Er du blant dem som har fått på deg treningstøyet før hanen galer?
Er du blant dem som har fått på deg treningstøyet før hanen galer?
Trening

Er det smart å trene på tom mage?

Her får du svaret.

Mange sverger til morgentrening og snører på seg joggeskoene før de har fått i seg frokosten.

Slik finner du treningsgnisten

Men forbrenner de mer fett av den grunn?

Svaret er ja, ifølge Michele Stanten; trener, vektrådgiver og leder av helsenettstedet Preventions fitnessavdeling.

Ingen mirakler

Noen mirakler skal du imidlertid ikke vente deg. Når du trener forbrenner du kalorier som kommer både fra fett og karbohydrater.

Løpetips for kalde dager

Ifølge Stanten viser fersk forskning at det å trene på tom mage ikke medfører at du forbrenner totalt flere kalorier, men det kan bidra til at flere av de kaloriene du forbrenner kommer fra fett.

Total forbrenning teller mest

Forskerne er usikre på om forbrenning av kalorier fra hovedsaklig fett kan hjelpe deg raskere ned i vekt.

Slank uten sult

Til syvende og sist er det den totale kaloriforbrenningen som teller, så om du spiser frokost før treningen eller ikke er så langt en smakssak.

Derfor virker ikke treningen

Spis hvis du er slapp

Føler du deg slapp uten litt mat i kroppen før treningsøkten, eller du merker at du raskt blir sliten under treningen, bør du nok ta en liten matbit først.

Spis dette før du trener

Er kroppen egentlig for energitom til å trene kan den nemlig reagere med å senke forbrenningen, rett og slett for å spare på energien. Kroppen din «vet» jo ikke når den får mat neste gang.

Til forsiden