Humør

Er du alltid morgengretten?

Disse tipsene hjelper deg og de som må leve med deg.

KRIG PÅ BADET: Er det ofte du våkner opp til dette? Det kan skyldes søvnkvaliteten din eller kortisol-nivået i kroppen. men du kan unngå å være så gretten. Foto: All Over Press
KRIG PÅ BADET: Er det ofte du våkner opp til dette? Det kan skyldes søvnkvaliteten din eller kortisol-nivået i kroppen. men du kan unngå å være så gretten. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er ikke alle som er blide som lerkefugler når de står opp.

Enten det er du som stadig står opp med feil bein om morgenen, eller om du er det uskyldige offeret som blir knurret til ved tannbørsteholderen, finnes det de som ikke klarer å trekke på smilebåndet om morgenen.

Hvordan dagen din starter har mye å si for hvordan resten av dagen blir, og hvis du hele tiden er morgengretten, er sannsynligheten stor for at dagen blir dårlig.

Les også: Gode nyheter for trøtte tryner

Det kan skyldes søvnkvaliteten din

Å tvinge seg opp av sengen om morgenen er det vel et fåtall som ser frem til, men hvorfor enkelte er så mye mer gretne enn andre er det foreløbig ikke forsket så mye på.

Svarlegesjef i Lommelegen.no, Brynjulf Barexstein er ikke helt sikker på hva som er årsaken, men mener kanskje søvnkvalitet kan være en logisk forklaring.

– Det kan være lurt å ta en titt på søvnkvaliteten din, og se om du snorker eller har noen form for pustestopp. Videre kan også koffein, nikotin og alkohol påvirke søvnkvaliteten, og dermed også morgenhumøret, skriver han på Lommelegen.

Les også: Helsebomben du vil elske nå

Det kan skyldes kortisol-nivåene

Nivået av stresshormonet kortisol er også sagt å påvirke hvordan humøret er om morgenen. Kortisol-nivået er knyttet til stoffskiftet og døgnrytmen vår, og er lavere hos de som er gretne om morgenen enn de som er blide.

Men å vite årsaken til problemet gjør mest sannsynlig ikke at du trekker noe mer på smilebåndene i morgen tidlig. Så istedenfor kan du prøve et, eventuelt alle, disse triksene og se om det kan hjelpe.

Ikke hopp rett ut av senga

Istedenfor å stå opp med en gang, ta deg fem minutter til kjenne etter om du føler deg stiv eller støl. Strekk litt på deg mens du puster dypt.

– Før du haster av gårde for å gå løs på de hundre gjøremålene du har for dagen er det en god idé å kreve disse fem minuttene for deg selv slik at både kroppen og hjernen blir klar for å gripe dagen, sier Lynn Louise Wonders, psykoterapeut og yogalærer fra Georgia til Womansday.com.

Les også: Les dette før du legger deg

Spis et godt måltid

Start morgenen med et måltid som gir deg komplekse karbohydrater og proteiner som varer til lunsj. Gode eksempel er havregryn som du enkelt kan friske opp, eller en brødskive med noe godt pålegg.

For et lite ekstra kick kan du strø over noe kanel som er koblet opp mot å forbedre humøret og gjøre deg mer oppmerksom. En god kopp kaffe kan også forbedre humøret og gjøre deg mer våken, så kos deg med en god frokost om morgenen.

Gi deg selv en belønning for dagen

Før du står opp, bestem deg for en ting du kan gjøre for deg selv den dagen. Det kan være at du bestemmer deg for å ta et langt bad, at du skal kjøpe det nye magasinet du vet har kommet eller at du skal unne deg en liten shoppingtur.

Alt som du har å se frem til i løpet av dagen hjelper deg til å forbedre humøret. Hvis du tenker over det, pleier du vel å være litt mer blid de dagene du vet du skal noe morsomt?

Les også: Svetter du plagsomt mye?

Få litt frisk luft

Kom deg ut for å få rørt på deg litt og samtidig få litt frisk luft. Det trenger kun å være snakk om fem minutter, men forskning viser at folk får et mye bedre humør av frisk luft samtidig som de opplevde å få en høyere selvtillit bare ved å gå ut en liten stund.

Hvis du i tillegg har et lite vann i nærheten kan du rusle en tur bort dit. Det skal visst forsterke effekten det har på humør og selvtillit.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer