Helse & Livsstil

Er det lurt å bli lett fort?

Sjekk hva raske dietter kan gjøre med både kroppen og psyken din.

Forsøker du å gå ned i vekt? Føler du noen ganger at dette er middagen du står ovenfor? Gå ned på den riktige måten. Foto: All Over Press
Forsøker du å gå ned i vekt? Føler du noen ganger at dette er middagen du står ovenfor? Gå ned på den riktige måten. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det kan ofte være fristende å begynne med en rask diett hvis du ønsker å gå ned i vekt. De kommer i mange forskjellige former, som milkshaker, supper, smoothies, næringsbarer eller tabletter. Gjerne vil du også at det skal skje raskt, og det er dette disse diettene lover. Men hva gjør de egentlig med kroppen din, og fungerer de?

Les også: Klikk deg slank

Kortvarig lykke

Camilla Andersen er klinisk ernæringsfysiolog og jobber i Somebody.no. Hun forteller at det er mye større risiko for at du går opp igjen i vekt etter at en slik diett er avsluttet.

- Raske dietter er en kortvarig lykke som for mange går over i en nedtur etter hvert som kiloene kommer tilbake. Hvis du går på en kur eller diett som ikke er «deg», og du må spise mat du ikke liker, vil du falle tilbake til det gamle igjen og på den måten gå opp. Hvis du etter kuren ikke har fått kunnskap om hvordan du skal leve videre for å holde vekten, er du nesten garantert å gå opp igjen. En kur alene løser ikke vektproblemet ditt på lengre sikt, sier hun.

I tillegg forteller hun at kroppen husker maksvekten vår og vil motarbeide deg når du har gått ned. Derfor er det viktig at du eventuelt også har en plan for å holde vekten nede.

- Etter en slik kur er det veldig lett at du faller tilbake i gamle vaner fordi kuren bare varer en kort periode. På den måten har du ikke lagt til deg nye vaner, men er tilbake til det samme utgangspunktet når kuren er ferdig, sier hun.

Les også: Den nye mattrenden

Et sosialt handikap

For å lykkes med å gå ned i vekt mener Andersen det er viktigere at du gjør små endringer i kostholdet ditt som du kan leve med, og som ikke ødelegger livskvaliteten din.

- Ha et normalt kosthold mens du går ned, men bytt ut noe av maten til smartere alternativer. Spis mat du liker, men pass på mengder. Spis mat som metter, så reduserer du sjansen for småspising. Og ikke hopp over måltider fordi du tror du sparer kalorier og går raskere ned. Beveg deg også mer. For eksempel ha en daglig tur på minst 30 minutter, og utnytt en hver sjanse til bevege deg, sier ernæringsfysiologen.

Generelt er Andersen sterkt imot slike dietter, og mener at de ødelegger livskvaliteten vår.

- Hver for seg er de sikkert uskyldige, men de kan ofte gjøre deg sosialt handikappet, hvis jeg kan kalle det det. Livet skal være verdt å leve. Det skal ikke være et problem å unne seg et bløtkakestykke når det er bursdag. Da er vi på ville veier, sier hun.

Hun forteller at det er bedre å gå gjennom kostholdet ditt og gjøre kloke endringer som gjør at du går ned i vekt og blir der. Et eksempel kan være å bytte ut lettmelken med ekstra lettmelk. Da vil du sparer kroppen for omkring 2,1 kilo fett i året.

Diettene kan være en stor påkjenning

Ina Garthe som er trening- og kostholdsekspert i KK.no er også helt imot disse raske diettene, og mener det kan ødelegge kroppen din.

- Jeg mener at det er noe av det mest ødeleggende du kan gjøre med tanke på kroppssammensetning, metabolisme og varig vektendring. I tillegg kan det ha stor påvirkning på den mentale helsen din ved at du ikke lykkes gang på gang, sier hun.

Garthe forteller at den største årsaken til at mange prøver seg på slike dietter er fordi vi stadig er ute etter kjappe løsninger og orker egentlig ikke å gjøre jobben som kreves samtidig som det skal komme resultater fort.

- De fleste lykkes i begynnelsen med å gå ned i vekt, men så går de også opp igjen veldig fort. For noen blir det bare enda en bekreftelse på at de ikke klarer å gå ned i vekt, som kan være en stor påkjenning, sier Garthe.

Les også: 10 råd som gjør deg slank

Vekt reduksjon har bare en startfase

Kari H. Bugge som er ernæringsfysiolog i Grete Roede mener det er viktig å holde fokus på vektreduksjon i lang tid etter du har nådd trivselsvekten.

- De som slanker seg gjennom å forandre kosthold- og mosjonsvaner har endret livsstil og på den måten innarbeidet nye og bedre vaner. De som for eksempel har gått på pulverdietter har ikke gjort dette. Slike dietter har ofte en start og en slutt, og det er her feilen ligger. For å gå ned i vekt er en prosess som egentlig bare har en start, sier Bugge.

Hun forteller at det er mulig å holde vekten nede, men at det kan være en stor utfordring for de fleste.

- Dersom du klarer gradvis å øke energiinntaket er det mulig å beholde vekttapet. Men fordi du reduserer energiinntaket forholdsvis mye i vektreduksjonsfasen, vil kroppens forbrenning nedreguleres en god del. Det gjør at du blir svært utsatt for å legge på deg, og må være veldig forsiktig med hvor mye du spiser. For mange blir dette utfordrende, fordi kroppen signaliserer mye sult, sier hun.

Les også: Slankemyter du bør se opp for

Kroppen tror det er hungersnød

- Årsaken til at vi har større risiko for å legge på oss i perioden etterpå kommer av at kroppens forsvarsmekanisme trigges når vi plutselig inntar så lite kalorier per dag. Kroppen opplever det som hungersnød og skrur ned forbrenningen maksimalt. Dermed vil den fortsatt være lav når du er ferdig med dietten, og du har lettere for å legge på deg. I tillegg kan slike dietter være skadelige. Du må være helt sikker på at du er helt frisk, sier Bugge.

Istedenfor slike raske dietter vil heller Bugge anbefale at du gjør riktige valg du kan leve med. Noen gode tips kan være å spise mat du liker og som gjør kroppen glad. Ha et variert kosthold som ikke utelukker noen spesielle matvaregrupper. Spis regelmessig og gjør kostendringer du kan leve med på sikt. Sørg for å få gode mosjonsvaner. Å trene er noe av det viktigste du kan gjøre for både å gå ned, og beholde vekttapet. Det kan også være en idé å ha noen som støtter deg underveis siden det kan være utfordrende å holde fokus på vektreduksjonen så lenge som det kreves.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer