STORE FORSKJELLER: Etterhvert som bananen modnes, endres også næringsinnholdet. Mens en grønn banan har omlag 24 prosent stivelse og 6 prosent sukker, har den brune bananen nesten ikke stivelse igjen – bare sukker. Foto: Fotolia
STORE FORSKJELLER: Etterhvert som bananen modnes, endres også næringsinnholdet. Mens en grønn banan har omlag 24 prosent stivelse og 6 prosent sukker, har den brune bananen nesten ikke stivelse igjen – bare sukker. Foto: Fotolia Vis mer

Banan Og Sukkerinnhold

En av disse inneholder dobbelt så mye sukker

Bør du velge grønn, gul eller brun banan?

Publisert

KK.NO: En banan er ikke bare en banan, i alle fall ikke hva næringsinnholdet angår. Innholdet forandrer seg nemlig etterhvert som bananen blir moden. 

Den mer grønnlige bananen er et bedre valg i noen situasjoner, mens du av og til med fordel kan velge den litt overmodne og brunflekkete bananen. 

– Den grønne bananen blir jo en brun banan tilslutt, sier Lise von Krogh, klinisk ernæringsfysiolog. 

– Det er ikke bare endring i lukt og farge som skjer etterhvert som bananen modnes, men også endringer i næringsinnholdet. 

LES OGSÅ: Slik unngår du at bananene blir brune

Mer sukker i brune bananer

Von Krogh understreker at den helt grønne bananen er nærmest uspiselig og at hun egentlig mener den mer grønnlige gule bananen når hun beskriver næringsinnholdet i denne. 

– Den grønne bananen har én andel såkalt resistent stivelse, én andel sukker og én andel vanlig stivelse, sier hun. 

Resistent stivelse er en type stivelse kroppen ikke klarer å fordøye – i motsetning til den vanlige stivelsen – og den fungerer dermed som fiber i kroppen. Og fiber trenger jo mange av oss mer av

Etterhvert som bananen modnes, endres forholdet mellom sukker, stivelse og resistent stivelse i frukten. 

GRØNN: Den mer grønnlige bananen, altså den som ikke er helt moden, har en høyere andel stivelse og såkalt resistent stivelse (som fungerer som fiber i tarmen), men en lavere andel sukker enn den mer modne bananen.  Foto: kurtov - Fotolia
GRØNN: Den mer grønnlige bananen, altså den som ikke er helt moden, har en høyere andel stivelse og såkalt resistent stivelse (som fungerer som fiber i tarmen), men en lavere andel sukker enn den mer modne bananen. Foto: kurtov - Fotolia Vis mer

– En gul banan har mindre vanlig stivelse, mindre resistent stivelse og mer sukker enn den grønne. 

– Mens umodne, grønne bananer har et stivelsesinnhold på nær 24 prosent og kun 6 prosent sukker, vil den modne bananen inneholde 3 prosent stivelse og 21 prosent sukker. Modnes bananen videre, så finnes det knapt noe stivelse igjen. 

Bananens modningsprosess gjør at stivelsen brytes ned og blir til sukker, så en brun og godt moden eller overmoden banan har ikke mer stivelse igjen – bare sukker

LES OGSÅ: Frukttrikset som gjør deg sunnere

Påvirker blodsukkeret

Dette betyr også at bananens glykemiske indeks (GI) forandrer seg etterhvert som den modnes. Den glykemiske indeksen sier noe om hvordan mat påvirker blodsukkeret, altså hvor mye blodglukosenivået øker etter et måltid. 

Mat som bare inneholder proteiner og fett har for eksempel ingen glykemisk indeks-verdi, fordi det påvirker blodsukkeret svært lite. Mat som inneholder karbohydrater vil derimot gi blodsukkerstigning i løpet av timene etter et måltid. Hvor stor denne stigningen er varierer veldig for ulike typer mat. 

Hvitt brød, brus, poteter og ris er eksempler på karbohydrater som har høy GI, mens de fleste frukter og grønnsaker, som for eksempel appelsiner, epler, løk, squash og brokkoli, har lav GI.

Men tilbake til bananen. 

SØTT OG GODT: Bruk de overmodne bananene i smoothien, så blir den ekstra søt, kremete og god. Du kan også fryse bananen i biter og bruke den rett fra fryseren. Bedre enn isbiter! Foto: bit24 - Fotolia
SØTT OG GODT: Bruk de overmodne bananene i smoothien, så blir den ekstra søt, kremete og god. Du kan også fryse bananen i biter og bruke den rett fra fryseren. Bedre enn isbiter! Foto: bit24 - Fotolia Vis mer

– Bananens GI stiger når bananen blir mer moden, forklarer von Krogh. 

Hun sier umodne bananer har en GI på 43 (±10) og overmodne bananer har en GI på 74 (±9)*. Normalt modne bananer har en GI 51 (±3).​

Derfor har også de grønne og brune – altså umodne og overmodne – bananer ulike fordeler. 

– Når du spiser en grønn banan, får du et mer langsomt og gradvis energipåfyll. Dette kan være nyttig for eksempel når du sitter på jobb. 

Von Krogh sier at den brune bananen er perfekt i en treningsituasjon og passer ypperlig før, under eller etter trening, altså når du trenger rask energi

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke kutte ut bananen

BANANBRØD: Du kan droppe sukkeret til fordel for godt moden banan når du baker, så får du en litt sunnere bakst som fortsatt smaker søtt og godt.
BANANBRØD: Du kan droppe sukkeret til fordel for godt moden banan når du baker, så får du en litt sunnere bakst som fortsatt smaker søtt og godt. Vis mer

Kan erstatte sukkeret

Det er imidlertid ikke alle som liker smaken av den overmodne bananen, men ernæringsfysiologen sier du absolutt ikke bør kaste den likevel. Den egner seg nemlig til mye annet enn å spise som den er også. 

– Bruk banan i bakverk. Det blir kjempegodt, sier hun og foreslår at du prøver deg på for eksempel banankake, bananbrød eller banankjeks, som hun har delt en oppskrift på på sin egen blogg

– Du trenger ikke rent sukker – bruk banan istedet. Da får du frem søtheten, men unngår det rene sukkeret. Samtidig får du i deg litt vitamin C, kalium og stivelse, samt mindre mengder andre vitaminer og mineraler. ​

Et annet forslag er å bruke den overmodne bananen i smoothies. Litt i overkant moden frukt gjør nemlig smoothien ekstra søt og god. 

Du kan også prøve deg på grove bananpannekaker. En sunn og mettende frokost som føles mer syndig enn den er. 

SKALL: Så lenge det bare er skallet som er brunt, er bananen helt fin å spise. Har innmaten også fått brune flekker, kan du bare skjære bort disse og bruke resten av bananen. Foto: sarahdoow - Fotolia
SKALL: Så lenge det bare er skallet som er brunt, er bananen helt fin å spise. Har innmaten også fått brune flekker, kan du bare skjære bort disse og bruke resten av bananen. Foto: sarahdoow - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Saftig banankake med valnøtter og fiken

– Ikke kast dem!

Har du flere brune bananer du ikke får brukt med det samme? Ta av skallet, del bananen i biter og frys dem i plastposer. Perfekt til smoothien, og du kan også tine bananbitene og bruke dem i bakst seinere. 

Det er altså ingen grunn til å kaste bananen selv om den er blitt brun. 

– Så lenge bananskallet er brunt, men bananen fortsatt ser fin ut inni, er det bare å spise den. Har den fått brune flekker inni, kan du skjære bort disse, sier von Krogh. 

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer