SVETTE: Dersom du svetter mye under trening må du passe på at du får i deg nok væske.  Foto: WavebreakMediaMicro - Fotolia
SVETTE: Dersom du svetter mye under trening må du passe på at du får i deg nok væske. Foto: WavebreakMediaMicro - Fotolia Vis mer

Svette

Er det skadelig å svette mye?

Dersom du svetter mye under trening bør du være obs på dette.

Publisert

Er du en av dem som svetter deg så klissvåt når du trener at det ser ut som om du akkurat har kommet ut av dusjen? Da er du ikke alene, for noen svetter rett og slett mer enn andre.

Det å svette mye er i de fleste tilfeller ikke farlig, men du bør ta noen forholdsregler når svetten renner som verst.

LES OGSÅ: Bruk eddik i vasken for å bli kvitt svettelukt

Kjenn ditt eget væskebehov

Heidi Holmlund, som er klinisk ernæringsfysiolog, forteller til KK.no at når det kommer til svette, svetterate og væskebalanse så er dette helt individuelt, og derfor må du selv kjenne ditt eget væskebehov.

– Hvor mye man svetter når man for eksempel trener avhenger av blant annet kjønn, størrelse, hydreringsstatus, intensitet og varighet av økta, samt vær og klimaforhold. Av erfaring vet vi at det er noen som er stortapere av svette. Disse taper både mye væske og salter, og må derfor lære å kjenne sitt eget væskebehov når de trener, sier hun.

LES OGSÅ: Stress gir verst svettelukt

VÆSKEBALANSE: Etter å ha svettet mye er det viktig å få i deg væske som inneholder salter. Drikk farris eller sportsdrikker fremfor vann.  Foto: WavebreakMediaMicro - Fotolia
VÆSKEBALANSE: Etter å ha svettet mye er det viktig å få i deg væske som inneholder salter. Drikk farris eller sportsdrikker fremfor vann. Foto: WavebreakMediaMicro - Fotolia Vis mer


 

Drikk væske som inneholder salter

Dersom du er en stortaper av svette mener Holmlund du bør drikke noe som inneholder salter, som for eksempel sportsdrikker eller Farris.

Salt bidrar til at væsken tas opp raskere, så ved trening i mange timer er det viktig å få i seg salt. Drikk helst sportsdrikker framfor juice eller saft, da førstnevnte inneholder elektrolytter. Drikker du sistnevnte tas væsken langsommere opp i kroppen.

– Kroppen nyttiggjør væske som inneholder salter bedre enn vanlig vann. En annen måte å få tilstrekkelig med salter i seg på er å salte maten din litt ekstra, og det spesielt hvis du er i varmt klima der du svetter mye.

De som taper mye svette må være ekstra nøye med å få i seg nok salter, da disse personene er utsatt for å få det vi kaller hyponatremi, som betyr at man har nedsatte mengder natrium i blodet.

– Dette er en alvorlig tilstand som gjør at lege må tilkalles. Heldigvis skjer dette ganske sjeldent, sier Holmlund.

LES OGSÅ: Svetter du mye om nettene?

Ha gode drikkerutiner under trening

Når du skal prestere under en treningsøkt er det avgjørende at du har en god væskebalanse. For lite væske, eller dehydrering, er ifølge Holmlund en vanlig årsak til utmattelse, spesielt når man har trent i varmt klima.

– Når du er dehydrert må hjertet jobbe hardere og kroppstemperaturen øker. Hvert steg blir til en kamp, hastigheten reduseres og resultatet blir skuffende.

For å motvirke dehydrering må du erstatte væske- og salttapet som oppstår når du svetter.

– Mange tror at tørste er en god mekanisme som får deg til å drikke nok under trening og konkurranse, men sannheten er at tørstemekanismen slår inn altfor sent. Den kommer når du er to prosent dehydrert og allerede befinner deg i en tilstand der kroppen må jobbe hardere for å opprettholde samme yteevne.

For å motvirke dette må du ifølge Holmlund begynne å drikke allerede før du blir tørst.

– Du må vite noe om væskebalansen din og du må lære deg å ha gode drikkerutiner som fungerer både under trening og i konkurranser.

IKKE FARLIG: Det å svette mye er ikke farlig, men dersom du er en stortapert av svette bør du være ekstra nøye med væskeinntaket ditt.  Foto: Fotolia
IKKE FARLIG: Det å svette mye er ikke farlig, men dersom du er en stortapert av svette bør du være ekstra nøye med væskeinntaket ditt. Foto: Fotolia Vis mer


LES OGSÅ: Slik blir du kvitt gule svetteringer

Ikke farlig å svette mye

Det er ikke skadelig å svette mye, men som tidligere nevnt bør stortapere av svette være ekstra nøye med væskeinntaket både før, under og etter treningsøkter.

Et kjent tegn på at du ikke har tilstrekkelig væskebalanse eller saltbalanse kan være at du får muskelkramper når du er i aktivitet.

– Dårlig hydreringsstatus er den hyppigste årsaken til muskelkramper under trening. Er du plaget med kramper under lange og harde treningsøkter bør du øke væske- og saltinntaket ditt både generelt i løpet av dagen og ikke minst under trening, sier Holmlund.

LES OGSÅ: Slik blir du rå på trening

Ekstrem svetting

Omtrent tre prosent av befolkningen lider av ekstrem svetting, som på fagspråket heter hyperhidrose.

Det er først og fremst hender, føtter, underarmer, ansikt og hodebunn som rammes.

Forskere er fremdeles ikke sikre på hva som forårsaker den økte svetteproduksjonen, men studier viser at 40 til 60 prosent har en familiehistorie med problemet.

Det finnes heldigvis behandlinger som kan hjelpe, alt fra reseptbelagte antiperspirantmidler til botoxinjeksjoner. Hvis du har slike problemer, bør du imidlertid oppsøke lege uansett.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer