JEG BURDE HA TRENT, JEG BURDE HA TRENT: Rammes du også av treningsangst i ferien? Foto: PantherMedia / Musser Remy
JEG BURDE HA TRENT, JEG BURDE HA TRENT: Rammes du også av treningsangst i ferien? Foto: PantherMedia / Musser Remy Vis mer

Trening

En million nordmenn lider av treningsangst

Norske kvinner har dårlig samvittighet for at de trener for lite i ferien.

Publisert
Nordmenn har blitt så late at til og med er slappere enn amerikanerne.

Visste du at bare to av ti nordmenn oppfyller Helsedirektoratets anbefaling for fysisk aktivitet?

LES OGSÅ: Unngå mer enn to timer fjernsyn om dagen - lev lenger

Trener for lite i ferien og ellers

Nylig gjennomførte Aktivitetsalliansen en landsrepresentativ undersøkelse for å kartlegge norske folks holdning og vaner knyttet til trening. Resultatene var ikke akkurat til å juble av.

DETTE ER AKTIVITETSALLIANSEN:

Alliansen består av syv norske virksomheter som sammen ønsker å bekjempe fysisk inaktivitet. Samarbeidet består av Den Norske Turistforening, Syklistenes Landsforening, Skiforeningen, Virke Trening, Sportsbransjen, Grete Roede og Gjensidigestiftelsen.


For selv om mange bevisst velger å kutte ned på trening om sommeren, tar ikke nordmenn ferie fra treningsangsten. 1 million norske kvinner sliter nemlig med dårlig samvittighet for at de trener for lite i ferien.

Det er spesielt kvinner i 20-årene som rammes mest av dårlig samvittighet i forhold til late sommermåneder. Ironisk nok kommer det frem at nordmenn likevel ikke planlegger å trene mer i ferien.

Spørreundersøkelsen ble utført i begynnelsen av juli 2012, med 1002 deltakere.

Undersøkelsen viser også at 8 av 10 foreldre mener også at barn sitter mer stille nå enn tidligere.

I Norge er det hele 950.000 personer er fysisk inaktive og ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) er inaktivitet den viktigste årsaken til svekket helse.

LES OGSÅ: Ikke lyst til å trene? Dette er løsningen!

Slik får du mosjonen du trenger

Du må ikke gå på treningssenteret for å få den mosjonen du trenger. Alternativene er uendelige, og du kan enkelt finne noe som passer for deg. Sportsbransjen AS har ved en tidligere anledning kommet med disse tipsene:

Svøm - ikke bad: Ikke bare ligg i strandkanten når du skal kjøle deg ned i vannet. Få inn mer mosjon som å ta en ordentlig svømmetur hver dag, eventuelt finnes det også mange andre vannsporter.

Ta joggeturen om morgenen: Høye temperaturer kan gjøre det vanskelig å ta en joggetur, spesielt hvis du er i utlandet. Ta heller joggeturen på morgenen før du drar på stranda, da er du også garantert god samvittighet hele dagen.

La bilen stå: Ta sykkelen til stranda, til jobb eller til parken. Naturen kan du også bruke som et treningssenter. Steiner og stubber kan bli manualer for knebøy og curls og greiner i trærne til hang-ups. Motbakker blir naturlige sit-ups maskiner.

Ta med deg en ball: Enten det er en fotball, volleyball eller tennisball så bidrar det til aktivitet. Ta med deg en overalt hvor du skal. Ikke bare rører du på deg mer, men felles leker er også morsomt.

Hvis du ikke syns noe av dette høres ut som noe for deg, kan du ta en titt på noen av redaksjonens favoritter. Der har alle nevnt noen av sine favorittaktiviteter fra å spille kubbe til å stå på vannski.

Begynn forsiktig

Har du dårlig samvittighet på treningsfronten? Det er faktisk bare to økter som skal til - i hvert fall i starten av.

Sette deg realistiske mål. Har du ikke trent på en stund og du brenner etter å komme i form igjen, er det lett å gape over for mye i begynnelsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer