OVERSKUDD: Nok søvn og et balansert og næringsrikt kosthold er viktige faktorer for å ha overskudd i hverdagen. Her er matvarene du burde spise for å få ekstra energi. Foto: vladteodor - Fotolia
OVERSKUDD: Nok søvn og et balansert og næringsrikt kosthold er viktige faktorer for å ha overskudd i hverdagen. Her er matvarene du burde spise for å få ekstra energi. Foto: vladteodor - Fotolia Vis mer

Energi

Energikick helt uten kaffe

Dette gir deg superrask energi – og inneholder ikke koffein.

Føler du deg slapp og sliten, og har knapt energi til å gjøre noe som helst etter en arbeidsdag?

Vi kan trygt anta at de fleste av oss har vært der.

Selv om en kopp kaffe kanskje føles som den oppkvikkeren du trenger, er det ikke dermed sagt at det vil gjøre noe forskjell i det lange løp.

For det er mest sannsynlig ikke mangelen på kaffe som har gjort deg slapp.

Lite overskudd kan ofte komme av dårlige matvaner, men også stress, søvnmangel og slanking kan være årsakene til at du ikke kommer deg ut av sofaen.

Hvorfor har du lite overskudd?

– For å ha mest mulig energi og overskudd handler det først og fremst om god søvnkvalitet, et balansert kosthold, bruke kroppen aktivt, og gode strategier for stressmestring og vektkontroll. Det handler mest av alt om struktur og gode vaner. Ingen enkeltmatvarer eller kosttilskudd kan trumfe dette, sier ernæringsfysiolog og helserådgiver Egil A. Bjørgen fra egilbjørgen.no, til KK.no.

Hvis manglende overskudd er et stadig tilbakevendende problem kan det altså være lurt å finne ut hvorfor. Kanskje er det ikke matvanene dine som er problemet, men at du får for lite søvn, eller kanskje er du ikke flink til å være fysisk aktiv.

I noen tilfeller kan det også være at kroppen din har mangel på noen viktige vitaminer eller mineraler.

LES OGSÅ: Denne kan gi deg en energiboost

KICK UTEN KAFFE: Føler du deg slapp og sliten kan nok en kopp kaffe kanskje føles som den oppkvikkeren du trenger. Men det er mest sannsynlig ikke mangelen på kaffe som har gjort deg slapp. Foto: (c) Wavebreak Media Ltd/Veer/Corbis/All Over Press
KICK UTEN KAFFE: Føler du deg slapp og sliten kan nok en kopp kaffe kanskje føles som den oppkvikkeren du trenger. Men det er mest sannsynlig ikke mangelen på kaffe som har gjort deg slapp. Foto: (c) Wavebreak Media Ltd/Veer/Corbis/All Over Press Vis mer

Mangler du vitaminer?

– Det finnes piller som inneholder ulike stoffer som allerede finnes i kroppen eller som vi får fra mat. Eksempler på dette er Q10, B-vitaminer, kreatin, karnitin og ulike aminosyrer. Disse stoffene har en funksjon i kroppens energiomsetning, men promoteres iblant på en måte som er misvisende, sier han.

For selv om disse tilskuddene kan ha en viktig funksjon i kroppen så er det først ved dokumenterte mangler at det vil kunne gi økt energi. Dette er altså ikke noe man trenger dersom man ikke har mangel på disse stoffene.

– Dette er forøvrig stoffer man greit får i seg gjennom mat om man spiser balansert. Har man mangler bør man først og fremst justere kostholdet før man eventuelt vurderer tilskudd.

Velg næringsrik mat

En av de beste måtene å få energi på er altså å spise. Men det betyr ikke at du skal ta turen til nærmeste kiosk eller junkfoodsjappe. Her gjelder det nemlig å velge gode og næringsrike matvarer som kan bidra til energi i form av god blodsukkerkontroll, viktige fettsyrer, aminosyrer, vitaminer og mineraler.

– Når det kommer til mat er det viktig med god blodsukkerkontroll. At man har regelmessige måltider og setter sammen måltidene riktig i forhold til vekt og aktivitetsnivå.

Spiser du god og riktig mat vil du også få energi til å gjennomføre en treningsøkt, som vil gi deg enda mer overskudd. Her er noen eksempler på gode og næringsrike matvarer som kan booste energinivået ditt.

ENERGITETTE: Nøtter er proppfulle av energi, og er derfor et godt valg når du trenger litt overskudd. En håndfull er alt som skal til. Foto: Maria Sbytova - Fotolia
ENERGITETTE: Nøtter er proppfulle av energi, og er derfor et godt valg når du trenger litt overskudd. En håndfull er alt som skal til. Foto: Maria Sbytova - Fotolia Vis mer

Nøtter

Nøtter inneholder både aminosyrer, magnesium og selen, og er derfor i tillegg til å være næringsrike, også en god kilde til energi. En håndfull med nøtter er et fint mellommåltid som kan gjøre susen når energinivået har sunket. Studier viser også at de som spiser nøtter er sunnere, og har lavere risiko for å bli utsatt for alvorlige sykdommer.

Magert kjøtt

Kjøtt er en viktig del av kostholdet vårt, og en god kilde til jern – som det er spesielt viktig at kvinner får i seg nok av. Men kjøtt inneholder også aminosyrer og B12, som gir energi og er viktige for å holde både kropp og hjerne sunn og opplagt. Velg helst rent kjøtt og magre kjøttprodukter, eller hvitt kjøtt fra fugl. Disse inneholder mindre fett og salt, og er derfor bedre for helsen.

Fet fisk

Dette er både en god kilde til proteiner, men også den beste måten å få i seg omega 3 på. Omega 3 fra fisk er svært viktig for hjertehelsen og studier viser at det også kan ha en positiv effekt på humørsvingninger. Du trenger bare to måltider med fet fisk i uka for å dekke behovet ditt.

Fiber

Fiber er viktig for en god helse, og kvinner trenger 25 gram fiber hver dag. Bønner, linser, grønnsaker, frukt og grove kornprodukter er alle gode kilder til fiber, og bør inngå i kostholdet ditt.

FIBER: Får du i deg for liter fiber kan du fort føle deg slapp og trøtt. Bønner, linser, grønnsaker, frukt og grove kornprodukter er alle gode kilder til fiber, og bør inngå i kostholdet ditt. Foto: sciencephotos / Alamy/All Over Press
FIBER: Får du i deg for liter fiber kan du fort føle deg slapp og trøtt. Bønner, linser, grønnsaker, frukt og grove kornprodukter er alle gode kilder til fiber, og bør inngå i kostholdet ditt. Foto: sciencephotos / Alamy/All Over Press Vis mer

Selv om fiber i seg selv ikke gir deg energi direkte, har undersøkelser vist at personer som har et kosthold rikt på fiber er mindre plaget av tretthet og utmattelse enn de som får i seg lite fiber. I tillegg hjelper fiber til med å transportere skadelige stoffer ut av kroppen, det er godt for fordøyelsen og det gir økt metthetsfølelse.

Vann

Kroppen kan ikke fungere uten vann, og dersom du er bare litt dehydrert kan det gå ut over formen din. Det skal faktisk ikke mer til enn at du mister under 1 prosent av væskenivået før det får konsekvenser for humør, energinivå og konsentrasjonsevne. Selv om vi får i oss mye vann gjennom maten vi spiser, trenger vi fortsatt å drikke vann i tillegg – helst rundt halvannen liter hver eneste dag.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: