Norges første etiske julemarked ble en suksess. En uke etter at markedet rullet i gang strømmer det fremdeles folk til, og de vil ikke gå igjen.Gi med god samvittighet Her er nettshopfavorittene Gavene vi bare kan drømme om – Vi var litt usikre på hvordan responsen skulle bli, men ved åpningen måtte vi vise folk ut lenge etter stengetid. Folk er veldig klare for denne typen gaver, sier Siw Bratlie, leder i Grønt Inspirasjonssenter til NTB.Sammen med etiskforbruk.no står de bak julemarkedet i Oslo der det selges alt fra miljøvennlige interiørprodukter, klær for små og store, vakre smykker og julepynt.– Dette gjentar vi til neste år, og trolig flere steder i landet, etter responsen å dømme, sier Bratlie.Gavetips til gutta Verdens dyreste julegaver Sexy i sølv Gavetips til henne Sexy julegaver
Lett å gi
I tillegg til alle mulighetene for kjøp av fairtrade-produkter og økologiske gaver, er det et stort utvalg av donasjonsmuligheter før jul. Minst 15 bistandsorganisasjoner i Norge tilbyr i år salg av symbolske gaver som kommer mindre bemidlede folk til gode.Røde Kors har hittil fått inn mer enn 7,5 millioner på sine juleaksjoner, 5,65 millioner kroner bare til «En porsjon håp». Pengene går til varme måltider til barn i Russland.Pressesjef Anne D. Nilsen i Røde Kors tror det slår an blant annet fordi det er gaver som er lett tilgjengelig på nett, via sms eller givertelefon.– I tillegg kan det hende det betyr noe for folk at de vet at det de gir faktisk blir til et visst antall måltider for trengende barn, sier Nilsen.Tusen bessmorfang
Unicef, som har årelang tradisjon med å selge fairtrade-produkter, startet i år salg av bestemødre til foreldreløse barn i Malawi og Kenya.– Rettferdige gaver har vi hatt i mange år, men nå øker salget. Vi har solgt 1.000 bestemødre, det er vi fornøyd med. Det er tydelig at folk er blitt mer opptatt av hva de gir. Mange er sågar takknemlige fordi de finner noe til dem som har alt, sier Birgit Gudbrandsen, konsulent markedsstøtte i Unicef. Norsk Folkehjelps symbolgave er et stykke minefri skolevei eller en minehund. Salget er så langt firedoblet sammenlignet med i fjor.– En bestemor ringte oss og ville i tillegg til «vanlig» julegave kjøpe minefri skolevei til barnebarna. Hun ønsket å fortelle dem hvor heldige de er som ikke behøver bekymre seg for slikt, sier Tanja Kobro, rådgiver i kommunikasjonsavdelingen til Norsk Folkehjelp.Global tenkning
Regnskogfondet rapporterer godt salg av sin julekampanje, og er svært fornøyd ettersom de ikke har brukt penger på markedsføring i det hele tatt.– Det er økende interessen for miljø, klima og regnskog i Norge. I tillegg er folk er blitt mer interessert i å kjøpe alternative julegaver, og denne brede interessen kan nok både vi og andre organisasjoner takke Kirkens Nødhjelp sin «geit» for, sier Anne Sofie Morsund, innsamlingsleder i Regnskogfondet.Geita til Kirkens Nødhjelp selger før øvrig bra, sammen med alt fra kyllinger og gris til solcellepanel og vannrenseanlegg.– Vi har inntrykk av at folk gir bort disse gavene i tillegg til det andre de kjøper. Markedet for etiske gaver synes å øke, sier spesialrådgiver for innsamling Siv Bonde i Kirkens Nødhjelp.Redd Barna rapporterer femdoblet salg av sin «Kampanje ABC», der pengene går til fattige barns skolegang.– Vi opplever at folk både vil gi bort de symbolske gavene og ha noe konkret under treet, litt «ja takk begge deler». Det er jo fantastisk, sier teamleder Katrin Solbakken i Redd Barna.Les også:Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger