MAISOLJE: En ny studie viser at maisolje kan være enda mer effektiv i kampen mot hjertesykdom. Faktisk kan maisolje senke det dårlige kolesterolet med 11 prosent. Foto: tycoon101 - Fotolia
MAISOLJE: En ny studie viser at maisolje kan være enda mer effektiv i kampen mot hjertesykdom. Faktisk kan maisolje senke det dårlige kolesterolet med 11 prosent. Foto: tycoon101 - Fotolia Vis mer

Fett

Enda bedre for kroppen enn olivenolje

Senker det dårlige kolesterolet enda mer effektivt.

Du har vel fått med deg hvor sunt olivenolje er?

Faktisk har det kommet frem i tidligere studier at den sunne oljen kan bidra til å senke risikoen for både hjertesykdom og demens.

Ikke nok med det - den har også en rekke bruksområder utenfor kjøkkenet.

Det viser seg imidlertid at det finnes andre typer oljer som kan være like sunne, hvis ikke sunnere, enn den kjente favoritten - blant annet maisolje.

LES OGSÅ: Så mange kcal bør middagen inneholde

MAISOLJE: Maisolje inneholder mer av de fordelaktige fytosteroler - en gruppe stoffer som finnes i planteceller og som kan blokkere hvor mye kolesterol som blir absorbert i fordøyelsessystemet.  Foto: airborne77 - Fotolia
MAISOLJE: Maisolje inneholder mer av de fordelaktige fytosteroler - en gruppe stoffer som finnes i planteceller og som kan blokkere hvor mye kolesterol som blir absorbert i fordøyelsessystemet. Foto: airborne77 - Fotolia Vis mer

Enda mer effektivt mot det dårlige kolesterolet

En ny studie viser at maisolje kan være mer effektivt når det kommer til å senke det dårlige kolesterolet i kroppen hos både menn og kvinner.

Maisolje utvinnes ved pressing av maiskim. Den har en karakteristisk lukt og smak, men dette forsvinner når oljen raffineres. Oljen inneholder mest linolsyre, en del oljesyre, samt palmitin- og stearinsyre.





Forskere studerte effekten til de to oljene blant 54 sunne menn og kvinner gjennom 21 dager. Fire ganger om dagen fikk hver av gruppene enten en spiseskje med olivenolje eller en spiseskje med maisolje, skriver Prevention.com.

Resultatene viste at maisolje kan senke LDL-kolesterolet med nesten 11 prosent, mens olivenolje reduserte kolesterolet med 3,5 prosent.

Årsaken til den store forskjellen skal være at maisolje inneholder mer av de fordelaktige fytosteroler - en gruppe stoffer som finnes i planteceller og som kan blokkere hvor mye kolesterol som blir absorbert i fordøyelsessystemet.

I bare én porsjon med olivenolje finnes det omkring 132 milligram med fytosteroler, sammenlignet med 30 milligram i olivenolje.

LES OGSÅ: Sukkerfri sjokolade - er det sunnere?

OLIVENOLJE: Selv om olivenolje ikke er like effektivt for hjertehelsen er det god grunn til å spise både mais- og olivenolje, ettersom de begge er kilder til sunt fett.  Foto: Thinkstock.com
OLIVENOLJE: Selv om olivenolje ikke er like effektivt for hjertehelsen er det god grunn til å spise både mais- og olivenolje, ettersom de begge er kilder til sunt fett. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Ikke dropp olivenoljen av den grunn

Men det er ikke dermed sagt at du bør droppe olivenoljen til fordel for maisolje.

– Begge oljene har fordelaktige effekter, forteller hovedforfatter av studien, Kevin C. Maki, forsker ved «Midwest Center for Metabolic & Cardiovascular Research».

Blant annet kom det frem at inntak av olivenolje har flere positive egenskaper på hjertehelsen - blant annet kan de senke hjertefrekvensen og redusere effektene av diastolisk blodtrykk (blodtrykk under hjertets hvilefase - les mer på Det Store Norske Leksikon).

– Jeg synes at folk skal spise forskjellige oljer - både maisolje og olivenolje er begge gode alternativer, sier Maki.

I tillegg til at olivenolje er godt for hjertet, har det også kommet frem i tidligere studier at oljen bidrar til å holde deg mett lenger, samtidig som den kan hjelpe kroppen med å lege seg selv og derforvære effektiv mot tørre og såre lepper.





Dermed kan det være all grunn til å ha en olivenolje stående både på badet og i kjøkkenskapet.

LES OGSÅ: Ikke glem dette før du legger deg

Få i deg nok av både flerumettede og enumettede fettsyrer

Sharon Palmer, en ernæringsfysiolog fra Los Angeles, kan fortelle at studien støtter opp om at maisolje er en god kilde til sunt fett.

– Det er ganske logisk, ettersom maisolje inneholder mye flerumettede og enumettede fettsyrer, sier hun.

Hun forteller at det likevel finnes en rekke fordeler ved å spise olivenolje - blant annet svært positive effekter på hjertehelsen, som også kan støttes opp av hundrevis av andre studier som er gjennomført på området.

Uansett om du velger maisolje eller olivenolje, understreker Palmer at det aller viktigste på generelt grunnlag er å bytte ut mettet fett med umettet fett, og at omtrent 20-25 prosent av kaloriene dine i løpet av dagen bør bestå av umettet fett.

– Bruk en variasjon av ulike planteoljer, slik at du får i deg nok av både flerumettede fettsyrer og enumettede fettsyrer, sier hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: