Selvtillit

Er det noe du gruer deg til nå?

Her er en enkel teknikk for å takle nervene.

SLIK KOMMER DU OVER GRUINGEN: Gruer du deg også til å snakke foran andre mennesker? Da er Christine Otterstads tips verdt å prøve. Foto: Martinan - Fotolia
SLIK KOMMER DU OVER GRUINGEN: Gruer du deg også til å snakke foran andre mennesker? Da er Christine Otterstads tips verdt å prøve. Foto: Martinan - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Kanskje kan du av og til få følelsen av at det bare er du som gruer deg til ting. Men sånn er det slett ikke. Selv mennesker som du tror er stinne av selvtillit, gruer seg. Og i denne ukens KK forteller coach Christine Otterstad i sin faste spalte om da hun som nyutdannet coach skulle snakke foran en stor forsamling.- Jeg var leid inn av et idrettslag for å snakke om motivasjon og målsetting. Jeg var så nervøs at beina og stemmen bokstavelig talt skalv. Publikum kunne formelig høre tennene mine klapre. Hele opplevelsen var så forferdelig at jeg bestemte meg for at dette ville jeg aldri gjøre igjen! - I dag lever jeg av å holde foredrag, og jeg elsker det.. Jeg måtte lære å takle nervene, slik at de jobbet med meg, og ikke mot meg, forteller hun.Christine sier at mye av hemmeligheten ligger i den jobben vi gjør på forhånd.- Ofte begynner vi å grue oss i god tid før vi skal prestere. Vi ser gjerne for oss de verste scenarioer for hva som kan komme til å skje. For hver gang vi tenker på alt galt som kan skje, så gruer vi oss litt mer. Neste gang du kjenner at du gruer deg, så forsøk det motsatte. - Se deg selv i den situasjonen du gruer deg til og lag den helt perfekt, sier hun. LES OGSÅ: Derfor tør vi ikke gjøre dette foran guttaSe at du har kontrollChristines oppskrift er den samme uansett om det er store og viktige eller små, hverdagslige ting du gruer deg til. Slik lager du situasjonen helt perfekt:Se at du er rolig, sterk og har kontroll.Kjenn etter hvordan det vil føles å ha full kontroll over situasjonen.Tenk over hvordan du står/sitter, hvordan du snakker og hvor bra det føles å være deg i akkurat denne situasjonen.- Hver gang du tenker på denne situasjonen, skal du gjøre dette. Snart vil du oppdage at nervene roer seg. Du vil få et mentalt overtak over både deg selv og situasjonen du gruer deg til. Bare prøv, sier Christine Otterstad.Hele Christine Otterstads tekst kan du lese i KK 49, som er i salg fra fredag 6. desember.LES OGSÅ: Klart du skal rose deg selv

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer