EFFEKTIVT: Kjappe «intervaller» med iskaldt vann i dusjen kan øke blodsirkulasjonen  og stimulere viktige organer som hjerte, lever og mage. Foto: PantherMedia
EFFEKTIVT: Kjappe «intervaller» med iskaldt vann i dusjen kan øke blodsirkulasjonen og stimulere viktige organer som hjerte, lever og mage. Foto: PantherMedia
Dusjing

Dusj i iskaldt vann i 30 sekunder

Det forbedrer immunforsvaret, øker blodsirkulasjonen og virker oppkvikkende.

Du har sikkert hørt at en iskald dusj er genialt for å vekke kroppen og hjernen om morgenen?

Vel, nå viser det seg at et par minutter i det kalde vannet ikke bare er bra for trøtte tryner.

Olimb-frisør Anette Bjørke har tidligere uttalt til KK.no at det å skylle håret i kaldt vann etter vask, er en genial, og billig, måte å få glansfullt hår på.

Og tidligere forskning har vist at kroppen din også nyter godt av noen ekstra kalde dråper mot huden.

LES OGSÅ: Det enkle trikset for glansfullt hår

Øker blodsirkulasjonen

Ifølge helsenettstedet iVillage.com (ekstern lenke) kan det å ta noen kjappe «intervaller» med iskaldt vann i dusjen øke blodsirkulasjonen (kroppen aktiviseres og blodkarene trekker seg sammen og utvides), og slik stimulere viktige organer som hjerte, lever og mage.

I tillegg vil det kunne styrke huden, forbedre humøret, virke oppkvikkende på kroppen din og gjøre underverker for immunforsvaret - ved at det øker antioksidant-nivåer.

- En tidligere studie av svømmere i Berlin viste at det å bli eksponert for iskaldt vann økte nivåene av glutation - en antioksidant som hjelper kroppen med å holde seg frisk, sier Gene Stone, forfatter av boken «The Secrets of People Who Never Get Sick», til iVillage.com (ekstern lenke).

Ved å stå i kaldt vann noen minutter vil du faktisk også kunne øke forbrenningen til en viss grad. Siden kroppen bruker mye energi på på produsere varme, tvinger du på denne måten kroppen til å fyre opp varmeapparatet.

LES OGSÅ: Slik blir du kvitt dårlig kroppslukt

Pass på lengden

Ifølge Stone bør du imidlertid ikke stå i en iskald dusj for lenge, og han anbefaler å sette en maksgrense på fem minutter.

- Det beste er faktisk å gå inn og ut av det iskalde vannet i 30-sekunders intervaller, forklarer han.

LES OGSÅ: Derfor bør du dusje mindre


Til forsiden