SUNNE FETTSYRER: Laks er blant de beste kildene til omega 3, men det finnes flere, både andre fisketyper og i form av kosttilskudd. Foto: All Over Press
SUNNE FETTSYRER: Laks er blant de beste kildene til omega 3, men det finnes flere, både andre fisketyper og i form av kosttilskudd. Foto: All Over PressVis mer

Omega-3

Enda en grunn til å spise fet fisk

Omega-3 er ikke bare godt for hjertet og hjernen - det er bra for huden også!

KK.NO: Et sunt og variert kosthold er viktig for hele kroppen, og du har garantert fått med deg at du bør få i deg omega-3-fettsyrer. 

Omega-3 spiller en stor rolle i forebygging av hjerte- og karsykdommer, hjelper hukommelsen og kan forebygge demens, styrker cellenes immunforsvar, og demper leddgiktsymptomer.

Men, det er ikke alt!

LES OGSÅ: Du trenger mer omega-3

JA TAKK, BEGGE DELER: Én skje om dagen er alt som skal til for å få i deg både omega-3-fettsyrer og vitamin D.
JA TAKK, BEGGE DELER: Én skje om dagen er alt som skal til for å få i deg både omega-3-fettsyrer og vitamin D. Vis mer

Best med fiskeolje

For å sørge for jevn og tilstrekkelig tilførsel av omega-3, er det anbefalt at du spiser fet fisk et par ganger i uken eller tar tran hver dag.

Fet fisk som laks, ørret og makrell er de beste kildene til omega-3.

Det finnes riktignok omega-3 i for eksempel raps- og linfrøolje, men denne vegetabilske omega 3-typen har ikke like gode effekter som den marine omega 3-varianten.

Tran er det absolutt beste valget blant kosttilskuddene, for her får du også i deg vitamin D, noe mange av oss sliter med å få i oss nok av ellers. 

LES OGSÅ: Sjekk at omega-3-tilskuddet ditt inneholder dette

Også viktig for huden

Bjørn E. Bondevik, dermatolog ved Dr. Bondeviks Hudklinikk, mener det også finnes en annen god grunn til å få i seg nok omega-3.

Det er nemlig svært bra for huden – kroppens største organ.

– Et kosthold med omegafettsyrer er blant annet med på å forsinke aldringen av huden, og gjør at du tåler mer sol, sier han til KK.no. 

LES OGSÅ: Her er maten du blir pen av

Kan beskytte mot hudkreft

En studie fra Universitetet i Manchester tilsier at jevnlige doser med fiskeolje, øker hudens naturlige beskyttelse mot solstråler. 

I tillegg viser studien at fiskeoljeinntak reduserer immunsuppresjonen forårsaket av sollys. Denne understrykkelsen av immunreaksjoner skal øke kroppens evne til å kjempe mot hudkreft og infeksjoner, men det trengs fortsatt flere studier for å bekrefte disse funnene.  

Studien er støttet av The Association for International Cancer Research og publisert i The American Journal of Clinical Nutrition.

FISK ER BEST: Fet fisk eller fiskeolje som tran er den beste kilden til omega-3, så sørg for å få dette inn i kostholdet ditt.  Foto: alex9500 - Fotolia
FISK ER BEST: Fet fisk eller fiskeolje som tran er den beste kilden til omega-3, så sørg for å få dette inn i kostholdet ditt. Foto: alex9500 - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Hudkreft kan være ekstra farlig

Ikke nok beskyttelse alene

Bondevik understreker at omega-3-tilskudd alene ikke er tilstrekkelig som solbeskyttelse, og du bør absolutt bruke en krem med solfaktor daglig. 

– Hvor mye solbeskyttelse du trenger er individuelt og avhenger av hudtypen din. Noen bruker SPF 20, noen 30, noen 50, sier dermatologen. 

– Man skal også ta vare på de naturlige pigmentene i huden, og bør derfor ikke gå rundt likblek hele sommeren heller. 

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Mest populære saker: