KK.NO: De siste årene er det blitt mer vanlig å se såkalte «normale kvinnekropper» i reklamekampanjer, og formfulle modeller har fått lov til å boltre seg som forsidepiker på både norske og internasjonale magasiner.
Revolusjonerende ting er definitivt i ferd med å skje i reklame- og moteindustrien - og nå er det også guttas tur til å ta del i «den nye» hverdagen.
For et par måneder siden lanserte den norske kleskjeden Dressmann en undertøyskampanje hvor de har brukt «den vanlige mannen i gata» som modell - men du har kanskje stusset over at kritikken og diskusjonene rundt reklamekampanjen er uteblitt?
Det er nemlig ikke til å stikke under en stol at det synes - og høres - bedre når en kvinne med former er blitt brukt i reklame- eller motebransjen, enn når en formfull mann er blitt brukt til det samme.
LES OGSÅ: Denne dokumentaren vil endre ditt syn på kropp
- Det handler om seksualitet
Av eksempler på kropp og utseende kommentert i media de siste årene, kan ski-dronning Marit Bjørgens (35) muskuløse kropp nevnes, eller statsminister Erna Solbergs (54) vekt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger