Bær

Er dette den nye superfrukten?

Den inneholder like mye jern som en biff.

SPIS MER MORBÆR: Morbær inneholder like mye jern som en biff av storfekjøtt, og er i tillegg rik på C-vitaminer. Foto: Colourbox.com
SPIS MER MORBÆR: Morbær inneholder like mye jern som en biff av storfekjøtt, og er i tillegg rik på C-vitaminer. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hvis det er en antioksidant-bombe du er ute etter, kan du enkelt få dosen din ved å spise mer bær.

Mange av dem kan du faktisk finne bare ved å ta en tur i den norske skogen.

Antioksidanter er imidlertid ikke det eneste bær kan tilby. Bjørnebær inneholder masse mangan som blant annet bidrar til å styrke beinbygningen.

Og hvis du ser tegn til å ha mangel på jern, kan en håndfull morbær raskt få deg opp på skalaen igjen, skriver Daily Mail (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Tips til snacks som faktisk er sunt

Ikke hørt om morbær før?

Selv om det er vanskelig å skimte i glansen av de vakre veskene, har du helt sikkert sett morbærtreet på logoen til de elskede Mulberry-veskene du finner verden over.

Og det er ikke bare aksjene til veskene som er i ferd med å stige.

Selv om morbær har vært dyrket siden oldtiden, har innholdet av blant annet jern, C-vitaminer og antioksidanter, gjort at morbær ansees å være en av de nye superfruktene.

Morbær dyrkes hovedsaklig i tropene, men svart morbær kan dyrkes så lang nord som i Danmark. Det er lettest å få tak i frukten tørket på en helsekostbutikk, men du kan også få tak i dem syltet.

LES OGSÅ: Fire grunner til å spise sjokolade

Derfor bør du spise mer morbær

Årsaken til at morbær har store helsefordeler kommer av det høye innholdet av jern. Jern er viktig for å opprettholde anntall røde blodlegemer i blodet, og nok jern vil forebygge blodmangel.

Bare 100 gram med morbær inneholder 1,85 milligram, og du vil neppe finne det samme nivået i annen frukt, men du kan finne lignende innhold i en biff av storfe.

I tillegg til det høye nivået av jern, inneholder morbær mye C-vitaminer og har høye nivåer av resveratrol, som er det samme antioksidantet som er blitt knyttet til bekjempelse av kreft, overvekt, diabetes og til og med aldringstegn.

LES OGSÅ: Hvilke vitaminer trenger du egentlig?

Lider du av vitaminmangel?

En av de vanligste symptomene på at du mangler jern er trøtthet. Du kan også merke symptomer som dårlig konsentrasjon, liten appetitt, blek hud og mørke poser under øynene.

Et tilskudd av jern kan spesielt komme godt med under menstruasjonen ettersom du mister mye blod, og raskt kan få jernmangel.

I tillegg til morbær finnes det også mange andre gode kilder til jern. Prøv for eksempel å spise mer rødt kjøtt, egg og grønne bladgrønnsaker.

Morbær er en spesiell godt kilde til jern siden den også inneholder vitamin C, som hjelper kroppen med å absorbere jern.

LES OGSÅ: Så mye vitaminer trenger du

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer