MER SØVN: En halvtime for lite søvn i forhold til hva du egentlig hadde planlagt for natten, kan faktisk være nok til å gjøre deg trøtt resten av dagen.  Foto: REX/OJO Images/All Over Press
MER SØVN: En halvtime for lite søvn i forhold til hva du egentlig hadde planlagt for natten, kan faktisk være nok til å gjøre deg trøtt resten av dagen. Foto: REX/OJO Images/All Over Press Vis mer

Søvn

En halvtime for lite er alt som skal til

Kan være nok til å ødelegge hele dagen.

Det går mot lysere tider og for hver dag sniker solen seg opp fra horisonten stadig tidligere. Soltrålene skinner inn på soverommet vårt og vekker oss på en stille og rolig måte — ofte lenge før vekkerklokka ringer.

Spretter du opp av sengen, eller foretrekker du heller å ha gardinene trukket for og ikke stå opp før du virkelig må?

På samme måte som noen er A-mennesker og noen er B-mennesker, er det også ganske individuelt hvordan vi foretrekker å våkne.

Men hvordan får vi egentlig mest ut av nattesøvnen?

LE OGSÅ: Fordelen med å være nattugle

Få nok timer på øyet

Søvnbehov og søvnvaner kan altså variere en god del fra person til person, men generelt sett trenger alle voksne mennesker mellom seks til åtte timers søvn hver natt.

Sover du mindre enn dette vil det lett kunne gå ut over dagsformen din, og over lengre tid vil det også kunne ha konsekvenser for helsa. Det er med andre ord lurt å sørge for å få nok timer på puta.

Hvordan morgentype er du? (Avsluttet)

Faktisk kan bare en liten halvtime mindre på øyet gjøre deg trøtt og uopplagt resten av dagen.

I tillegg handler det litt om forventning, nemlig hvor lenge du selv har planlagt å sove, skriver danske Videnskab.dk.

– Hvis du forventer å sove til 07:00 og våkner klokka 06:30, kan mange mennesker lett føle at de har blitt snytt for litt søvn. Det kan forfølge dem resten av dagen, sier søvnforsker, klinisk professor og overlege, Poul Jennum, fra Universitetet i København til nettstedet.

GRETTEN? Kjenner du deg ofte litt morgengretten så skal du huske på at det slett ikke er uvanlig. Kvinner har gjerne behov for mer søvn enn menn, og kan derfor være mer sure på morgenen.  Foto: (c) Wavebreak Media LTD/LightWave/Corbis/All Over Press
GRETTEN? Kjenner du deg ofte litt morgengretten så skal du huske på at det slett ikke er uvanlig. Kvinner har gjerne behov for mer søvn enn menn, og kan derfor være mer sure på morgenen. Foto: (c) Wavebreak Media LTD/LightWave/Corbis/All Over Press Vis mer

Dagslyset gjør oss våkne og glade

Hvordan du starter dagen har mye å si for både humør og energi, og studier viser at kvinner faktisk har en tendens til å være mer gretne på morgenen.

Dette skyldes rett og slett at kvinner generelt trenger mer søvn enn menn.

Her kommer heldigvis dagslyset inn og redder oss.

Dagslys senker produksjonen av melatonin, som gjør deg søvnig, og øker produksjonen av serotonin - som virker humørfremmende. Dette betyr at å utsette seg selv for dagslyset på morgenen kan spille en stor rolle for resten av dagen.

Ifølge den danske søvnforskeren bruker også hjernen vår morgenlyset til å nullstille vår biologiske klokke, og forteller kroppen at det er morgenstund og på tide å stå opp. Og det er nettopp dette som gjør det lettere å stå opp på sommeren enn på vinteren.

NATTUGLE: B-mennesker har ofte mer energi på kvelden enn på morgenen. Deres biologiske klokke stemmer altså ikke overens med det sosiale livet de lever. Foto: Thinkstock
NATTUGLE: B-mennesker har ofte mer energi på kvelden enn på morgenen. Deres biologiske klokke stemmer altså ikke overens med det sosiale livet de lever. Foto: Thinkstock Vis mer

Morgenfugl eller natteravn?

Forskning har vist at morgenfugler ofte er lykkeligere enn natteravner, og dette henger nok sammen med at samfunnet er mer tilrettelagt for A-mennesker.

For B-mennesker betyr dette at deres biologiske klokke ikke stemmer overens med det sosiale livet de lever, og de vil ofte føle seg mer trøtte på morgenen.

Det er med andre ord stor sannsynlighet for at natteravnene er de som velger å sove helt til klokka ringer. For det å stå opp enda tidligere enn man må — det kan bare gjøre dagen ennå verre.

Det er derfor heller ikke uvanlig at par kan ha ulike døgnrytmer, der den ene ofte ønsker å våkne tidlig av dagslyset som fyller rommet, mens den andre vil ha gardinene trukket for slik at de kan sove så lenge som mulig. Noen ganger kan dette også skyldes at den ene rett og slett har behov for mer søvn enn den andre.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: