Hva kjennetegner din arbeidsdag? Er den som for de aller fleste av oss, ganske så stillesittende?
JeanetteRoede
Image Source
Publisert Sist oppdatert
Jeanette Roede er KKs kostholdsekspert. Hun er utdannet fysioterapeut og leder Grete Roede AS. Hunskriver om kosthold for KK både på papir og på nett, og svarer på leserspørsmål i begge fora.
Har du spørsmål til Jeanette, kan du sende en epost til jeanette@kk.no.
Det blir faktisk mer og mer vanlig for de fleste at en typisk hverdag på jobben kjennetegnes ved mange stillesittende timer ved kontorpulten, og lite bevegelse i løpet av de timene man er på jobb.
Ofte blir det i tillegg til at man velger lettvinte løsninger rundt måltidene, spiser for mye eller ikke velger det som er det lureste. Mange kjøper med seg noe lettvint fra kiosken eller butikken, fristelsene i kantinen er store eller kanskje tilbudet ikke er tilrettelagt for deg som vil velge smart?
Konsekvensene av stillesittende hverdager og et usunt kosthold blir stadig synligere. Det påvirker hvordan vi har det, overskuddet vårt, hva vi tåler av fysiske og psykiske belastninger, vekten vår, trivsel, immunforsvaret vårt og mye mer.
Det skal godt gjøres å ikke ha fått med seg at vi bør spise sunt og bevege oss mer for å motvirke dette, men hvordan og når er utfordringen for mange.
Det finnes enkle råd for hva hver og en av oss kan gjøre for å få det litt bedre i arbeidsdagen. Samtidig har du og bedriften der du jobber et felles ansvar for å samarbeide om å sikre en sunn arbeidsplass og friske medarbeidere. Årlig koster sykefravær og nedsatt arbeids- kapasitet norske bedrifter enorme summer. Er dette en utfordring på arbeidsplassen der du jobber, så kan du jo snakke med sjefen din om mulige løsninger. Det finnes mange tjenester som tilbys bedrifter slik at de ansatte, og dermed hele bedriften, blir sunnere.
Her får du noen tips til hva bedriften kan gjøre
Tilrettelegge for trimtilbud på jobben eller i regi av jobben
Tilrettelegge for kostholdsveiledning på jobben eller i regi av jobben.
Kantineveiledning og sunnere kantiner
Foredrag og motivsjons- og temadager
Undersøkelser viser at sykefraværet synker og trivselen på jobb øker når arbeidstakerne gjør noe aktivt for å bedre helsen. Da er det din oppgave, sammen med dine kollegaer, å følge opp og benytte dere av tilbudet. Dette er en investering som på sikt alle vil tjene på.
Du kan gjøre mye selv. Her får du noen tips!
Spis en god frokost
Ta deg tid til en skikkelig og sunn lunsj, bestem deg på forhånd hva du skal spise/kjøpe, så slipper du å forholde deg til problemet - ellers slår jeg et slag for matpakken.
Ha litt mat tilgjengelig til mellommåltidene: knekkebrød, en yoghurt, knaskerøtter, frukt osv.
Hold deg unna kakeserveringer, småkaker og kjeks som tilbys og ikke forsyn deg fra små skåler med sjokolade og sukkertøy.
Ta trappene
Parkere langt unna
Gi en muntlig beskjed til dine kollegaer i stedet for å sende mail eller chatte
Reis deg så ofte du kan, og gå en liten runde nå og da