<strong>HA EGG PÅ MENYEN:</strong> Forskere har oppdaget en ny positiv effekt av å spise egg. Et stoff i eggehviten kan nemlig ha en gunstig innvirkning på blodtrykket Foto: Thinkstock
HA EGG PÅ MENYEN: Forskere har oppdaget en ny positiv effekt av å spise egg. Et stoff i eggehviten kan nemlig ha en gunstig innvirkning på blodtrykket Foto: Thinkstock Vis mer

Egg

Egg er bra i kampen mot høyt blodtrykk

Ny forskning avslører at et stoff i eggehvite kan senke og hjelpe til med å kontrollere blodtrykket

Publisert
Sist oppdatert
Høyt blodtrykk er regnet som den største helserisikoen i verden. En studie utført i fjor viste at denne tilstanden tok livet av mer enn ni millioner mennesker på verdensbasis i 2010, og vi nordmenn er like utsatt som alle andre.

Faktisk regnes det at omkring 10 prosent av den norske befolkningen har så høyt blodtrykk at de burde oppsøkt lege (sjekk faresignalene du bør være obs på i denne saken).

LES OGSÅ: Dette bør du vite om høyt blodtrykk

<strong>BRA FOR BLODTRYKKET:</strong> Tidligere studier har vist at matvarer som mørk sjokolade, yoghurt, kiwi, rosiner og usøtet tranebærjuice kan motvirke høyt blodtrykk.  Foto: Thinkstock
BRA FOR BLODTRYKKET: Tidligere studier har vist at matvarer som mørk sjokolade, yoghurt, kiwi, rosiner og usøtet tranebærjuice kan motvirke høyt blodtrykk. Foto: Thinkstock Vis mer

Mat som forebygger høyt blodtrykk

Usunn livsstil, stress, fedme og lite søvn er noen vanlige årsaker til at man kan utvikle for høyt blodtrykk, og kostholdet ditt har selvfølgelig veldig mye å si.

Som KK.no tidligere har skrevet, bør du være ekstra obs på hva du spiser dersom du er i «faresonen», og en rekke matvarer kan faktisk være med på å beskytte deg mot nettopp dette.






Tidligere studier har blant annet vist at yoghurt, usøtet tranebærjuice, gazpacho, rosiner, mørk sjokolade, aprikos, kiwi, druer, selleri og te kan være gunstig. I tillegg har ferske undersøkelser vist at det å rette deg opp (altså unngå dårlig holdning), er veldig lurt i kampen mot for høyt blodtrykk.

Ny forskning viser også at en av favorittmatvarene våre - nemlig egg, har en beskyttende effekt mot tilstanden. Og det er i eggehviten at dette «vidundermiddelet» sitter.

LES OGSÅ: Matvarer med smarte bonuseffekter

<strong>BRA UANSETT:</strong> Ifølge forskerne bak den nye studien, har ikke måten du tilberedte egget (kokt, stekt) noe å si for virkningen av det aktuelle peptidet.  Foto: Thinkstock
BRA UANSETT: Ifølge forskerne bak den nye studien, har ikke måten du tilberedte egget (kokt, stekt) noe å si for virkningen av det aktuelle peptidet. Foto: Thinkstock Vis mer

Sitter i eggehviten

Forskere fra Jilin Universitetet i Kina har funnet et peptid (kjede aminosyrer) som angivelig skal kunne senke blodtrykket like mye som Captopril - en medisin som ofte brukes mot høyt blodtrykk. De mener også at det å spise eggehvite kan hjelpe pasienter - eller personer i faresonen, med å holde blodtrykket under kontroll, skriver The Telegraph.

Peptidet (som heter RVPSL) ble - i en forsøksstudie, gitt til rotter med høyt blodtrykk. Og resultatene viste at det reduserte symptomene deres. Forskerne ønsker nå å teste teorien sin på mennesker.






- Eggehvite-peptidet kan være nyttig i kampen mot høyt blodtrykk. Våre resultater støtter oppom tidligere forskning og funn relatert til dette temaet. De er også lovende nok til at vi skal begynne å se nærmere på effekten det har på menneskehelsen, sier forskningsleder dr. Zhipeng Yu.

Dr. Yu og kollegene hans - som presenterte funnene sine under the American Chemical Societys (les mer her) nasjonale møte i New Orleans nylig, sier at det virker som om peptidet fungerer på samme måte som en del av stoffene i medisinen Captoptil. De hevder også at 50 milligram med RVPSL-peptidet har en lignende effekt som 10 milligram Captopril.

LES OGSÅ: Spis egg - unngå slapphet

MMMMM..:.Egg er supert til frokost, lunsj, middag eller som mellommåltid. Ha det i suppa, stek det, eller lag en enkel, deilig omelett - som her, med bakte poteter.  Foto: Matprat.no
MMMMM..:.Egg er supert til frokost, lunsj, middag eller som mellommåltid. Ha det i suppa, stek det, eller lag en enkel, deilig omelett - som her, med bakte poteter. Foto: Matprat.no Vis mer

Koking/steking har ikke noe å si

Ifølge forskerne virker det også som om dette stoffet «overlever» koking, så det å spise eggehvite fra hardkokte, bløtkokte og stekte egg, skal ikke være mindre gunstig.

Tidligere studier har også vist at eggene beholder mange av næringsstoffene selv om de kokes/stekes ved svært høy temperatur.

En undersøkelse publisert i Journal of Agricultural and Food Chemistry, viste for eksempel at proteiner i stekt egg, altså som er tilberedt på høy temperatur, kan ha en enda bedre virkning når det gjelder reduksjon av blodtrykk, enn egg kokt på 100 grader, skriver Sciencedaily.com.






LES OGSÅ: Slik bør egg oppbevares

Spis mer egg - uansett

Er du ikke i faresonen for høyt blodtrykk? Vel, det er flere gode grunner til at du bør ha egg på menyen.

I tillegg til å være en viktig kilde til protein, inneholder egg vitamin A, B, D, E og K. Egg er også rike på mineraler og inneholder både jern, kalsium, natrium, kalium magnesium, fosfor, sink og selen.

Hvis du virkelige vil optimalisere kalsiumopptaket ditt, kan det være lurt å kombinere gulosten sammen med et egg. Innholdet av vitamin D i egget bidrar nemlig til at kroppen lettere kan ta opp kalsiumet fra osten, og kan derfor beskytte mot beinskjørhet.

Visste du at...

• ... hardkokt egg kan fryses, hvis du tar av skallet?
• ... norske egg er av så god kvalitet at de holder seg i flere uker etter stemplingsdatoen? Datomerkingen er et resultat av vi følge europeisk regelverk, men det er neppe noe i veien for å spise egg som er «over datoen»
• ... forbruket av egg i Norge fordobles i påsken?
• ... et gjennomsnittlig egg veier 63 gram?

LES OGSÅ: Slik kan egg holde deg slank

Frokosttips som gjør det lett å spise egg

Her er noen forslag til frokoster som inneholder egg:

Har du dårlig tid om morgenen, prøv dette: Visp et egg og legg det i en bolle og putt i mikrobølgeovnen i ett minutt. Legg det på en skive grovt brød, og legg en osteskive på toppen og noen skiver tomat.
Lag hardkokte egg kvelden før, og legg dem i kjøleskapet. Disse kan legges på en skive på morgenen, eller du kan rett og slett bare ta med deg egget og spise det i farta.
Lag en omelett av to egg, og fyll den med revet ost, purre, røkt fisk eller krydderurter. Ha gjerne litt grovt brød, salat, agurk og tomat på siden.

LES OGSÅ: Maten du kan spise etter utgått dato

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer