<strong>MOT HODEPINE:</strong> Studier har vist at duften av et grønt eple kan fungere som smertelindring ved hodepine eller migrene.  Foto: Laurence Mouton / ZenShui
MOT HODEPINE: Studier har vist at duften av et grønt eple kan fungere som smertelindring ved hodepine eller migrene. Foto: Laurence Mouton / ZenShui Vis mer

Hodepine

Duften av et grønt eple kan hjelpe mot hodepine

Kan redusere muskelsammentrekninger i hode og nakke, og dempe følelser av stress og angst.

Publisert
Sist oppdatert
Etter å ha nådd en viss alder, er det liksom ikke like «akseptabelt» å hyle eller gråte dersom du blir stukket av en veps, eller skal trekke tenner. Men dessverre så er det jo fortsatt slik at smerte er en del av hverdagen, også etter at du har fylt åtte år.

Hodepine, magetrøbbel, kramper, bikinivoksing, boring i tennene, ja til og med det årlige besøket hos gynekologen kan fremkalle bivirkninger som gjør at du må ty til et par Paracet eller to, og bruken av smertestillende medikamenter har økt drastisk de siste årene. Særlig etter at smertestillende ble tilgjengelige på matbutikker og kiosker.

Ny forskning viser imidlertid at andre, enkle triks i noen tilfeller kan fungere like bra som smertestillende medikamenter, og disse naturlige metodene for smertelindring er i tillegg langt bedre for kroppen din, skriver helsenettstedet Prevention.com (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Matvarer med smarte bonuseffekter

<strong>BRA FOR HODET:</strong> Ifølge forskere kan duften av et eple enten distrahere og få deg til å «glemme» smerten ved hodepine, eller så reduserer duften muskelsammentrekninger i hode og nakke, noe som minsker smerten. Foto: AltoPress / Maxppp
BRA FOR HODET: Ifølge forskere kan duften av et eple enten distrahere og få deg til å «glemme» smerten ved hodepine, eller så reduserer duften muskelsammentrekninger i hode og nakke, noe som minsker smerten. Foto: AltoPress / Maxppp Vis mer

Et eple om dagen...






Hodepine og migrene er noen av de vanligste årsakene til smerte vi har i dag, og det er få ting som er så ubehagelig som følelsen av 40 tømmermenn som hamrer i hodeskallen i timevis uten ende.

Dersom du kjenner at du at hodepinen er på vei, kan imidlertid et grønt eple faktisk være en mulig løsning på problemet.

Det høres utrolig ut, men ifølge en studie gjennomført av the Smell & Taste Treatment and Research Foundation i Chicago, kan duften av et eple, eller et duftlys, virke smertelindrende ved hodepine eller migrene.

Les mer om behandling av migrene på Lommelegen.no.

Testpersonene i undersøkelsen fikk beskjed om å lukte på prøver som inneholdt duften av et grønt eple, og resultatene viste da at smerten ble mindre da de luktet på dette, fremfor prøver som ikke hadde noe duft.

Ifølge forskerne bak studien, kan årsaken til dette være at testpersonene ble distrahert, og derfor «glemte» smerten mens de luktet på eple-prøven, eller at duften av et grønt eple faktisk reduserer muskelsammentrekninger i hode og nakke, noe som minsker smerten ved hodepine.

Tidligere studier har også vist at duften av grønne epler kan være med på å dempe følelser av stress og angst.

LES OGSÅ: Peppermynte-te fikser nesten alt

<strong>BANN MER:</strong> Britiske forskere har  funnet ut at det å banne øker smertetoleransen hos mennesker.
BANN MER: Britiske forskere har funnet ut at det å banne øker smertetoleransen hos mennesker. Vis mer

Banning hjelper






Er du en av dem som hyler ut skjellsord når du trekker tenner hos tannlegen? Det bør du faktisk fortsette med.

Britiske forskere har nemlig funnet ut at det å banne øker smertetoleransen hos mennesker.

I en studie relatert til dette klarte testpersonene å holde hendene i et badekar med iskaldt vann 35 prosent lenger dersom de repeterte en rekke skjellsord, fremfor «penere» uttrykk.

Ifølge forskere tyder dette på at banning utløser en del psykiske og hormonelle reaksjoner i kroppen som kan lette smerter i forbindelse med skader.

LES OGSÅ: Ikke ignorer denne smerten

<strong>SEXY FANTASIER:</strong> Det å drømme deg bort i en het fantasi kan også minske følelsen av smerte. Foto: www.imagesource.comAll Over Pr
SEXY FANTASIER: Det å drømme deg bort i en het fantasi kan også minske følelsen av smerte. Foto: www.imagesource.comAll Over Pr Vis mer

Andre triks mot smerte:






Sexy fantasier

Jepp, det å drømme deg bort i en dampende het fantasi kan faktisk minske følelsen av smerte. I en studie gjennomført ved Johns Hopkins klarte testpersonene å motstå mer smerte og opplevde mindre angst og stress under et smerteeksperiment, da tankene deres ble dreid mot en seksuell fantasi.

- Slike fantasier distraherer deg fra smertefølelsen. Det reduserer også angst og stress, og gjør deg mer avslappet, sier Hamid Hekmat, forsker og professor i psykologi ved the University of Wisconsin.

LES OGSÅ: Ha sex - det gjør deg godt

Bilder av dine kjære

Det å se på bilder av dine kjære på mobilen, som ektemann eller barn, før en ubehagelig undersøkelse eller prøve, som en mammografi, kan være med på å gjøre smerten blir enklere å takle.
Kvinner som så på bilder av partneren sin under en ubehagelig undersøkelse, rapporterte at de følte mindre smerte enn de som så på bilder av fremmede. Et kjært ansikt kan nemlig være med på å frigjøre kjemikalier i kroppen som «stenger» av smertesignalene i hjernen.

LES OGSÅ: Kjæresten er like bra som morfin

Dyp og rolig pust

Livredd vaksiner og blodprøver? Da bør du prove å gjennomføre noen pusteøvelser, ala yoga, før du setter deg i legestolen.
Under et eksperiment viste det seg at kvinner som klarte å roe ned pusten med 50 prosent før «smertetesten» opplevde langt mindre ubehag enn andre kvinner. Rolig og kontrollert pusting kan nemlig være med på å deaktivere kroppens naturlige «fluktrespons» til smerte.

LES OGSÅ: Disse testene bør alle kvinner ta

Vær «tøff i trynet»

En prosedyre som boring hos tannlegen kan faktisk gjøre mindre vondt dersom du på forhånd sier til deg selv at det ikke er en stor sak. I en studie gjennomført ved Wake Forest University ble to grupper frivillige utsatt for samme nivå av ubehag under et smerteeksperiment (varmeelementer på opp mot 50 grader på beina). Gruppen som ble fortalt at smerten ville være «mild til moderat» rapporterte at de følte 28 prosent mindre smerte enn gruppen som ble fortalt at smerten ville være «moderat til sterk».

Skanning av hjernene til testpersonene viste at delene av hjernen som behandler smerte var mindre aktive dersom forventningene til testpersonene var lavere. Derfor lønner det seg å prøve å ikke grue seg for mye, samt å unngå å snakke med «pysete» venner. Si til deg selv at du vil føle litt smerte – men at det ikke vil være grusomt.

- Hvis du blir overrasket over hvor vondt det er, si høyt til deg selv «dette vil bare gjøre vondt en liten stund», deretter bør du forsøke å vende oppmerksomheten over til noe annet, sier Robert C. Coghill, lege og forsker ved Wake Forest.

LES OGSÅ: Tidspunktet for legesjekken er viktig

Få trøst av venner

Konstant smerte, som ved en vond rygg, kan være enklere å takle dersom du får litt hjelp av vennene dine. En spansk undersøkelse viste at jo mer støtte og trøst pasienter fikk fra venner og kjære, desto mer aktive var de i forhold til å finne metoder for å håndtere symptomene sine, noe som også resulterte i mindre følelse av smerte.

LES OGSÅ: Dette bør du fortelle gynekologen din

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer