Hverdagslykke - høres klisjefylt ut, men vi har testet. Og det funker! Foto: PantherMedia / All Over Pressric
Hverdagslykke - høres klisjefylt ut, men vi har testet. Og det funker! Foto: PantherMedia / All Over Pressric
Glede

Elsk livet du allerede har

Her er syv tips som faktisk virker!

Nok en gang kjenner vi på den litt ugne følelsen over at det var noe vi ikke rakk, fikk til eller klarte.

Er det egentlig mulig å finne glede i det man allerede har og får til?

Ifølge KKs livscoach Christine Otterstad er det heldigvis det! Og det er i «de små tingene» vi finner løsningen.

Gi deg en klapp på skulderen!

Dette gjør vi altfor sjelden! Tenk på alt du får til. De fleste av oss går jo rundt og er de reneste mestringsmaskiner med tanke på hva vi får gjort på en vanlig tirsdag.

LES OGSÅ: Slik blir du lykkeligere på jobb

Slutt å sammenligne

Enten det er en flink venninne eller et tilsynelatende perfekt par i omgangskretsen – ved å sammenligne deg selv med andre, blir du sjelden glad.
Dessuten tenker vi for mye på hva vi tror andre har.

Gled deg over bagateller

Morgenkaffen, en hyggelig kommentar, eller følelsen av rent sengetøy. De små dryppene av noe du setter pris på, øker livskvaliteten.

LES OGSÅ: Hevder kaffe kan motvirke depresjon

IKKE STØVSUG: Hvem bryr seg om hybelkaniner når man kan løpe i løvet?! Foto: PantherMedia / All Over PressIm
IKKE STØVSUG: Hvem bryr seg om hybelkaniner når man kan løpe i løvet?! Foto: PantherMedia / All Over PressIm Vis mer

La det flyte


– Det er ingen som ligger på dødsleiet og angrer på at de ikke støvsugde mer, sier Christine. La hybelkaninene få svinse under sofaen en dag til, hvis du får en hyggelig invitasjon eller rett og slett ser for deg at dagen bør brukes til noe mer inspirerende.






Se på partneren din med nye øyne


Vi er ofte ekstra kritiske til de som står oss nærmest. Se på partneren din med et litt annet blikk, og legg merke til de egenskapene du falt for. For de er der fortsatt.

LES OGSÅ: Ti små ting lykkelige par gjør

Det er greit!

Å si det til seg selv litt oftere, er noe vi alle har godt av, sier Christine. Gi deg selv litt «slack» når skuldrene trekkes opp i ørehøyde.

Bruk ansiktsmusklene


Og da er det én muskel i munnregionen som du bør konsentrere deg om: smilebåndet.

– Smil når du går inn i et nytt rom, sier Otterstad, og lover at du vil merke resultater umiddelbart. Det vil gjøre noe både med deg selv og dem rundt deg.

LES OGSÅ: Fire ting som gjør deg lykkeligere

Tekst: Benedicte Wessel-Holst, publisert i KK 37, i salg fredag 13. september!
Til forsiden