SYKT OPPTATT AV TRENING OG SUNNHET. Eirin Hagstrøm løp to og en halv time hver dag, og endte med å gå i terapi for å komme ut av avhengigheten til trening. Foto: Geir Dokken
SYKT OPPTATT AV TRENING OG SUNNHET. Eirin Hagstrøm løp to og en halv time hver dag, og endte med å gå i terapi for å komme ut av avhengigheten til trening. Foto: Geir Dokken
Overtrening

Eirin (21) løp 2,5 timer hver eneste dag

Den tidligere «Top Model»-deltageren var sykelig opptatt av å være sunn.

- Familien min prøvde å stoppe meg, og venninnene mine ga klar beskjed: Treningen hadde tatt helt av, og jeg var altfor tynn.

- Men det skremte meg ikke, i stedet ble jeg bare glad, forteller Eirin (21).

– Til slutt nektet den personlige treneren å trene meg inntil jeg begynte å ta kroppens signaler på alvor. Det gjorde så vondt å trene at jeg gråt, men jeg fortsatte likevel.

LES OGSÅ: Disse jentene får spiseforstyrrelser

Som dop

De fleste av oss kunne gjerne ha trent mer. For andre blir den daglige kveldsturen så mye mer; først klarner den hodet, kanskje. Så løsner den opp i tunge tanker. Så blir kveldsturen for kort, du må gå lengre og oftere for at det skal ha samme effekt. Du må øke dosen, rett og slett.

Det er gjerne da det begynner å gjøre vondt. Du trosser smertene og fortsetter å gå. Uten å innse at turene ikke lenger er bra for deg, de er blitt en besettelse.

– Dette er gjerne mennesker som trener for å dempe uro, tunge tanker og følelser. Det blir en avhengighet, og til slutt handler hele livet om å få tid til å trene nok, sier Bjørnar Johannessen, ledende idrettspedagog ved behandlings-institusjonen Modum Bad. 

OVERTRENTE: Eirin trente seg syk og utslitt (Foto: Geir Dokken/KK) Foto: All Over Press Norway
OVERTRENTE: Eirin trente seg syk og utslitt (Foto: Geir Dokken/KK) Foto: All Over Press Norway Vis mer

– Hvis du sliter med tunge depresjoner og opplever at du får litt fri av å gå i fjellet, så faller livet ditt litt sammen om du ikke får gått lenger, Derfor går de om natten, eller når det er en liten pause i behandlingen. Det er en grunn til at de har begynt å gå, det er en måte for dem å takle livet på.

LES OGSÅ: Ikke hig etter å bli for tynn

FHM-chubby

Eirin ble Norgeskjent da hun som deltaker i TV-serien «Top Model» ble stemplet som «FHM-chubby» av gjestedommer Christer Falck, som mente hun grenset til å være plus size-modell. Det ble ramaskrik. Og det Falck ikke visste, var at han tråkket på en øm tå.

Antydningene om at hun var for kraftig for modellyrket fikk Eirin til å kaste seg ut i et hardt treningsregime.

Det var løping både morgen og kveld, og styrketrening med personlig trener. Hun løp 2 ½ time om dagen – hun var frustrert og lei seg over at ikke kroppen var sånn som hun ville, og løp av seg følelsene.

LES OGSÅ: Ny farlig trend- unge jenter sulter seg til modelllår

Lot aldri kroppen hvile

– Hadde jeg et modelloppdrag klokka ni, sto jeg gjerne opp klokka fem for å løpe først. Deretter gikk jeg på kveldsvakt i resepsjonen på et treningssenter, før jeg løp på tredemølle etter at vi stengte klokka 22. 

Eirin (21) løp 2,5 timer hver eneste dag

For Eirin var drivkraften et ønske om å bli stadig tynnere, og å brenne mest mulig fett. Men kroppen fikk aldri hvile, og dermed fungerte treningen mer som nedbryting enn oppbygging.

Løsningen ble samtaleterapi med psykolog. Ikke fordi Eirin mente at hun trengte hjelp, men fordi moren og to venninner ba henne om det. Hun veide åtte kilo mindre enn i dag og hadde trent seg helt flatbrystet, men syntes selv hun var fin. 

– Jeg var for tynn, det ser jeg nå. Og beina verket intenst. Det gjør fortsatt vondt, jeg har trent på meg kronisk beinhinnebetennelse. Det var prisen jeg betalte.

LES OGSÅ: Mye trening kan skade fremgangen din

Les hele saken i KK 9, som kom i salg fredag 28. februar.

Til forsiden