Hjertehelse

Enkle triks for et sunnere hjerte

Og bonusen er at de holder deg ung og sprek, også!

PASS PÅ: For hjertet er livet enkelt - det slår så lenge det kan, skriver Knausgård. Hjelp det å nå sitt maksimale antall slag! Foto: Colurbox
PASS PÅ: For hjertet er livet enkelt - det slår så lenge det kan, skriver Knausgård. Hjelp det å nå sitt maksimale antall slag! Foto: Colurbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Mange kvinner tenker at hjerteinfarkt er noe som rammer gamle menn. Det stemmer ikke. Kvinner kan også rammes av dette, og ofte skjønner de ikke at det er det som skjer, fordi kvinners symptomer er helt annerledes enn menns.Mens menn typisk får smerter i hjertet og venstre arm, er varselsignalene på hjerteinfarkt hos kvinner helt annerledes.Dette er symptomene kvinner får:- Smerter i rygg og nakke- Smerter i armene- Smerter i kjeven- Smerter i øvre del av magen- Utmattelse og svimmelhetHjerteinfarkt skjer hvis en blodåre i hjertet blir tett. Dette skjer ved at kolesterol legger seg på innsiden av årene, og så kommer en blodpropp og setter seg fast. Les mer om hjerteinfarkt hos LHL.Du kan gjennom gode vaner hjelpe hjertet ditt å holde seg sunt og friskt lenge, og redusere risikoen for å få hjerte- og karsykdommer. Det skal ikke så veldig mye til, heller, og det fine er at mange av grepene også vil gjøre deg godt på andre måter. Ved å holde deg ung, gi deg mer energi, redusere kreftrisiko og så videre.Her er triksene som holder hjertet i ship shape:Den beste drikkenVann er selvsagt tørstedrikke nummer én. Det er billig, inneholder null kalorier, og er alfa og omega for at kroppen din skal fungere. Men du kan godt bytte ut noen av vannglassene med grønn te. Grønn te inneholder en rekke antioksidanter som senker kolesterolet, og som også kan senke blodtrykket. Husk at grønn te skal lages på vann som holder 70-80 grader, og bare trekke i et minutts tid. Hvis ikke ødelegges noen av antioksidantene, og teen blir bitter.I tillegg til vann og grønn te er faktisk et glass appelsinjuice bra for hjertet. Det er fordi appelsin er en fin kilde til folat, og dette er et viktig stoff vi trenger jevnlig tilførsel av, og har du for lite av det, øker risikoen for hjerte- og karsykdommer. Folat hjelper nemlig til å senke nivået av homocystein, en aminosyre som er linket til hjertesykdom. Du kan godt spise appelsin i stedet for å drikke juice, og mørkegrønne grønnsaker som brokkoli og spinat har også høye folatnivåer (les mer om dem lenger ned i artikkelen).Gå for rent fettDu vet sikkert at mettet fett er noe vi ikke bør få i oss for mye av - maks 10 prosent av energibehovet bør komme herfra. I stedet skal du velge mat med enumettet og flerumettet fett. Enumettet fett finner du blant annet i olivenolje, nøtter og avokado, mens flerumettet fett finnes i fet fisk, linfrø og valnøtter, for eksempel. Transfett bør du helst unngå helt, så dropp ferdigkjeks, ferdigkaker osv.Olivenolje er forøvrig særlig gunstig. Bare to spiseskjeer om dagen reduserer risiko for hjertesykdommer med nesten 50 prosent. Extra virgin olivenolje er sunnest. Bruk den i matlaging (men husk at olivenolje ikke tåler høye steketemperaturer), og velg gjerne lettsmør med olivenolje. LES OGSÅ: Derfor er fett bra for degMer omega 3Omega 3 er en essensiell fettsyre vi gjerne kan spise mer av. Omega 3 vil ganske enkelt hjelpe til å «smøre» hjertet så det slår jevnere og senker blodtrykket. I tillegg virker omega 3 betennelsesdempende, og forebygger avleiringer i blodårene - dermed minsker risikoen for hjerteinfarkt. Du finner omega 3 i laks, ørret, ansjons, makrell og annen fet fisk. Helsedirektoratet anbefaler at vi spiser to porsjoner fet fisk i uka. Er du ikke glad i fisk, bør du ta tran, eller spise linfrø.Velg smart matI tillegg til å velge matvarer med sunt fett, bør du innlemme en rekke andre smarte matvarer i kosten. Vi kan kalle dem smarte fordi de har mange positive egenskaper, og tilfører kroppen næringsstoffer som er svært viktige. Et eksempel er mørkegrønne grønnsaker som brokkoli, grønnkål, rosenkål og spinat. De er fulle av antioksidanter og phytokjemikalier. Sistnevnte har vist seg å kunne redusere risikofaktorene for type 2-diabetes og hjerte- og karsykdommer.I tillegg til å spise mørkegrønne grønnsaker, burde du også få i deg mat som senker blodtrykket. Det betyr at du bør få i deg mer potassium (og forøvrig senke sodiuminntaket; altså redusere saltbruken). Både bakte poteter, tomatpuré, limabønner, yoghurt, kantalopemelon og bananer er gode kilder. Det er også nøtter - sjekk forresten hvilke nøtter som er sunnest her.En annen super sak å spise er hvitløk. Et fedd om dagen reduserer risiko for hjerteinfarkt på tre måter: Det forhindrer at røde blodceller klistrer seg sammen og blokkerer blodårene, det stopper kolesterol fra å legge seg på innsiden av blodårene, og det styrker blodårene generelt. Kutt ned på sukkerDu visste sikkert at denne ville komme. De fleste av oss spiser altfor mye sukker. Et sukkerrikt kosthold gir høyt blodtrykk, og dessuten er sukker tomme kalorier vi ikke trenger. Blir du fysen å noe er det bedre å snacke på frukt eller nøtter. Men ikke overdriv fruktspisingen, for fruktsukker bør heller ikke inntas i ubegrensede mengder. Det samme gjelder nøttespisingen - det kan bli for mye fett.LES OGSÅ: Slik kutter du sukkerinntaketLitt kos er lovDette ble jo veldig strengt, så da avslutter vi med noe hyggelige råd. Spis litt mørk sjokolade og drikk litt vin. Mørk sjokolade inneholder som kjent flavonoider, en antioksidant som gjør blodårene mer elastiske. Dette kan hjelpe å senke blodtrykket, og gjør at blodårene takler blodpropper bedre. Et lite glass vin om dagen er også gunstig for hjertet, da det reduserer risiko for hjerteinfarkt. Merk at om du har høyt blodtrykk eller brystkreft i familien bør du droppe dette rådet. Og det dreier seg altså om et lite glass vin på 0,5 dl - ikke en halv flaske.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer