Omega-3

Enda en grunn til å spise fet fisk

Omega-3 er ikke bare godt for hjertet og hjernen - det er bra for huden også!

SUNNE FETTSYRER: Laks er blant de beste kildene til omega 3, men det finnes flere, både andre fisketyper og i form av kosttilskudd. Foto: All Over Press
SUNNE FETTSYRER: Laks er blant de beste kildene til omega 3, men det finnes flere, både andre fisketyper og i form av kosttilskudd. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Et sunt og variert kosthold er viktig for hele kroppen, og du har garantert fått med deg at du bør få i deg omega-3-fettsyrer. 

Omega-3 spiller en stor rolle i forebygging av hjerte- og karsykdommer, hjelper hukommelsen og kan forebygge demens, styrker cellenes immunforsvar, og demper leddgiktsymptomer.

Men, det er ikke alt!

LES OGSÅ: Du trenger mer omega-3

JA TAKK, BEGGE DELER: Én skje om dagen er alt som skal til for å få i deg både omega-3-fettsyrer og vitamin D.
JA TAKK, BEGGE DELER: Én skje om dagen er alt som skal til for å få i deg både omega-3-fettsyrer og vitamin D. Vis mer

Best med fiskeolje

For å sørge for jevn og tilstrekkelig tilførsel av omega-3, er det anbefalt at du spiser fet fisk et par ganger i uken eller tar tran hver dag.

Fet fisk som laks, ørret og makrell er de beste kildene til omega-3.

Det finnes riktignok omega-3 i for eksempel raps- og linfrøolje, men denne vegetabilske omega 3-typen har ikke like gode effekter som den marine omega 3-varianten.

Tran er det absolutt beste valget blant kosttilskuddene, for her får du også i deg vitamin D, noe mange av oss sliter med å få i oss nok av ellers. 

LES OGSÅ: Sjekk at omega-3-tilskuddet ditt inneholder dette

Også viktig for huden

Bjørn E. Bondevik, dermatolog ved Dr. Bondeviks Hudklinikk, mener det også finnes en annen god grunn til å få i seg nok omega-3.

Det er nemlig svært bra for huden – kroppens største organ.

– Et kosthold med omegafettsyrer er blant annet med på å forsinke aldringen av huden, og gjør at du tåler mer sol, sier han til KK.no. 

LES OGSÅ: Her er maten du blir pen av

Kan beskytte mot hudkreft

En studie fra Universitetet i Manchester tilsier at jevnlige doser med fiskeolje, øker hudens naturlige beskyttelse mot solstråler. 

I tillegg viser studien at fiskeoljeinntak reduserer immunsuppresjonen forårsaket av sollys. Denne understrykkelsen av immunreaksjoner skal øke kroppens evne til å kjempe mot hudkreft og infeksjoner, men det trengs fortsatt flere studier for å bekrefte disse funnene.  

Studien er støttet av The Association for International Cancer Research og publisert i The American Journal of Clinical Nutrition.

FISK ER BEST: Fet fisk eller fiskeolje som tran er den beste kilden til omega-3, så sørg for å få dette inn i kostholdet ditt.  Foto: alex9500 - Fotolia
FISK ER BEST: Fet fisk eller fiskeolje som tran er den beste kilden til omega-3, så sørg for å få dette inn i kostholdet ditt. Foto: alex9500 - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Hudkreft kan være ekstra farlig

Ikke nok beskyttelse alene

Bondevik understreker at omega-3-tilskudd alene ikke er tilstrekkelig som solbeskyttelse, og du bør absolutt bruke en krem med solfaktor daglig. 

– Hvor mye solbeskyttelse du trenger er individuelt og avhenger av hudtypen din. Noen bruker SPF 20, noen 30, noen 50, sier dermatologen. 

– Man skal også ta vare på de naturlige pigmentene i huden, og bør derfor ikke gå rundt likblek hele sommeren heller. 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer