Salt

Du trenger ikke ekstra salt i varmen

På de aller varmeste dagene er det viktig å drikke nok vann. Det salte potetgullet kan du bare la ligge.

SALT NOK: De fleste av oss får i oss dobbelt så mye salt som vi trenger.   Foto: Getty Images/iStockphoto
SALT NOK: De fleste av oss får i oss dobbelt så mye salt som vi trenger. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Når temperaturene stiger godt over 25 grader, tror mange av oss at vi gjør kroppen godt ved å spise litt ekstra salt. Spesielt om vi er på reise i varmere strøk.

For når vi svetter taper kroppen ekstra mye salter, særlig natrium. Og mister vi for mye salter, kan det føre til helsemessige problemer, ifølge Olympiatoppen.

Men dette betyr ikke at du må få i deg ekstra doser salt.

– Det er helt unødvendig for personer som er i normal aktivitet, sier ernæringsfysiolog Lise von Krogh, som underviser, holder foredrag og gir tips på nettstedet von Krogh Ernæring Ltd.

LES OGSÅ: Så mye salt får du i deg






Salt gjør oss syke

For høyt saltinntak er assosiert med økt blodtrykk og økt risiko for hjerteinfarkt og slag. Ved siden av overvekt, regnes saltinntaket som en av de alvorligste truslene mot folkehelsen.

Og grunnen til at ernæringsfysiologen mener vi ikke trenger ekstra salt, er at de fleste av oss allerede får i oss langt mer salt enn det kroppen trenger - og har godt av.

– Salt finnes i all mat og vi spiser dobbelt så mye salt som vi trenger. De aller færreste trenger derfor ekstra av dette, selv om det skulle være veldig varmt, sier von Krogh.

Ifølge norske helsemyndigheter spiser vi cirka 10 gram salt hver eneste dag, mens den anbefalte mengden er 5 gram.

Lise von Krogh forteller at det kun er hvis du skal trene hardt, for eksempel løpe en maraton, at du trenger å få i deg ekstra salt.

– Salt binder vann i kroppen, og spiser du mye salt kan det faktisk bidra til å gjøre deg mer dehydrert og i tillegg øke blodtrykket, forteller von Krogh.

LES OGSÅ: Kjøpesalsa kan være en saltbombe

Drikk vanlig vann

Vann utgjør mellom 50 og 60 prosent av kroppsmassen vår og en voksen person svetter cirka syv desiliter i døgnet. For å unngå alvorlig dehydrering er det derfor helt nødvendig å være nøye med inntaket av væske.

– Vann er kroppens viktigste kilde til næring og det er viktig for helsen vår å hele tiden ha en godt hydrert kropp, sier Lise von Krogh.

Vær klar over at når du oppholder deg i varme klima, så er tørste en dårlig indikator på hvorvidt du faktisk har drukket nok vann. Tørsten kommer først etter at man har mistet 1-2 liter væske, ifølge Olympiatoppen.

I tillegg er det sånn at tørsten forsvinner lenge før væskebehovet er dekket.

Du må altså fortsette å drikke selv om du ikke lenger kjenner deg tørst. Husk også at alkohol og koffein gjør at du trenger enda mer væske.

– Følg med på urinen din og få i deg mer væske om den blir for mørk. Pass ekstra godt på barna, spesielt de under 2 år som ikke klarer å gi beskjed selv og som heller ikke kjenner tørste på samme måte som oss voksne, forklarer Lise von Krogh.

LES OGSÅ: Slik gjør du pommes frittes sunnere

DEHYDRERT: Solide doser vanlig vann er den beste måten å unngå dehydrering på.   Foto: Getty Images/iStockphoto
DEHYDRERT: Solide doser vanlig vann er den beste måten å unngå dehydrering på. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer