Internett startet som en «mannegreie». Nå omfavner jenter ned i førskolealder verdensvevens finurlige nett, skriver The Sunday Times.
Jenter på nettet
En fersk studie utført av the Pew Internet Project i USA har sett på tenåringers nettvaner. Og tendensen er klar: jenter er de nye super-kommunikatorene. 35 prosent av jentene fører «nettdagbok» via såkalte blogger, mot 20 prosent av guttene. 32 prosent av jentene har dessuten egne hjemmesider, mens 22 prosent av guttene har det.Jenter har dessuten trykket de sosiale nettsamfunnene til sitt bryst. Hele 70 prosent amerikanske jenter i alderen 15-17 har en profil som de besøker regelemessig, mot i underkant av 60 prosent av guttene. Populære steder er MySpace, Facebook og Bebo.
- Internett er et veldig utrykksfullt medium og i denne alderen er jenter veldig sosiale av seg. Sosial nettverksbygging på internett tilfredsstiller behovene deres, sier John Horrigan, ansvarlig for undersøkelsen.
Sladrehøner eller datanerder?
Men er jenter virkelig de nye cyberpionerene? Det er mange som forsøker å motbevise dette og hevder at nettnerdingen skyldes jenters forkjærlighet for sladder. Det som tidligere ble pratet om på telefonen blir nå diskutert på nettet.- Dersom du ser på unge jenter, kommuniserer de mer enn gutter. I dag finner denne kommunikasjonen sted på nettet, sier professor Anthony White til The Sunday Times.
Han er foreleser ved Middlesex University, hvor det forskes på datavitenskap.
- Det faller dem rett og slett veldig naturlig å kommunisere på nettet, sier han.
Å tekkes et ungt kvinnelig publikum er dessuten vanskeligere enn å tilfredsstille et mannlig et.
- Jenter er mer åpne for kommunikasjon, konsentrerer seg lenger og har et bredere interessefelt. Vi må derfor være mer oppfinnsomme og nyskapende når vi lager sider for dem. Guttene er fornøyde så lenge de kan laste ned bilder og videoer. De er raskt inne og enda raskere ute igjen, sier Matthew Bagwell som står bak flere amerikanske nettsteder for unge til The Sunday Times.
LES OGSÅ:
