Selv for deg som ikke pleier å løpe i enga med ballonger i hånden, finnes det treningsalternativer som ikke er gørr. Foto: 6PA/MAXPPP
Selv for deg som ikke pleier å løpe i enga med ballonger i hånden, finnes det treningsalternativer som ikke er gørr. Foto: 6PA/MAXPPP Vis mer

The Daily Mail

Du merker ikke at du trener

Glem gym'en. Her er moroa som gir treningseffekt.

Lei av kaloritabeller, pulsklokker og sure joggesko? Her er noen av gledene i livet, som gjør deg sprek uten at du merker det.

  • 31 veier til treningslyst

  • Latter

    Forskere har kommet til den konklusjon at ved å le seg skakk i en times tid forbrenner du like mange kalorier som en halvtime med vektløfting på helsestudio.

    Og følger du dette rådet i et års tid, da går du ned en klesstørrelse, skriver The Daily Mail.

  • Treningstrendene vi ler av

  • - Du forbrenner cirka 100 kalorier på en time. Et latteranfall belønnes dessuten med effekten en aerobic-økt har for hjertet ditt, sier nevrokirurg Helen Pilcher.

    Når du ler slår hjertet ditt nemlig raskere og får blodet til å strømme rundt i kroppen, forklarer hun.

    I tillegg hever og senker brystkassen seg, noe som får magemusklene til å jobbe hardere for å holde tritt, og dette virker oppstrammende for magen.

    Synes du en latterøkt høres slitsomt ut, kan du jo heller prøve vårt tips til å bli slank på sekundet, eventuelt bare bruke tankekraft for å bli tynn.

    Musikk

    Forskere ved Brunel University's School of Sport and Education har funnet ut at du kan øke utholdenheten din med 15 prosent om du bruker musikken riktig når du trimmer.

  • Festlig fettforbrenning

  • I studien skulle 30 forsøkspersoner lytte til musikk av blant andre Queen, Red Hot Chilli Peppers - og Madonna. Personene skulle følge takten i musikken mens de gjorde treningsøvelser.

    Det viste seg at testpersonene hadde høyere utholdenhet selv under de mest intense øvelsene, og at de opplevde det å bli sliten på en positiv måte.

    Under øvelser med lav eller moderat intensitet ble faktisk nervesignalene som skal varsle om kroppslig trøtthet blokkert av kroppens respons på musikken.

    Forskerne tror at musikk stimulerer det området i hjernen som administrerer utskillelsen av blant annet endorfiner. Det er et stoff som er stress- og angstdempende, altså kroppens eget lykkestoff.

  • Kle deg èn størrelse ned

  • Lesing

    Forskerne Duke Children's Hospital i USA ba 31 overvektige jenter i alderen 9-13 år om å lese romanen Lake Rescue som en del av vektreduksjonsprogrammet de deltok i.

    33 jenter i en annen gruppe fikk tildelt boken Charlotte in Paris. En tredje gruppe på 17 piker leste ingen av bøkene.

  • Ukeplan for et sunnere liv

  • Seks måneder senere så forskerne at samtlige av jentene som hadde lest hadde gått ned i vekt.

    Gruppen som leste Lake Rescue hadde i snitt en 0,71 prosent lavere BMI enn da de startet på romanen. Pikene som fikk Charlotte in Paris hadde gått ned 0,33 prosent i vekt.

    Jentene som ikke hadde lest noen av bøkene gikk derimot opp 0,05 prosent.

  • Stram opp kosemagen

  • All lesing har altså positiv effekt på BMI-en. Men den ene av bøkene, Lake Rescue, hadde en tydelig større innvirkning på deltakerne. Boken handler om ei jente som gjennomgår flere problemer fordi hun er overvektig. Den andre boken, Charlotte in Paris, hadde ikke en overvektig jente som hovedperson.

    Ifølge forskerne er undersøkelsen den første som noensinne har bevist at litteratur kan endre livsstilen hos ungdom.

  • Treningen som gir maks forbrenning

  • Sofasliting

    Glad i å se på tv? Minibevegelser i reklamepausen kan gjøre underverker for dvaske sofapoteter, viser forskning.

  • Digg deg selv

  • Stillesitting i lange perioder av gangen har en negativ effekt på fordøyelsesystemet, men kontorrotter så vel som sofapoteter kan minske konsekvensene ved hjelp av noen enkle triks.

    - Vi fant at bare det å reise seg fra sofaen i reklamepausen kan gi positive utslag på midjemålet såvel som blod– og glukoseverdiene, så lenge du ikke styrer mot kjøleskapet etter en fet matbit da, sier professor David Dunstan ved the International Diabetes Institute i Melbourne, til den australske nettavisen Heraldsun.com.

    Sengegymnastikk

    Er du en av de mange som er støttemedlem på et treningssenter, og som lider av kronisk dårlig samvittighet som følge av dette?

    Da kan en treningsøkt mellom laknene passe deg bedre, ifølge den britiske interaktive helse - og informasjonstjenesten NHS Direct.

  • Derfor bør du ha sex i kveld


  • Treningssex, eller sexercise, er en utmerket måte å redusere risikoen for hjerteinfarkt på, mener helseekspertene i NHS Direct . Å ha et aktivt sexliv kan dessuten sikre deg flere ekstra leveår.

    De forklarer dette med at endorfiner som frigjøres under orgasmen stimulerer cellene i immunforsvaret vårt, noe som igjen kan minske risikoen for kreft. Endorfinene er også med på å hindre utviklingen av rynker, hevder NHS Direct.

  • Test deg selv: Hvor bra er sexlivet ditt?

  • En lege, Melissa Sayer, stiller seg imidlertid litt skeptisk til resulatene.

    - Det er beviser for at sex har helsemessige fordeler, særlig for den mentale helsen, men å si at det er en link til redusert risiko for hjertesykdommer og kreft er å ta litt hardt i, sier hun til kvinnemagasinet Marie Claire.

    Synes også du påstandene til NHS er noe utrolige, kan du jo sjekke om disse sexøvelsene får deg varm og svett, eller ikke.

    At trening kan gjøre susen for sexlivet, er det imidlertid liten tvil om.


    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop