REDUSERER RISIKOEN: Eplejuice kan øke produksjonen av et stoff i hjernen som er assosiert med bedre hukommelse, humør, bevegelse av muskler og læringsevne.  Foto: All Over Press
REDUSERER RISIKOEN: Eplejuice kan øke produksjonen av et stoff i hjernen som er assosiert med bedre hukommelse, humør, bevegelse av muskler og læringsevne. Foto: All Over Press
Alzheimer

Enkle grep for å redusere risikoen for Alzheimers

Blant annet kan eplejuice øke hukommelsen, humør, bevegelse og læringsevne.

Alzheimer er den vanligste formen for demens. I Norge er omkring 70.000 personer rammet av Alzheimer, eller en annen form for demenssykdom. Ifølge Nasjonalforeningen for folkehelsen vil dette tallet dobles det neste tiåret.

Årsaken til demens er at områdene i hjernen som bidrar til bearbeiding av informasjon, blir rammet av sykdom eller skade.

Selv om gener er en avgjørende faktor for sykdomsrisikoen, finner forskere stadig nye måter du kan redusere risikoen for Alzheimers på, og ifølge Fox News er de nærmere enn kur i dag enn noen gang..

Men det finnes også mye du kan gjøre for å redusere risikoen selv, og det er slett ikke omfattende eller vanskelig.

LES OGSÅ: Sykdommen har stjålet minnene om oss

DRIKK EPLEJUICE: Eplejuice øker produksjonen av et stoff i hjernen som er viktig for den kognitive funksjonen. Foto: Ove Tøpfler
DRIKK EPLEJUICE: Eplejuice øker produksjonen av et stoff i hjernen som er viktig for den kognitive funksjonen. Foto: Ove Tøpfler Vis mer
MIDDELHAVSDIETTEN: Studier viser at matvarer som er rike på antioksidanter kan beskytte hjernen din. Foto: Thinkstock.com
MIDDELHAVSDIETTEN: Studier viser at matvarer som er rike på antioksidanter kan beskytte hjernen din. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Enkle grep som reduserer risikoen


• BRUK MER KANEL: Kanel har mange fordeler, og ikke nok med at du kan redusere både høyt blodtrykk og blodsukker med litt kanel på kaffen, så har studier også vist at en teskje med kanel kan blokkere produksjonen av proteinene i hjernen som fører til Alzheimer.

• DRIKK EPLEJUICE: Eplejuice kan øke produksjonen av et stoff i hjernen som er assosiert med bedre hukommelse, humør, bevegelse av muskler og læringsevne.






• DRIKK KAFFE: Kombinerer du kanel med kaffe, er det faktisk enda flere fordeler å hente. Kaffe har en betennelsesdempende effekt og kan blokkere kolesterol som samler seg opp i hjernen.

En tidligere studie har også vist at kvinner og menn som drakk tre til fire kopper kaffe om dagen kan redusere risikoen med 65 prosent.

• VÆR MER SOSIAL: Studier viser at et travelt og mer sosialt liv kan øke dine kognitive evner.

• PASS PÅ SYNET DITT: Øynene dine er en god indikator på hvor godt hjernen din fungerer. Bare ved å ta vare på synet ditt kan du faktisk redusere risikoen for demens med 63 prosent.

En stor påkjenning er flere timer foran PC-en hver dag.

Merker du at du er sliten i øynene, bør du spise mat med lutein, som beskytter øynene mot det sterke lyset fra PC-skjermen.

• MEDITASJON: Meditering kan redusere stress og senke blodtrykket, i tillegg til at det kan øke blodstrømningen til hjernen, som forskerne mener er spesielt viktig etter hvert som vi blir eldre.

• MIDDELHAVSDIETTEN: Hørt om den? Det viser seg at en diett som inneholder mye bladgrønnsaker, fisk, frukt, nøtter og litt rødvin kan halvere risikoen for demens.

Dette kommer av at alle ingrediensene er proppfulle av antoioksidanter, som er spesielt gunstig for hjernen.






LES OGSÅ: Slik kan god tannhygiene beskytte deg

ALKOHOL PÅVIRKER: Studier viser at alkohol kan øke risikoen for alzheimer hele fem ganger! Foto: Thinkstock.com
ALKOHOL PÅVIRKER: Studier viser at alkohol kan øke risikoen for alzheimer hele fem ganger! Foto: Thinkstock.com Vis mer

Alkohol kan påvirke sykdomsrisikoen

På samme måte som det finnes matvarer og triks som kan redusere risikoen, finnes det også en del ting som kan øke risikoen for demens - en av dem er alkohol.

De fleste får sykdommen i høy alder, men såkalt Young-onset dementia (YOD) rammer personer som er under 65, og dette kobles ofte til genetiske årsaker. Men det kan også skyldes andre årsaker, og alkoholpåvirkning skal da være en av de store risikofaktorene, melder forskere ved det svenske Universitetet i Umeå.

Faktisk øker det risikoen hele fem ganger.

Resultatene fra studien viser nemlig at alkoholforgiftning (enten det er mild eller kraftig beruselse) er sterkt knyttet til utvikling av demens senere i livet.

Forskerne fulgte 488 484 svenske menn i 18-årsalderen, som ble innkalt til verneplikt mellom 1969 og 1980. Under den 37 år lange oppfølgingsperioden fikk 487 av deltakerne i studien tidlig demens. Disse hadde en snittalder på 54 år da de fikk diagnosen.

De fant også ut at depresjoner og nære slektninger med demens fordobler risikoen.






LES OGSÅ: - Sykdommen har stjålet minnnene om oss

Spørsmålene du bør stille familien

Demens og særlig Alzheimer er som kjent til en viss grad arvelig.

Husk at svært mange utvikler demens når de er over 80 år - det er en del av alderdomsprosessen. Men om noen i slekta har blitt rammet av Alzheimer i yngre alder, kan det være greit å vite det.

Snakk derfor med familien din og finn ut av om det har vært noen tilfeller av dette i familien tidligere. Dette kan det også være veldig praktisk å vite før du skal til legen.

Les mer om demens og Alzheimer hos Tidsskriftet for Den norske legeforening.

LES OGSÅ: Ny egenskap oppdagte ved C-vitaminer
Til forsiden