DROPP SOVEPILLENE: Ifølge eksperten er det langt flere som tyr til sovepiller fordi vi føler at vi skader helsen vår ved ikke å få nok søvn, men det finnes mange andre alternativer.  Foto: corepics - Fotolia
DROPP SOVEPILLENE: Ifølge eksperten er det langt flere som tyr til sovepiller fordi vi føler at vi skader helsen vår ved ikke å få nok søvn, men det finnes mange andre alternativer. Foto: corepics - FotoliaVis mer

Søvn

Du trenger ikke piller for å sove

Ifølge eksperten er ikke medisiner nøkkelen til god søvn.

Det er utrolig hvor godt en ordentlig natts søvn er for kroppen.

På samme måte er en natt uten søvn en voldsom påkjenning - selv om vi ofte glemmer akkurat hvor mye det har å si.

Men det er ikke bare fordi vi ikke har vett til å legge oss at søvnen uteblir.

Veldig mange sliter med å få sove, og Huffington Post kan melde at stadig flere tyr til piller for å få nok timer på puta. Faktisk gjelder dette omtrent ni millioner amerikanere årlig.

Det finnes imidlertid mange andre triks - foruten piller - som vil hjelpe deg med å sove.

LES OGSÅ: Derfor bør du prioritere søvn

SØVNLØSE NETTER? Det kan være utrolig frustrerende, men før du benytter deg av sovepiller, bør du prøve noen av triksene under.  Foto: PantherMedia
SØVNLØSE NETTER? Det kan være utrolig frustrerende, men før du benytter deg av sovepiller, bør du prøve noen av triksene under. Foto: PantherMedia Vis mer

– Ofte helt unødvendig med piller

Ifølge nye tall fra «Centers for Disease Control and Prevention» er det altså mange millioner amerikanere som tyr til medikamenter for å sikre seg en god natt søvn. Dette gjelder antagelig for mange nordmenn også, da over én tredjedel av oss her til lands sliter med søvnvansker (kilde: Dagbladet.no).

I de aller fleste tilfeller er likevel reseptbelagte sovepiller unødvendig, hevder ekspert.

– Denne studien viser hvor liten tro enkelte personer har når det kommer til søvnen deres, og den panikken de føler når de ikke får den søvnen de trenger, sier Dr. Christopher Winter, medisinsk direktør ved Martha Jefferson Hospital Sleep Medicine Center.





Selv om du ikke skal kimse av hvor viktig søvn er, mener Dr. Winter at bruk av medisiner ikke nødvendigvis er nøkkelen til ordentlig kvalitetssøvn.

I studien kom det frem at kvinner oftere bruker sovemedisiner enn menn, og representerer 5 prosent av brukerne, sammenlignet med 3 prosent menn.

Samtidig er det flere som bruker sovemedisiner når de blir eldre.

LES OGSÅ: Større risikoe for å bli deprimert

Mange er redd de skader helsen

Dr. Winter kan fortelle at de fleste ikke har den samme oppfattelsen av søvn i dag som de hadde for 50 år siden, og stresser mer med å få nok timer på puta ettersom vi stadig blir minnet på hvor viktig det er.

– Mange føler at de skader helsen sin ved ikke å få nok søvn, og den raske løsningen er da sovepiller, forteller han.

Det finnes likevel mange andre løsninger for å sikre deg en god natt søvn.

Sjekk ut noen av disse tipsene:

LYTT TIL MUSIKK: Tidligere studier har faktisk vist at det er som en orgasme for hjernen din.  Foto: All Over PressAll Over Press
LYTT TIL MUSIKK: Tidligere studier har faktisk vist at det er som en orgasme for hjernen din. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Beroligende musikk

Beroligende musikk før sengetid kan virkelig være løsningen. En studie fra 2005 viste at eldre mennesker som lyttet til beroligende musikk i 45 minutter før sengetid, reduserte søvnproblemene sine med 35 prosent.

Og det trenger absolutt ikke være Hans Zimmer.

Så lenge musikken er rolig - med mellom 60 og 80 takter i minuttet - vil den ha en beroligende effekt. Blant annet senke hjerterytmen og pusten.





La tankene vandre

Du kan selvsagt kjede deg til søvn ved å telle sauer, men en studie har vist at det kan være mer effektivt - og ikke minst litt mer givende - og la tankene vandre til et sted som gir deg ro.

En studie av 41 personer som slet med søvnløshet viste at deltakerne sovnet i gjennomsnitt 20 minutter før ved å forestille seg at de var på en strand, fikk en massasje eller gikk en tur i skogen, fremfor da de talte sauer.

Forskerne mener det skyldes at saue-tellingen blir enda et gjøremål. Et beroligende miljø vil imidlertid gi deg noe annet enn pliktene du har hatt hele dagen, og gjøre deg roligere.

LES OGSÅ: De fire sunneste bær- og fruktsortene

Pusteøvelser

Å fokusere på pusten, enten det er noen øvelser du har plukket opp på en yoga-time eller du bare er mer bevisst på den, kan ha en positiv effekt.

Dette vil fungere som en slags meditasjon og sakke ned hjerterytmen, som gjør deg klar for å sove.

FROKOST TIL KVELDS: Havregryn, banan og yoghurt inneholder ingredienser som hjelper deg med å sove.  Foto: Colourbox
FROKOST TIL KVELDS: Havregryn, banan og yoghurt inneholder ingredienser som hjelper deg med å sove. Foto: Colourbox Vis mer

Spis frokost til kveldsmat

Det finnes helt klart matvarer som kan hjelpe deg i søvn, og et alternativ er å lage en liten porsjon med frokost til kveldsmat - mer spesifikt havregryn, banan og yoghurt.

Det er fordi havre inneholder søvnhormonet melatonin og tryptofan, en aminosyre du trenger for å produsere melatonin selv.

Banan er også en fin kilde til tryptofan, og inneholder dessuten magnesium, som har en beroligende effekt. Til slutt har du på litt naturellyoghurt, så får du også i deg litt kalsium, litt proteiner, og gode bakterier som gavner fordøyelsen.





Tøy ut!

Forskere ved Kansas State University anbefaler moderat fysisk aktivitet, som tøying eller andre rolige bevegelser, rett før du hopper til køys – da dette vil kunne få deg til å sovne raskere.

Ifølge Timothy Morgenthaler, lege ved Mayo-klinikken, vil du rett etter trening oppleve en økning i adrenalin og andre hormoner som kan påvirke søvnprosessen. Kort tid etter økten vil imidlertid disse hormonnivåene synke og du vil føle deg mer avslappet.

LES OGSÅ: Trives best alene i senga

Drikk kamillete

Du har kanskje hørt det før, men kamillete hjelper faktisk. Den inneholder ikke koffein slik som andre te-typer gjør, og har en tendens til å roe kroppen.

En varm drikk kan også gjøre deg søvning ved å øke kroppstemperaturen din. I tillegg hjelper kamillete mot lette magesmerter, spasmer, halsbrann og gass.

Unngå alkohol

Alkohol har en mild stimulerende effekt hos noen, men mer vanlig er at det har en forbigående søvndyssende effekt, særlig hos søvnige eller engstelige personer.

- Når en drikker alkohol kort tid før en går til sengs øker mengden ikke-REM søvn mens mengden REM blir redusert de første timene av søvnen, har søvnspesialist, Ståle Pallensen, tidligere uttalt.

REM er det søvnstadiet hvor vi har de billedlige, levende og visuelle drømmene. Når alkoholen er forbrent, gjerne halvveis inn i søvnen, får du abstinenssymptomer. Det kan være forstyrret søvn, hjertebank, svetting og tarmirritasjon.

LES OGSÅ: Søvnstillingen kan påvirke helsen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: