SPIS MER SOPP: En ny studie viser at sopp som er dyrket frem i et ultrafiolett lys kan være like fordelsaktig som kostilskudd med vitamin D.  Foto: Thinkstock.com
SPIS MER SOPP: En ny studie viser at sopp som er dyrket frem i et ultrafiolett lys kan være like fordelsaktig som kostilskudd med vitamin D. Foto: Thinkstock.comVis mer

Sopp

Enda en grunn til å spise sopp

Forskere hevder faktisk at det kan være en god erstatning til kosttilskudd.

Selv om august og september er kjent som de beste soppmånedene her til lands, er det ingen grunn til at du ikke kan spise de herlige grønnsakene hele året.

Du kan bruke dem på pizzaen, i salaten, til biffen eller på brødskiva - men husk at du ikke bør spise dem rå.

Det finnes tusenvis av ulike typer, men faktisk er det bare rundt 25 av dem som er spiselige. Disse har ulik form, farge, størrelse og smak, men én ting har de alle felles; de inneholder en masse helsefremmende ingredienser.

Blant annet viser en ny studie at sopp kan være like effektivt for å øke nivåene av vitamin D i kroppen som kosttilskudd, skriver Science Daily.

LES OGSÅ: Slik vet du at brødet er grovt nok

mushrooms champignon Foto: Getty Images/iStockphoto
mushrooms champignon Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Viktig for beinhelsen og muskelstyrken

Vitamin D er avgjørende for både beinhelsen og muskelstyrken din, og ved å få i deg nok, kan du blant annet redusere risikoen for benbrudd, leddgikt og benskjørhet.

Næringstoffet spiller også en vesentlig rolle i forhold til immunsystemet ditt, og kan bidra til å bekjempe infeksjoner som influensa, i tillegg til sykdommer som kreft, hjertesykdom, depresjoner og diabetes.

Det finnes imidlertid ikke så mange naturlige kilder til vitamin D - utenom dagslys.

Det er derfor mange som tyr til vitamintilskudd.

En studie utført av forskere ved Boston University School of Medicine viser imidlertid at det er mulig å oppnå samme nivåer av vitamin D i kroppen ved å spise sopp som inneholder vitamin D2.

– Disse resultatene viser at sopp som har blitt dyrket frem i ultrafiolett lys og inneholder vitamin D2, kan øke nivåene av vitamin D hos sunne, voksne mennesker, står det i rapporten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Triksene som får urtene til å vare

Like fordelsaktig som kosttilskudd

Studien ble presentert på det årlige seminaret med American Society for Biochemistry and Microbiology (les mer om studien her!).

Forskerne hadde samlet 30 frivillige i tre grupper som vilkårlig ble satt til enten å ta tilskudd av vitamin D2, vitamin D3 eller tilskudd av pulver fra sopp i 12 uker.

Nivået av vitamin D i kroppen til samtlige deltakere økte gradvis gjennom de første syv ukene, før det stagnerte de resterende fem.

Det var imidlertid ikke stor forskjell på effektene til de ulike tilskuddene (vitamin D2, vitamin D3 eller soppulver), som indikerer at pulveret fra soppen er like fordelaktig som de andre vitamintilskuddene.

– Observasjoner viser også at enkelte typer sopp som er utsatt for UVB-lys kan tilføre vitamin D3 og vitamin D4 til forbrukeren i tillegg til de andre formene for vitamin D, forteller Michael F. Holick, en av forskerne bak studien.

LES OGSÅ: Hamburgertabben du bør unngå

Proppfull av antioksidanter

Det er også andre fordeler ved å spise sopp. Sopp er spesielt rik på antioksidanter, og særlig én type; ergothioneine.

Denne aminosyren kan kun tas opp gjennom mat, og hvis du ikke får i deg nok av den, kan det bidra til at cellene skades av oksidativt stress.

Soppen som inneholder mest av denne aminosyren er shiitake og maitake, har forskere ved Pennsylvania State Mushroom Research Laboratory tidligere funnet ut.

Andre typer sopp som også inneholder rikelig med antioksidanter er portobello og cremini. Disse har samme nivå av aminosyrer som blant annet chili, gulrøtter og brokkoli.

LES OGSÅ: Slik skyller du soppen ren

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: