Trene

Effekten varer i 12 timer

Nok en grunn til å trene.

Effekten varer i 12 timer
Publisert
Sist oppdatert
Trening er «en gave som bare fortsetter og gi og gi» - også når det gjelder innvirkningen trening har på humøret vårt, skriver Health Day News og viser til en omfattende undersøkelse.

  • Gjør trening til rutine
  • Skriv treningsdagbok
  • Trening for tiltaksløse

  • Langtidseffekt

    Den spesielle «etter trening-følelsen», det velværet og den oppsvingen i humøret som gjerne følger rett etter trening varer nemlig i langt mer enn en times tid etter treningsøkten, som er det man har trodd tidligere.

    - Det å trene aerobic med moderat intensitet for eksempel virker humørfremmende umiddelbart og effekten kan vare i opptil 12 timer etterpå, konkluderer Dr. Jeremy Sibold som er sertifisert trener og professor i rehabilitering og bevegelse ved universitetet i Vermont, USA.

    Det er ikke første gang en studie har vist til humørfremmende effekter av trening, men tidsperspektivet er helt nytt.

    - Dette er den første studien som har tatt utgangspunkt i et så langt tidsperspektiv, hele 24 timer, sier Sibold til Health Day News.
  • Finn treningsgnisten

  • Demper stress

    For å finne ut hvor lenge den såkalte «feeel good»-effekten varer sammenlignet Sibold og medforsker Kathy Berg 48 tilfeldig utvalgte sunne menn og kvinner i alderen 18-25 år.
    Først kartla forskerne deltakernes «standardhumør» og deretter ble de ble delt inn i to grupper. Den ene gruppen startet hver dag med å sykle på en trimsykkel i tjue minutter med moderat intensitet, mens den andre gruppen forholdt seg fysisk passiv.

    Deretter ble deltakernes humør igjen kartlagt, både en, to, fire, åtte, 12 og 24 timer senere. Konklusjonen var at de som trente var i et bedre humør enn dem som ikke gjorde det - og det opp til 12 timer senere.

    - Dette viser at selv trening på moderat inensitet kan dempe det daglige stresset som innvirker på humøret, sier Sibold.
    Menn og kvinner så ellers ut til å reagere likt på treningen, og hvor sprek man var viste seg å være uten betydning.
  • Treningen som gir maks effekt

  • Trening og forbrenning
  • Få maks ut av treningen

  • Antidepressiva?

    Men hva er grunnen til dette? Forskerne tror det er økningen av neurotransmittere til hjernen, som endorfiner, som er årsaken.

    - Dette er er viktig at mannen i gata er klar over – depresjoner er jo så vanlig, sier Sibol og anbefaler gjerne trening som en billig og enkel måte å bekjempe milde depresjoner på.

    Og det trengs ingen stor dose heller, legger han til.

    - Noen minutter om dagen kan hjelpe, sier han og oppfordrer til hagearbeid, gåturer, dansing og andre hverdagslige aktiviteter.

    Funnene ble presentert for et par uker siden på det årlige møtet til foreningen American College of Sports Medicine i Seattle og støttes allerede av treningseksperter som Jennifer Mears.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer