitte seg med ekstra kalorier.

De fleste unner seg gjerne litt alkohol, snop og andre godsaker etter en hard dag på jobben, eller på fredagskvelden.

Men var du klar over at ett glass vin og 100 gram sjokolade tilsvarer 65 minutter med jogging på tredemølla, eller at du må gå lett i over 40 minutter (eller løpe i 20) for å forbrenne en halvliter?

Nei, ikke vi heller.

LES OGSÅ: Hvor mye alkohol kan du egentlig drikke?

- Skal kunne unne deg noe

Nå er det jo ikke slik at du ikke skal kunne unne deg noe godt en gang i blant, men som KK.no tidligere har skrevet,handler alt om å gjøre det med måte.

For er det egentlig verdt å hive i seg colaflaske etter colaflaske når du vet hvor mye du må bevege deg for at det ikke skal legge seg på hoftene?

- Vi skal kunne unne oss noe, men det har noe med hvor ofte vi unner oss noe og i hvilke mengder, har Henriette Øien, som er avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, tidligere uttalt på Matportalen.no (ekstern lenke):

- Kjøp heller inn mindre mengder hvis du har lyst på noe søtt. Det er jo lett å la seg friste dersom man vet at man har noe godt liggende i skapet. Et godt alternativ er å ha rikelig med frukt og grønt hjemme.

LES OGSÅ: Slik stagger du søtsuget

Balanse mellom kosthold og fysisk aktivitet

Hvor fort/sakte du legger på deg er helt individuelt, og har sammenheng med både forbrenning, nivå av fysisk aktivitet og gener.

Det som imidlertid er viktig å huske på, er at du må forbrenne omtrent like mye som du inntar for at vekten skal holde seg stabil. For å gå ned i vekt må du forbrenne mer enn det du inntar.

- Hvis vekten din holder seg stabil tyder det på at det er en god balanse mellom hvor mye du spiser og hvor fysisk aktiv du er, har Øien fortalt:

- Hvis du derimot begynner å spise en potetgullpose hver dag, men ikke justerer kostholdet ditt med å spise mindre av noe annet eller begynne å bevege deg mer, vil du legge på deg. Det er viktig med fysisk aktivitet i hverdagen. Da kan du unne deg litt ekstra uten å gå opp i vekt.

LES OGSÅ: Hvor farlig er det å fråtse i helgen?

Lett å legge på seg

Det er særlig produkter med høyt sukkerinnhold norske helsemyndigheter advarer mot. Dette fordi en del av disse produktene inneholder mye energi og lite næring.

Energitett og næringsfattig mat og drikke «fortrenger» også mat som skal tilføre kroppen den næringen den egentlig trenger.

Og siden vi ofte har en tendens til å spise disse «godsakene» i tillegg til annen mat, er det fort gjort å legge på seg av det.

- Vi har lett for å spise eller drikke disse produktene i tillegg til annen mat vi spiser. Siden de ofte er energitette, gir små mengder mye kalorier. Det betyr ikke at man nødvendigvis bør holde seg helt unna denne typen produkter, men det kan være greit å begrense, har Øien fortalt.

Den beste metoden for at du kan spise og drikke litt mer av det du vil, er naturlig nok å øke mengden fysisk aktivitet.

Se hvor mye fysisk aktivitet du må gjøre for å forbrenne ulike matvarer/drikker nedenfor:





Tallene tar utgangspunkt i en kvinne som veier 62 kilo. De som veier mer enn dette vil dermed også forbrenne mer per halvtime.

LES OGSÅ: Derfor tømmer du hele godteskåla
MatvareKalorier (Kcal)Rolig gange (6km/t)Jogge (10km/t)løpe (15km/t)Sykle (22km/t)
Brus (0,5 liter)20040 min.20 min.15 min.25 min.
Saft (0,5 liter)21040 min.20 min.15 min.25 min.
Sjokomelk (2,5 dl)16030 min.15 min.10 min.20 min.
Øl (0,5 liter)19540 min.20 min.10 min.20 min.
Glass rødvin (1,5 dl)9920 min.10 min.5 min.10 min.
Melkesjokolade (100 g)5361 t. 45 min.55 min.35 min.60 min.
Marsipan (100 g)4501 t. 30 min.45 min.30 min.50 min.
Iskrem (0,5 liter/250 g)4851 t. 35 min.50 min.30 min.55 min.
1 stk napoleonskake (100 g)3071 t.30 min.20 min.35 min.
Potetchips (100 g)5271 t. 45 min.45 min.35 min.1 t.
Peanøtter (100 g)6132 t. 45 min.1 t. 5 min.40 min.1 t. 10 min.
Tallene er innhentet fra Matportalen.no

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: