PRIORITER DETTE: Å legge inn en ekstra time på øyet i vinter er bra på flere måter. Foto: Colourbox
PRIORITER DETTE: Å legge inn en ekstra time på øyet i vinter er bra på flere måter. Foto: Colourbox
Søvn

En liten time ekstra søvn er alt du trenger

Se hvilke helsefordeler det har å sove litt mer.

Kjennes det tungt å stå opp om morgenen for tiden? Det er de korte dagene og mørke morgenene som gjør det. Derfor er det ekstra viktig med riktig leggetid.

Det er de færreste av oss som kan si at vi våkner opp friske og uthvilte før alarmklokka går av. Og du - å bruke slumreknappen gjør bare vondt verre.

UNNGÅ DETTE: Ligger du slik og sløver foran tv'en på kveldene nå? Gå heller og legg deg! Foto: Colourbox
UNNGÅ DETTE: Ligger du slik og sløver foran tv'en på kveldene nå? Gå heller og legg deg! Foto: Colourbox Vis mer

Fortsett med sommertid

Nå hjalp det sikkert litt at vi stilte klokka en time tilbake i slutten av oktober, men hvis du ganske raskt tilpasset deg de nye klokketidene, tar det ikke lange tiden før du blir trøtt igjen.

Har du imidlertid fulgt døgnrytmen fra i sommer, har du kanskje lagt deg tidligere enn vanlig etter at klokka ble stilt. Om du pleier å legge deg halv tolv på sommeren, har du kanskje hoppet i loppekassa nærmere halv elleve etter at vintertid ble innført, fordi kroppen fortalte deg at du burde sove.

Dette har flere fordeler. Om vinteren har nemlig mange av oss behov for mer søvn enn om sommeren, og den ekstra timen kan ha mye å si for helsa.

LES OGSÅ: Sover du mye, men er trøtt likevel?





TRØTT OG SUR: Det er lett å bli oppfattet slik om du sover for lite. Dermed svekkes din karisma og attraktivitet. Foto: Colourbox
TRØTT OG SUR: Det er lett å bli oppfattet slik om du sover for lite. Dermed svekkes din karisma og attraktivitet. Foto: Colourbox Vis mer

Derfor bør du sove en time ekstra

Hvor mye søvn vi trenger er veldig individuelt, og avhenger også av aktivitetsnivået vårt.

Toppidrettsutøvere sover mye, fordi det er når de sover kroppen restituerer og absorberer treningen. Vi andre klarer oss normalt sett med 6 til 8 timers søvn.

Å sove for lite kan få negative helseeffekter utover det at vi kjenner oss trøtte.

Om du legger deg en time tidligere hver kveld, kan du dra nytte av følgende:



LES OGSÅ: Hold energinivået oppe i mørketida


Til forsiden