RÅ KAKAO: Det skal visst være enda sunnere enn mørk sjokolade. Men hva er det egentlig? Den størse forskjellen ligger i en mer skånsom behandling, som gir enda mer antioksidanter. I tillegg kommer det i flere varianter - her, kakaonibs. Foto: boyrcr420 - Fotolia
RÅ KAKAO: Det skal visst være enda sunnere enn mørk sjokolade. Men hva er det egentlig? Den størse forskjellen ligger i en mer skånsom behandling, som gir enda mer antioksidanter. I tillegg kommer det i flere varianter - her, kakaonibs. Foto: boyrcr420 - Fotolia
Rå Kakao

Enda sunnere enn mørk sjokolade

Sjekk hvordan du kan bruke rå kakao i maten.

KK.NO: Hvem elsker vel ikke sjokolade?

Det er derfor til store glede at forskere har funnet at mørk sjokolade kan bidra til å senke risikoen for diabetes 2 og senke blodtrykket.

Enkelte mener faktisk at mørk sjokolade teller som en grønnsak.

I det siste har det dukket opp mange nye og enda sunnere varianter av sjokolade, og en av dem er kakao. Men hva er det egentlig?

LES OGSÅ: Lag din egen knallsunne sjokolade

Blir ikke brent slik som vanlig sjokolade

Det første du bør vite er at rå kakao kommer i mange ulike varianter.

Du kan finne varianter av kakaopulver, kakaomasse, kakaosmør, hele kakaobønner med skall, noen kalt kakao-nibs - som er kakaobønner uten skall delt opp i biter, eller som plater av rå sjokolade i seg selv.

RÅ SJOKOLADE: I motsetning til vanlig, mørk sjokolade blir ikke rå sjokolade brent. I tillegg kan du også kjøpe den som for eksempel pulver, som du kan tilsette i smoothies, kaker, eller i energibarer. Foto: Elena Moiseeva - Fotolia
RÅ SJOKOLADE: I motsetning til vanlig, mørk sjokolade blir ikke rå sjokolade brent. I tillegg kan du også kjøpe den som for eksempel pulver, som du kan tilsette i smoothies, kaker, eller i energibarer. Foto: Elena Moiseeva - Fotolia Vis mer

Og det som skiller disse fra melkesjokolade og mørk sjokolade, er ifølge ernæringsfysiolog ved Son Helse, Lisbeth Finne, hvordan kakaobønnene blir behandlet.

- Ved tradisjonell behandling av kakaobønner, blir kakaobønnene soltørket, fermentert og brent. Temperaturene ligger opp mot 100-150 grader. Rå sjokolade blir ikke brent, men kun soltørket og fermentert, forteller hun.

- Den rå sjokoladen blir da til kakaopulver, kakaomasse eller kakaosmør.

Og i motsetning til hele plater med sjokolade, kan du bruke dette til langt mer enn som lørdagssnop - faktisk kan du tilsette det i middagen din.

Andre alternativer er å drysse kakao-nibs over smoothies, kaker eller desserter, tilsette kakaopulver i energibarer og sjokoladekuler, eller bruke kakaosmør som basis for å lage din egen sjokolade - selv om det faktisk også kan brukes på huden. 

- Du kan nyte noen biter hakket mørk sjokolade sammen med hakkede nøtter (valnøtter) eller tørket frukt (fersken/tranebær), hvis du synes sjokoladen smaker bittert alene. Men ikke overdriv mengden, og unn deg sjokolade av god kvalitet, sier Finne. 

LES OGSÅ: Nesten bare fett og sukker

Forsiktig behandling gir bedre helsefordeler

Men hvorfor skal du tilsette noe som de fleste mener bør være forbeholdt helgkosen, lurer du kanskje på? Vel, rå kakao skal være riktig så sunt.

- Det som gjør den til et bedre valg enn vanlig sjokolade, er den antatte positive effekten av det høye innholdet av planteflavonoider, samt vitaminer og mineraler, sier Finne.

KAKAOSMØR: Dette brukes gjerne som en basis hvis du skal lage din egen sjokolade, men den i likhet med blant annet shea butter, har den faktisk sine fordeler for huden også. Foto: olyina - Fotolia
KAKAOSMØR: Dette brukes gjerne som en basis hvis du skal lage din egen sjokolade, men den i likhet med blant annet shea butter, har den faktisk sine fordeler for huden også. Foto: olyina - Fotolia Vis mer

Og årsaken til at den rå varianten skal inneholde mer enn de andre, er at den ikke er utsatt for den høye temperaturen ved brenning.

- Det kan virke som at «rå» kakao er behandlet mer forsiktig, og muligens er noe sunnere og gir flere antioksidanter. Men det er ikke slik at brente bønner i vanlig mørk sjokolade ikke gir deg noen effekt. Det er nok snakk om ulike grader av gevinst, og flere studier viser god helseeffekt av flere ulike typer mørk sjokolade, sier hun.

Finne understreker at de gode helseeffektene ikke er godt nok dokumentert ennå. Likevel mener hun det virker logisk at en mer skånsom behandling gir bedre næringsinnhold.

Dette er fordi oksygen, lys og varme er noe av det som ødelegger de sarte byggeklossene som finnes i rå sjokolade. Disse byggeklossene vil si fettsyrer, vitaminer, mineraler, enzymer og antioksidanter.

- Det er flavonoidene epikatechin og katechin som gir bittersmaken i mørk sjokolade. Noen av disse plantestoffene ødelegges ved sterk bearbeiding, så helseeffekten vil nok være best i de forsiktig bearbeidede variantene, som for eksempel rå sjokolade.

LES OGSÅ: Unn deg en bit sjokolade i dag

Hvordan velge riktig sjokolade?

Det finnes mange gode grunner til å velge sjokolade som er rik på antioksidanter - enten den er rå eller det er vanlig mørk sjokolade.

RÅ KAKAO: Husk at rå sjokolade og kakao fortsatt er sjokolade, og først og fremst en dessert, så du kan ikke spise ubegrenset mengder. Foto: antoniebuddenb - Fotolia
RÅ KAKAO: Husk at rå sjokolade og kakao fortsatt er sjokolade, og først og fremst en dessert, så du kan ikke spise ubegrenset mengder. Foto: antoniebuddenb - Fotolia Vis mer

Men for at du skal få mest mulig ut av den gjelder det å velge riktig.

Lisbeth Finne har flere tips til hva du skal se etter for at du lettere skal finne den sjokoladen som er sunnest i butikkhyllene - se bare her:

  • Se etter høyest mulig andel kakao - minst 70 prosent og helst over 80 prosent.
  • Sjekk at den er uten raffinert tilsatt sukker, men heller naturlige søtstoffer som råsukker, kokosblomstsukker, molasse eller lønnesirup.
  • Få ingredienser på listen er et godt tegn, ettersom det indikerer at den er mer naturlig.
  • Se at den er tilsatt lite melk.

Selv om det foreløpig ikke er nok dokumentasjon på effektene av mørk sjokolade, er det likevel mange studier som har vist positive effekter, forklarer Finne. 

- En studie på eldre som spiste mørk sjokolade (86 prosent) i seks uker (ref 2008 Am J Clin Nutr), viste at hukommelsen og konsentrasjonen til deltakerne var bedre enn hos de som ikke fikk sjokolade, sier hun.

Andre studier har vist at mørk sjokolade kan senke det farlige kolesterolet LDL hos hjertesyke (ref 2010 Am J Clin Nutr), og at det kan redusere risikoen for hjertekarsykdom og slag (ref. BMJ 2011).

Til forsiden