FROKOST: Det sies at frokost er dagens viktigste måltid, men ifølge ny forskning gjelder dette ikke for diabetikere.  Foto: Colourbox
FROKOST: Det sies at frokost er dagens viktigste måltid, men ifølge ny forskning gjelder dette ikke for diabetikere. Foto: Colourbox
Diabetes Type 2

Enkelte bør droppe frokost

Kan ha en gunstig effekt på blodsukkeret, viser studie.

Vi sier ofte at frokost er dagens viktigste måltid, og det er ikke uten grunn.

En næringsrik frokost gjør deg nemlig mer våken og mer opplagt til å gå i gang med dagens gjøremål.

I tillegg setter det i gang forbrenningen og bidrar til at du får en tydeligere sult- og metthetsfølelse utover dagen.

Det viser seg også at en god frokost bidrar til et mer stabilt blodsukker, noe som forebygger tretthet, hodepine og overspising senere på dagen.

Med andre ord er det å ha gode frokostvaner viktig. Ifølge ny forskning kan det imidlertid være gunstig for diabetikere å droppe frokost til fordel for en ordentlig lunsj.

LES OGSÅ: Kan redusere risikoen for diabetes type 2

KAFFE: Diabetikere bør bytte ut frokosten med en kopp kaffe og heller spise en stor lunsj. Foto: Getty Images
KAFFE: Diabetikere bør bytte ut frokosten med en kopp kaffe og heller spise en stor lunsj. Foto: Getty Images Vis mer

Kun kaffe til frokost

Nye funn fra Linköpings universitet viser at det er bedre for personer med diabetes type 2 å spise ett stort måltid fremfor mange små.

Det gir nemlig lavere blodsukkernivåer.

I undersøkelsen testet de ut hvordan tre ulike dietter med samme kaloriinnhold – lavfett-, lavkarbo- og middelhavsdiett - påvirket blodsukker, blodfett og hormoner hos 21 forsøkspersoner.





Resultatet viste at middelhavsdietten, bestående av kun en kopp svart kaffe til frokost og en næringsrik lunsj bestående av fisk, olivenolje og et glass vin ikke førte til høyere blodsukkernivåer enn kosten som inneholdt lite fett.

– Det tyder på at det er bedre med ett stort måltid enn med flere små for de som har diabetes type 2, har Fredrik Nyström, professor i indremedisin ved Linköpings universitet, tidligere fortalt til forskning.no.

– Tradisjonell måltidsstruktur i land som Hellas, Portugal og Italia gir få – noen ganger ingen - kalorier til frokost, men en stor andel av kaloriene blir konsumert til lunsj, eller om kvelden, sier han.

LES OGSÅ: Sen lunsj kan gjøre deg tjukk

MIDDELHAVSLUNSJ: Det kan være gunstigere for diabetikere å droppe frokosten og heller spise en stor middelhavslunsj. Foto: Greg - Fotolia
MIDDELHAVSLUNSJ: Det kan være gunstigere for diabetikere å droppe frokosten og heller spise en stor middelhavslunsj. Foto: Greg - Fotolia Vis mer

Middelhavslunsj ga mer insulin

I tillegg til middelhavsdietten inkluderte undersøkelsen også en kost med lite fett, med 45 til 56 prosent av energiinnholdet fra karbohydrater, og en lavkarbo-diett med mer fett og færre karbohydrater.

Forsøkspersonene prøvde ut de tre diettene på ulike dager og en serie av laboratorieprøver for å sjekke hvordan de reagerte på maten.

Her fant de ut at lavkarbo-kost ga lavere blodsukkerverdi enn et kosthold med lite fett, men noe høyere nivåer av fettstoffet triglyserid.





Til tross for at middelhavslunsjen hadde nesten dobbelt så mange kalorier som lavfett-lunsjen, ga den ikke høyere glukosenivåer - fordi den trigget mer insulin-utskillelse.

– Dette tyder på at det kan være fordelaktig fra et metabolsk perspektiv for NIDDM (personer med type 2 diabetes) å kombinere kaloriinntak fra frokost og lunsj til ett enkelt lunsjmåltid med middelhavskost, konkluderte de svenske forskerne.

LES OGSÅ: Lettbrus øker risikoen for livsstilsdiabetes
Til forsiden